رشد اقتصادی بدون نفت ایران در سال 98 به چه عددی خواهد رسید؟

کدخبر: ۳۲۴۹۱۹
اقتصادنیوز: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران در بخش‌های مختلف پرداخته و پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی بدون نفت برای کل سال ۹۸ برابر با ۱.۸ درصد و مثبت خواهد بود.
رشد اقتصادی بدون نفت ایران در سال 98 به چه عددی خواهد رسید؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به عملکرد ۶ ماهه اول و برآوردهای رشد اقتصادی غیر نفتی سال ۹۸ در بخش‌های کشاورزی، معدن، صنعت، ساختمان، خدمات، خدمات بازرگانی، خدمات عمومی و خدمات واسطه‌گری مالی پرداخته و پیش بینی کرده است که رشد اقتصاد ایران برای کل سال جاری برابر با ۱.۸ درصد باشد.

براساس ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رشد بخش کشاورزی ۵.۵ درصد، رشد بخش صنعت ۱.۵ درصد، رشد آب، برق و گاز ۱۰ درصد، رشد بخش ساختمان ۱۴.۵ درصد و رشد بخش خدمات منفی ۱.۵ درصد برآورد می‌شود.

این مرکز در گزارش خود نوشته است: با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۸ بسیاری از عوامل ازجمله کاهش صادرات نفت، محدودیت‌های واردات و صادرات، کسری بودجه و ... پابرجاست، انتظار اولیه بر آن بود که رشد اقتصاد غیرنفتی در سال ۱۳۹۸ نیز منفی باشد. با این حال، برخی تحولات مثبت، شرایط را در بعضی بخش‌ها بهبود بخشیده است.

بازوی پژوهشی قوه مقننه توضیح داده است: اولاً بارندگی‌های بیش از انتظار در سال آبی قبل، موجب شد که برآوردهای مثبت قبلی از رشد این بخش بهبود یابد. ثانیاً تحولات بازار مسکن، حجم سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان را در نیمه اول سال ۱۳۹۸ افزایش داده است. به نظر می‌رسد عمده این تحول ناشی از افزایش نسبی قیمت مسکن در مقایسه با تورم کلی اقتصاد بوده است. رشد تولید ساختمان‌های مسکونی در نیمه اول سال ۱۳۹۸ به اندازهای بوده است که رشد منفی تولید ساختمان‌های دولتی (ناشی از کاهش حقیقی طرح‌های عمرانی) را نیز پوشش داده و رشد کل بخش ساختمان را به‌ طور نسبتاً قابل توجهی افزایش داده است. به نظر می‌رسد رشد بخش ساختمان نیز تأثیر مثبتی بر برخی بخش‌های صنعتی نظیر «لاستیک و پلاستیک»، «کاشی و سرامیک»، «سیمان» و «سایر کانی‌های غیرفلزی« داشته و رشد مثبت این بخش‌ها را نیز به دنبال داشته است.

در این گزارش با در نظر گرفتن آخرین شواهد از عملکرد اقتصاد در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۸ و روندهای قابل تحلیل آن تا پایان امسال، تاکید شده است: هرچند به دلیل نرخ رشد منفی قابل توجه بخش نفت، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۸ همچنان منفی پیش بینی می‌شود اما رشد اقتصادی بدون نفت برای امسال حدود ۱.۸ درصد برآورد می‌شود.

رشد منفی بخش خدمات عمدتا به دلیل رشد منفی بخش امور عمومی در نتیجه کاهش حقیقی مخارج جاری دولت و نیز افت ارزش افزوده بخش واسطه‌گری‌های مالی و به خصوص بخش بانکی به قیمت‌های ثابت در این سال است.

این مرکز اعلام کرده است: در مجموع می‌توان گفت هرچند نرخ رشد سال ۱۳۹۸ منفی پیش بینی می‌شود، اما وضعیت بخش غیرنفتی اقتصاد ایران بهتر از سال گذشته خواهد بود و دلیل اصلی نرخ رشد منفی در سال ۱۳۹۸ رشد منفی قابل توجه بخش نفت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید