هشدار اتحادیه اروپا به کره شمالی/ اصول منشور ملل را نقض نکنید

کدخبر: ۶۸۱۴۹۰
اقتصادنیوز: اتحادیه اروپا به کره شمالی و روسیه درباره استقرار نیرو از کره شمالی برای استفاده از آن ها در جنگ با اوکراین هشدار داده است.
هشدار اتحادیه اروپا به کره شمالی/ اصول منشور ملل را نقض نکنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، کشورهای اتحادیه اروپا به کره شمالی نسبت به دخالت مستقیم در جنگ روسیه علیه اوکراین هشدار داده‌اند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از 27 کشور عضو این اتحادیه در سخنانی در این باره گفت: استقرار نیروهای کره شمالی یک اقدام خصمانه یکجانبه با پیامدهای جدی برای صلح و امنیت در اروپا و سراسر جهان خواهد بود. بر این اساس، این نقض جدی حقوق بین الملل از جمله اساسی‌ترین اصول منشور ملل متحد خواهد بود.

این مقام اروپایی همچنین تاکید کرد: افزون بر این، افزایش همکاری‌ها با کره شمالی نشان می‌دهد که روسیه علاقه‌ای به صلح عادلانه، همه جانبه و پایدار ندارد. وی افزود: روسیه در حال تشدید اوضاع است و به شدت به دنبال کمک‌های ممکن برای جنگ خود از جمله از بازیگرانی است که به طور جدی صلح و امنیت جهانی را مختل می‌کنند.

سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین مدعی شده اند که سربازان کره شمالی قبلا در منطقه کورسک روسیه که هم مرز با اوکراین است، مستقر شده‌اند. اطلاعات ارتش اوکراین اعلام کرد: اولین یگان‌های ارتش کره شمالی که در پایگاه‌های آموزشی در شرق روسیه آموزش دیده‌اند، در حال حاضر وارد منطقه نبرد شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی قبلی کره جنوبی، گفته می‌شود کره شمالی در مجموع 3000 سرباز به روسیه فرستاده است. بر اساس این ادعا این نیروها در تأسیسات نظامی هستند و احتمالاً برای عملیات علیه اوکراین آماده می شوند. دولت آمریکا همچنین اعلام کرده که اطلاعات موثقی در اختیار دارد که نیروهای کره شمالی در روسیه هستند. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اخیراً گفته است اینکه آنها در آنجا چه می‌کنند را باید دید.

خبر مرتبط
کره‌شمالی در آینه بیانیه‌های FATF

چند روز پیش در رسانه‌ها اعلام شد کره‌شمالی از عضویت ناظر گروه مبارزه با پول‌شویی آسیا-اقیانوسیه APG(یکی از ۹کارگروه منطقه‌‌‌ای گروه ویژه اقدام مالی یا FATF) برکنار شد؛ اقدامی که مورد انتقاد کره‌شمالی نیز قرار گرفت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو هم در سخنانی گفته است: استفاده از نیروهای کره شمالی در جنگ اوکراین تشدید جدی اوضاع خواهد بود. وی تاکید کرد: کره شمالی قبلاً مقادیر زیادی مهمات در اختیار روسیه قرار داده است. بنابراین ما می بینیم که روسیه و کره شمالی چقدر به هم مرتبط هستند."

در این میان "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه هم اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه را رد نکرده است. وی گفت: روسیه هرگز تردید نکرده است که جمهوری دموکراتیک خلق کره برای همکاری با روسیه جدی است، ما با دوستان کره شمالی خود کار می‌کنیم.

پوتین همچنین گفته است که از اظهارات "صادقانه" دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در مورد آمادگی وی برای پایان دادن به درگیری در اوکراین استقبال می‌کند. او گفت که صلح با اوکراین باید بر اساس "واقعیت‌ها" در میدان نبرد در اوکراین باشد، جایی که ارتش روسیه حدود 20 درصد از قلمرو را کنترل می‌کند.

اتحادیه اروپا اکنون می‌خواهد واکنش‌های احتمالی به آخرین تحولات را با شرکای بین المللی مورد بحث قرار دهد. با این حال، دامنه اقدام محدود است زیرا در حال حاضر تحریم‌های گسترده‌ای علیه کره شمالی وجود دارد.

خبر مرتبط
آلمان و اتریش دیپلمات‌های ارشد کره شمالی را احضار کردند

اقتصادنیوز: اتریش و آلمان امروز دیپلمات‌های ارشد کره شمالی را در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمایت نظامی پیونگ یانگ از روسیه احضار کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید