سی ان ان از حمله موشکی ایران به اسرائیل نوشت

مقر موساد و دو پایگاه هوایی اسرائیل اهداف موشک‌های ایرانی/ خاورمیانه وارد عصر تازه‌ای شد

کدخبر: ۶۷۶۵۰۲
اقتصادنیوز: سی ان ان با انتشار گزارشی و با استناد به تصاوری ماهواره‌ای اعلام کرد که ایران برای اولین بار از موشک‌های مافوق صوت داخلی استفاده کرده و همزمان مقر موساد و دو پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داده است. این خبرگزاری به جزئیات موشک پرتابی ایران اشاره کرده است.
مقر موساد و دو پایگاه هوایی اسرائیل اهداف موشک‌های ایرانی/ خاورمیانه وارد عصر تازه‌ای شد

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری سی ان ان با انتشار گزارشی به پاسخ موشکی ایران اشاره کرد و در این باره به نقل از جرمی دایموند، خبرنگار مدعی شد، ایران برای اولین بار از موشک‌های محلی مافوق صوت تولید داخل استفاده کرده است. به ادعای سی ان ان، ایران در جریان حمله موشکی روز سه‌شنبه خود از موشک مافوق صوت فتاح یک استفاده کرده است. فتاح اولین موشک مافوق صوت تولید داخل ایران است. ارتش ایران سال گذشته از این سلاح رونمایی کرد و گفت که این موشک می‌تواند تا 15 برابر سرعت صورت حرکت کرده و سامانه های دفاع موشکی را هدف قرار دهد.

به گفته تروور بال، کارشناس ارشد سابق مهمات انفجاری ارتش آمریکا، بقایای یک موشک بالستیک ایرانی، از جمله بخش هدایت و کلاهک، در تصاویر و ویدئوهای گرفته شده توسط سی ان ان در محل این دهانه قابل مشاهده است. با این همه به گفته او شناسایی مدل دقیق به دلیل نداشتن تصاویر مرجع دشوار است. از طرفی دیگر، در ویدئوهایی که سی ان ان تایید کرده، به نظر می‌رسد موشک ایرانی در کمتر از یک کیلومتری مقر موساد در هرتزلیا اسرائیل در اول اکتبر 2024 مورد اصابت قرار گرفته است.

این خبرگزاری در ادامه مدعی شد، با موقعیت یابی اهداف ظاهری موشک‌هایی که ایران پرتاب کرده، تحلیل‌هایی به دست آمده اما هنوز خیلی زود است که درباره خسارت قابل توجه حملات ایران صحبت شود، به ادعای کارشناسان تایید این گزاره منوط شده به نور روز و تصاویر ماهواره‌ای. با این همه کارشناسان اسرائیلی تصویری کلی از حمله موشکی ایران و ابعادش به دست آورده‌اند. براساس تصاویر، بخشی از موشک‌ها به اطراف مقر موساد، پایگاه هوایی نواتیم و پایگاه هوایی تل نوف یا نزدیک آن‌ها اصابت کرده است. این اماکن با بخش‌هایی که جامعه اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل معتقد بودند هدف قرار خواهند گرفت، مطابقت دارند. به گفته یک منبع آگاه، اسرائیل ارزیابی کرده که ایران به احتمال زیاد به سه پایگاه هوایی و یک پایگاه اطلاعاتی حمله خواهد کرد. مقام نظامی آمریکایی نیز در گفت و گو با سی ان ان مدعی شد که اهداف بالقوه ایران شامل پایگاه‌های هوایی و مراکز فرماندهی اطلاعاتی است. ویدئوها نشان می‌دهد که حداقل دو موشک در نزدیکی مقر موساد در محله گلیلوت تل آویو سقوط کرده است.

ویدئوها همچنین نشان می‌دهد که در صحرای نقب در جنوب اسرائیل، موشک‌های ایران به پایگاه نواتیم اصابت کرده است. این تأسیسات، پیشتر و در جریان حمله 13 آوریل ایران نیز هدف قرار گرفتند؛ اما اسرائیل مدعی بود که خسارات وارده بدان اندک بوده است. براساس برخی تصاویر موشک‌های ایرانی پایگاه تل نوف، در بیش از 15 مایلی جنوب تل آویو، را نیز هدف قرار دادند.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از کارشناسان مدعی است که موشک‌های سری شهاب-3 در حملات ایران علیه اسرائیل مورد استفاده قرار گرفتند. در همین راستا کارشناسان تسلیحاتی که ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی را بررسی کردند به سی ان ان گفتند که جریان پاسخ موشکی ایران به اسرائیل از موشک‌های شهاب -3 استفاده شده است. تروور بال، تکنسین ارشد سابق مهمات انفجاری ارتش ایالات متحده، در گفت و گو با سی ان ان مدعی شد که قطعات منطبق با انواع شهاب-3 مانند عماد یا قدر، از تصاویر و ویدئوهای حمله قابل شناسایی است. به گزارش بال، در یک ویدئو، بقایای یک تقویت کننده با نشانه‌های قابل مشاهده از یک موشک عماد مشاهده شده است. او افزود که می‌توان از مدل‌های مختلفی مانند خیبر شکن یا به احتمال کمتر فتاح نیز استفاده کرد. به گفته پاتریک سنفت، هماهنگ کننده تحقیقات در خدمات تحقیقات تسلیحاتی (ARES)، شهاب-3 پایه و اساس تمام موشک‌های بالستیک میان برد ایران با استفاده از پیشران مایع است. سنفت مدعی است: «به طور کلی، موشک‌های بالستیک میان‌برد، اگر طبق برنامه عمل کنند، قطعات تشخیصی زیادی از خود به جای نمی‌گذارند».

منابع آگاه در گفت و گو با سی ان ان مدعی شدند که تا چند هفته پیش، برخی از مقامات ارشد آمریکایی به طور خصوصی تاکید داشتند که به واسطه تلاش‌های دیپلماتیک و بازدارنده، ایالات متحده توانسته مانع از حمله گسترده ایران به اسرائیل شود. با این همه به ادعای این خبرگزاری، حمله موشکی ایران به اسرائیل خاورمیانه را وارد عصر تازه‌ای کرد؛ عصری که بایدن امیدوار بود مانع از ورود بدان شود. به نوشته سی ان ان، پس از ترور سید حسن نصر الله، رهبر حزب الله لبنان فرضیه‌ها درباره حمله احتمالی ایران تقویت شد، حتی یکی از مقام‌های نظامی آمریکایی ادعا کرد که پیش از این نیز تهران برای حراست از متحدان خود در منطقه فعل و انفعال‌هایی انجام داده بود. در این میان جاناتان پانیکوف، تحلیلگر ارشد سابق اطلاعاتی متخصص در منطقه، مدعی است، سید حسن نصرالله آخرین خط قرمز ایران بود و از همین رو تهران لازم می‌دید تا بازدارندگی‌اش را تثبیت کند.

همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل، خبرگزاری رویترز گزارش داد که قیمت نفت خام CLc1 وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) به دلیل ترس از اختلال احتمالی عرضه، با 1.05 دلار یا 1.48 درصد افزایش به 70.86 دلار به ازای هر بشکه رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید