گزارش نیمروزی «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

سیگنال جدید بانک مرکزی به بازار ارز/ دست رد طلا فروشان بر سینه دولت/ قیمت سکه صعودی شد

کدخبر: ۶۴۶۹۸۸
اقتصادنیوز: شواهد گویای آن است که امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه بازار طلا همچنان تعطیل بوده و عده‌ای از بازاری‌ها در حرکتی اعتراضی مغازه‌هایشان را بسته‌اند. در سوی دیگر، همچنین محمدرضا فرزین از راه‌اندازی بازار ارز توافقی برای کمک به صادرکنندگان کوچک خبر داد که مورد توجه بازیگران ارزی قرار گرفت.
سیگنال جدید بانک مرکزی به بازار ارز/ دست رد طلا فروشان بر سینه دولت/ قیمت سکه صعودی شد

 به گزارش اقتصادنیوز، سریال اعتراضی طلافروشان به فعالیت سامانه جامع تجارت، وارد هفدهمین روز شد. نگاهی به پرونده جنجالی این اعتراضات حکایت از آن دارد که صبح امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه مهم‌ترین خبری که توجه معامله‌گران بازار طلا و سکه را به خود جلب کرد؛ توافق طلافروشان با ثبت آمار معاملات و حمل در سامانه جامع تجارت؛ موضوعی که حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به آن اشاره کرد و در همین رابطه به صداوسیما گفت: «در جلسه با صنف طلافروشان توافقاتی دررابطه‌با ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت صورت گرفت.».

 البته این خبر یک نکته‌ مهم داشت؛ اینکه دهقانی نیا در اظهارات خود تاکید کرد که «در این مرحله یک دوره شش‌ماهه برای ثبت اطلاعات تعیین شده است. اگر ۵۱ درصد از اعضای صنف نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه اقدامات لازم را انجام دهند، از ثبت موجودی طلای خود معاف می‌شوند.»

 همچنین امروز توضیحات معاون وزیر صمت درباره مالیات طلا هم در بین معامله‌گران دست‌به‌دست شد؛ اظهاراتی که به نظر می رسد برای اطمینان خاطر به طلافروشان بود. محمدمهدی برادران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه وزارت صمت متولی موضوع مالیات نیست گفت: «بر اساس قانون، مالیات فقط به اجرت تعلق می‌گیرد و مصرف‌کننده نباید هیچ مالیاتی برای خود طلا پرداخت کند.»

 هم‌زمان با انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال آشتی‌کنان دولت و صنف طلافروشان در میان برخی از معامله‌گران دست‌به‌دست شد. برخی‌ این مذاکرات را اینگونه تفسیر کردند که زور طلافروشان به سامانه تجارت چربیده است.

 البته باوجوداینکه وزارت صمت اعلام کرده بود که واحدهای فروش طلا مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود و سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر از توافق داده بود، شواهد گویای آن است که بازار طلا همچنان تعطیل است و عده‌ای از بازاریان در حرکتی اعتراضی مغازه‌هایشان را بسته‌اند.

 بااین‌حال طلای ۱۸ عیار امروز بر اساس آنچه سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده است، به قیمت ۳ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز قبل، تقریباً ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رشد کره است. همچنین قیمت سکه امامی هم نسبت به دیروز ۳۰۰ هزار تومان گران شده و در مرز مقاومتی ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز؛  از حال و هوای بازار طلا و سکه که فاصله بگیریم؛ در جریان معاملات امروز قیمت دلار هرات با ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشایی شد؛ اما در نیمه ظهر در حدود ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید و این در حالی است که در معاملات پشت خطی سه‌شنبه‌شب قیمت دلار هرات با نرخ ۵۸ هزار و ۸۷۰ تومان بسته شده بود.

 قیمت درهم امارات نیز امروز با ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان روانه بازار شد و نیمه ظهر بر روی ۱۶ هزار و ۱۲۰ تومان قرار گرفت که نسبت به روز قبل ۸۰ تومان پایین‌تر است.

 فنی‌های بازار معتقدند که مرز حمایتی بازار ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان است و تا زمانیکه این مرز از دست نرود احتمال برگشت به بالا وجود دارد. اولین مرز روانی ۵۹ هزار تومان و سطح مقاومتی بازار در ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان است. اگر قیمت دلار در زیر ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان تثبیت دهد امکان کاهش کانالی در بازار ارز وجود دارد.

 همچنین در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۴ هزار و ۸۶۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان معامله می‌شود. یمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۸ هزار و ۵۳۹ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۵ هزار و ۳۲۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، ۱۲ هزار و ۲۱۷ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۴۰۷ تومان است.

به گزارش اقتصادنیوز؛  خبر مهمی که امروز توجه بازیگران ارزی را به خود جلب کرد اظهارات محمدرضا فرزین در رابطه‌با راه‌اندازی بازار ارز توافقی برای کمک به صادرکنندگان کوچک بود. رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم ضمن اعلام این خبر تأکید کرد با گشایش‌های انجام شده در حوزه ارزی و دسترسی به منابع آزاد شده مسدودی در سایر کشورها، به لحاظ منابع ارزی در وضعیت مطلوبی قرار داریم. موضوعی که روزنامه ایران هم به آن پرداخته و از دست پر بازارساز در بازار ارز خبر داده است.

فرزین گفته شرکت‌های کوچک نمی‌توانند با نرخ نیمایی ارز خود را به کشور بازگردانند. امسال شرکت‌های کوچک را از نیما خارج و آن‌ها را وارد ارز توافقی می‌کنیم و برای ارز توافقی بازار جدید در مرکز مبادله تأسیس می‌کنیم. طبق اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در سامانه نیما تنها ۱۰۰ شرکت بزرگ باقی خواهد ماند.

 آقای رئیس‌کل در ادامه بیان کرد که امسال "استفاده از ارز اشخاص" در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، توسعه خواهد یافت و نرم‌افزارهای موردنیاز آماده شده است و حداکثر تا پایان خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد و با راه‌اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص، صادرکنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی