واکنش رسانه‌های جهان به شهادت سیدحسن نصرالله

​پس‌لرزه نظم جدید در جهان!/ نقشه نتانیاهو کابوس اسرائیل می‌شود؛ آماده‌باش حزب الله برای خیز تازه

کدخبر: ۶۷۵۶۲۸
اقتصادنیوز: شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با واکنش گسترده رسانه‌های جهان همراه شده است. اقتصادنیوز در این گزارش به بخش‌هایی از این تحلیل‌ها می‌پردازد.
​پس‌لرزه نظم جدید در جهان!/ نقشه نتانیاهو کابوس اسرائیل می‌شود؛ آماده‌باش حزب الله برای خیز تازه

به گزارش اقتصادنیوز، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پی حملات 24 ساعت اخیر اسرائیل به مقر رسمی حزب‌الله در منطقه ضاحیه در بیروت، به شهادت رسید؛ خبری که جهان را در شوک فرو برد و به سرخط رسانه‌های جهان تبدیل شد. این حملات در حالی از عصر جمعه ششم مهر در منطقه ضاحیه آغاز شد که حاضران آن را بی‌سابقه‌ترین حمله اسرائیل به لبنان پس از جنگ 33 روزه در سال 2006 توصیف کردند.

حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به بیروت در طول شب گذشته ادامه یافت و چند منطقه دیگر در ضاحیه جنوبی این شهر هدف قرار گرفت. گزارش رسانه‌های خارجی از بیش از 33 حمله پیاپی جنگنده‌های تل‌آویو به ضاحیه طی شبانه روز گذشته حکایت داشته است که در پی آن دبیرکل حزب الله به شهادت رسید. اقتصادنیوز در ادامه مواضع رسانه‌های جهان در ارتباط با شهادت حسن نصر الله را بازتاب داده است.

فرانس 24: مردی که هیچگاه تسلیم نشد

همزمان با رسانه‌ای شدن خبر شهادت سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در حمله تروریستی اسرائیل، فرانس 24 با انتشار گزارشی در باب رهبر این جریان نوشت: «سیدحسن نصرالله طی ده‌ها، رویارویی حزب‌الله و اسرائیل را هدایت کرد و زمینه را برای قدرت گرفتن این گروه، به عنوان جریان سیاسی برجسته در لبنان هموار ساخت؛ گروهی که یکی از نزدیک‌ترین متحدان ایران قلمداد می‌شود.» این خبرگزاری در ادامه آورد: «نصرالله در طول سال‌ها توانست حزب‌الله را از یک ساختار نظامی‌ صرف به جریانی قدرتمند و با نفوذ در منطقه تبدیل کند، از همین رو ناظران از نصرالله تحت عنوان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های جهان عرب یاد می‌کنند.»

به ادعای فرانس 24، «نصرالله در میان هواداران شیعی خود از حمایت بسیاری برخوردار بود و بر گروهی نظارت داشت که مجهز به زرادخانه‌ای بزرگ و مدرن است و همزمان بر نهادهای لبنانی نیز تسلط دارند.» به نوشته فرانس 24، «سیدحسن نصرالله به واسطه ایستادگی‌اش در برابر اسرائیل و ایالات متحده در میان حامیانش محبوب بود و از منظر دشمنان دشمنی قدرتمند محسوب می‌شد. او در سال 1992 در سن 32 سالگی دبیرکل حزب‌الله شد.

سیدحسن نصرالله رهبری جریانی را بر عهده داشت که اعضایش سرانجام در سال 2000 نیروهای اسرائیلی را از جنوب لبنان بیرون راندند و به یک اشغال 18 ساله پایان دادند.» به ادعای فرانس 24، «نصرالله 64 ساله که سخنران با مهارتی بود، با عباراتی طنز دشمنانش را تحقیر می‌کرد و به چالش می‌کشید. او رهبری جریانی را عهده‌دار شد که پس از پایان جنگ داخلی 15 ساله در لبنان (در سال 1990)، حاضر نشدند سلاح‌هایشان را تسلیم کنند. نصرالله از همان بازه زمانی تاکید داشت که اسرائیل تهدیدی وجودی است. با حمله اسرائیل به حماس، حزب الله در هم صدایی با این گروه فلسطینی حملاتش را آغاز کرد. نصرالله در سخنرانی اول اوت در مراسم تشییع جنازه فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی‌حزب الله که در حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت تحت کنترل حزب الله ترور شد گفت: «ما در آستانه نبرد بزرگ هستیم».

بعد از انفجار پیجرها که به واسطه‌اش هزاران نفر از اعضای حزب‌الله مجروح شدند و ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند، بسیاری تصور می‌کردند که نبرد علیه این گروه به پایان رسیده است. نصرالله در سخنرانی 19 سپتامبر در واکنش به حملات به شبکه ارتباطی این جریان متعهد شد تا به تل آویو پاسخی سخت دهد چرا که به گفته‌اش اسرائیل از «خط قرمز» عبور کرده است. با این حال این آخرین سخنرانی رهبری حزب‌الله بود. اسرائیل به آرامی‌حملات علیه حزب‌الله را تشدید کرد و در نهایت مقر مرکزی فرماندهی این گروه را هدف قرار داد؛ حمله‌ای که در جریانش نصرالله ترور شد.»

سی ان ان: شهادت نصرالله چه معنایی برای حزب‌الله دارد؟

خبرگزاری سی ان ان با رسانه‌ای شدن شهادت رهبر حزب‌الله لبنان در جریان حمله تروریستی اسرائیل به پیامدهای این ترور خونین برای این جنبش پرداخت. این خبرگزاری به نقل از امل سعد، کارشناس و استاد سیاست و روابط بین‌الملل فعال در دانشگاه کاردیف در ولز مدعی شد، ترور رهبر حزب‌الله بعید است عملیات حزب‌الله علیه اسرائیل را متوقف کند، با این همه(به ادعای این خبرگزاری) ترور دبیرکل حزب‌الله موجب خواهد شد تا در کوتاه مدت اعضای این جنبش تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته و شاید برای بازه زمانی کوتاهی منفعل باشند.

با این همه این استاد دانشگاه ادعا کرد که «این شرایط فرضی موقت خواهد بود.» او ادعا کرد: «چنین شرایطی بدان معنا نیست که سازمان فلج شده است. حزب‌الله سازمانی است که برای چنین شوک‌هایی آماده شده و منعطف است.» همزمان حنین قدر، کارشناس ارشد مؤسسه واشنگتن و نویسنده کتاب "حزب الله لند"، نیز ادعا کرد «شاید جانشینان احتمالی سیدحسن نصرالله به اندازه او محبوب نباشند، زیرا دبیرکل جنبش "روزهای طلایی" این گروه از جمله پایان اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل را رقم زده است. نصر الله همچنین در سال 2000 و جنگ 2006 اسرائیل و لبنان، نقشی برجسته ایفا کرد.»

رویترز: سیدحسن نصرالله؛ سخنوری ماهر، رهبری پرنفوذ

رویترز پس از رسانه‌ای شدن خبر شهادت سیدحسن نصرالله با انتشار گزارشی مدعی شد: «سیدحسن نصرالله طی دهه‌ها درگیری با اسرائیل رهبری حزب‌الله را برعهده داشت.» به ادعای این خبرگزاری «نفوذ منطقه‌ای دبیرکل حزب الله لبنان در نزدیک به یک سالی که جنگ در غزه آغاز شده، برجسته‌تر شد چرا که سیدحسن نصرالله در حمایت و هم صدایی با حماس وارد میدان جنگ با اسرائیل شد و همزمان چتری واحد از اعضای مقاومت تعریف کرد که ذیل آن اعضای مقاومت خواه مستقر در عراق، سوریه و یمن هم صدا با یکدیگر رویاروی اسرائیل قرار گرفته اند.» به ادعای رویترز، نصرالله اول آگوست در جریان سخنرانی اش در مراسم تشییع جنازه فواد شکر، فرمانده ارشد این گروه گفت: «ما با یک نبرد بزرگ روبرو هستیم».

او در سخنرانی 19 سپتامبر خود و در پاسخ به حملات اسرائیل به شبکه ارتباطی حزب‌الله، متعهد شد که این بازیگر را مجازات کند. او گفت: «پاسخ داده خواهد شد، اما ماهیت و شکل آن معلوم نیست، زیرا قطعاً این گزاره همان رازی است که ما بین خود و در حلقه و دایره نزدیک به خود طرحش را ترسیم کردیم.» رویترز در ادامه گزارشش مدعی شد، «سیدحسن نصرالله سخنوری ماهر بود و این واقعیتی است که هم دوستان و دشمنانش آن را تایید می کنند. پیش از آن که سیدحسن نصرالله رهبری این جریان را عهده دار شود، اسراییل سلف ایشان، سید عباس الموسوی را ترور کرد. پس از آن نصرالله رهبری حزب‌الله را برعهده گرفت و اعضای این گروه تحت رهبری دبیر کل فقید این جریان در سال 2000 نیروهای اسرائیلی را از جنوب لبنان بیرون راندند و به یک اشغال 18 ساله پایان دادند.»

به نوشته رویترز، «جنگ با اسرائیل تا حد زیادی رهبری نصرالله را برجسته کرد. دبیرکل فقید جنبش حزب‌الله در سال 2006 پس از جنگ 34 روزه حزب‌الله با اسرائیل، «پیروزی الهی» را اعلام کرد و احترام بسیاری از اعراب را به دست آورد. سیدحسن نصرالله در جریان جنگ داخلی سوریه توانست به خوبی اعضای این جریان را هدایت کند و همین گزاره موجب شد تا برخی از کشورهای عرب که به دنبال ایجاد تنش در سوریه بودند، این جنبش را رقیب و فراتر از آن تهدیدی علیه خود قلمداد کنند. گروهی از ناظران مدعی شدند که پادشاهی‌های سنی منطقه رویاروی رقیبی شیعی و قدرتمند قرار گرفته بودند که تهدیدی بود برای اعتیار و نفوذشان. در آن بازه زمانی برخی از منتقدان نصرالله در لبنان بر این ادعا تاکید داشتند که نقش آفرینی این گروه در سوریه می‌تواند هزینه‌هایی را بر این بازیگر تحمیل کند، این گروه از منتقدان به رویکرد خصمانه اعراب خلیج فارس اشاره داشتند که به واسطه هراس از حزب‌الله از لبنان فاصله گرفته و عدم حمایت مالی‌شان بحران اقتصادی 2019 را برای لبنان رقم زد. شهید سیدحسن نصرالله در منطقه کارانتینا بیروت بزرگ شد. خانواده او اهل بزوریه، روستایی در جنوب لبنان هستند که اکثراً شیعه اند و امروز این جغرافیا به کانون سیاسی این حزب تبدیل شده است.» به نوشته رویترز «سیدحسن نصرالله بخشی از نسل شیعیان جوان لبنانی بود که نگاه سیاسی آنها با انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 شکل گرفت. دبیر کل فقید جنبش حزب‌الله  قبل از رهبری گروه، شب‌ها را با نظامی های فعال در خط مقدم در جنگ با ارتش اشغالگر اسرائیل می‌گذراند.»

پسر نوجوان او، هادی، در سال 1997 در نبرد جان باخت، ضایعه ای که محبوبیت او را افزایش داد.رویترز مدعی است، با آغاز جنگ در غزه و تشدید تنش ها، نصرالله هشداری پنهانی به کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای مدیترانه داد و به آن‌ها گفت: «ما برای رویارویی با ناوگان‌هایی که ما را تهدید می کنند آماده شده‌ایم».در سال 2020، نصرالله پس از ترور شهید قاسم سلیمانی در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در عراق، متعهد شد تا سربازان آمریکایی منطقه را با تابوت ترک کنند.نصر الله منتقد جدی حمله نظامی عربستان سعودی به یمن بود، جایی که ریاض با حمایت ایالات متحده و سایر متحدانش به دنبال عقب‌نشینی حوثی‌های بودند.در حالی که تنش های منطقه ای در سال 2019 و به دنبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان افزایش یافت، او گفت که عربستان سعودی و امارات باید جنگ یمن را برای محافظت از خود متوقف کنند.او در پیامی خطاب به ریاض گفت: «روی جنگ با ایران شرط نبندید، زیرا آنها شما را نابود خواهند کرد»

اسکای نیوز: نصرالله نماد مقاومت بود

اسکای نیوز عربی با انتشار گزارشی درباره شهید سیدحسن نصرالله نوشت: «رهبر فقید جریان حزب الله سخنوری پرشور و آتشین و همزمان رهبر جناح سیاسی و نظامی شیعه حزب‌الله بود.» این خبرگزاری در ادامه مدعی شد: «به عقیده بسیاری، دبیرکل حزب‌الله با بیش از 100 هزار مبارز و همچنین نمایندگانی در پارلمان، قدرتمندترین فرد لبنان بود.»

اسکای نیوز در ادامه نوشت:‌ «حسن نصرالله در سال 1960 در بیروت به دنیا آمد، جایی که از او به عنوان یک دانش آموز مؤمن یاد می شود.او در سال 1982، سال تشکیل حزب الله، به این گروه  پیوست و در رتبه‌های آن ترقی کرد. رهبر 64 ساله حزب‌الله این جنبش را برای جنگ علیه اسرائیل هدایت کرد و در جنگ داخلی سوریه مشارکت داشت.»

اسکای نیوز عربی در ادامه گزارش خود آورد، «تحت رهبری سیدحسن نصرالله، حزب‌الله لبنان از یک نیروی عمدتا نظامی به یک بازیگر اصلی سیاسی در لبنان که در پارلمان این کشور نمایندگانی منتخب داشت، تبدیل شد. نصرالله حزب الله را در قامت دشمن سرسخت اسرائیل تقویت کرد و به دنبال اتحاد عمیق‌تر با ایران و گروه‌های مبارز فلسطینی مانند حماس بود.حسن نصرالله پیروان بی‌شماری در سراسر جهان عرب و اسلام داشت، اما در بسیاری از کشورهای غربی به عنوان چهره ای ضد غربی شناخته می شد که تسلیم ناپذیر بود.در عصر حاضر، دامنه ارتباط های او محدود به لبنان نبود و نصر الله به تأثیرگذارترین رهبر در محور مقاومت تبدیل شده بود.از همین رو به ادعای ناظران ترور چنین چهره ای برای گروه های مقاومت بسیار سنگین خواهد بود.»

سید حسن نصرالله که بود؟

سیدحسن نصرالله که در 16 فوریه 1992، پس از شهادت سیدعباس موسوی به عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان انتخاب شد؛ در ۳۱ اوت ۱۹۶۰ میلادی در محله فقیرنشین «کرنتینا» در شرق بیروت به دنیا آمده است و سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان و از بنیانگذاران این جنبش در سال ۱۹۸۲ میلادی محسوب می‌شود.

او که در هنگام تصدی سمت دبیرکلی حزب‌الله لبنان 32 سال سن داشت، توانست در طی این سال‌ها حزب‌الله را به قدرتی منطقه‌ای تبدیل کند و در سال ۲۰۰۰ اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد کردن اسرای لبنانی کرد. جنگ 33 روزه لبنان و اسرائیل در سال 2006 از دیگر اتفاقات مهم زمان دبیرکلی نصرالله بود؛ نبردی که بسیاری اوج هنرنمایی رزمندگان حزب‌الله در آن را انهدام ناوچه ساعر رژیم صهیونیستی می‌دانند که با دستور او انجام شد. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لحظاتی پیش از انهدام این ناوچه در تلویزیون مشغول سخنرانی زنده بود که گفت: به این کشتی اسرائیلی روی دریا نگاه کنید که چگونه مورد هدف قرار می‌گیرد و در آتش خواهد سوخت.» انهدام این ناوچه تأثیر زیادی بر روند نبرد سی و سه روزه داشت؛ چرا که از سال ۱۹۶۷ رژیم صهیونیستی به شکلی بی منازع در دریای مدیترانه گشت زنی و حرکت می‌کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش از این هم در سال‌های مسئولیت خود چندین بار مورد تهدید و حمله تروریستی قرار گرفته بود که از جمله می‌توان به ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ اشاره کرد. بیانیه نصرالله پس از ترور ناکام سال 2006 در خاطره‌ها به یادگار ماند. اما شهادت دبیرکل حزب‌الله با واکنش های گسترده رسانه های جهان همراه شده است که اقتصادنیوز در این گزارش به مرور آن خواهد پرداخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید