واشنگتن‌پست گزارش داد؛

گفت‌وگوی پر تنش ترامپ و ترزا می درباره ایران

کدخبر: ۲۵۰۶۷۶
اقتصادنیوز؛ روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از عصبانیت و خشم ترامپ طی چند روز گذشته و گفت‌وگوی تلفنی تند و تیز وی با نخست وزیر انگلیس درباره ایران و ابراز خشم او از رئیس جمهور فرانسه خبر داد.
گفت‌وگوی پر تنش ترامپ و ترزا می درباره ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی به عصبانیت «دونالد ترامپ» از مواضع رئیس‌جمهور فرانسه و همچنین نخست‌وزیر انگلیس در مسائل مرتبط با ایران، برجام، مسائل تجاری و موضوع «ملی‌گرایی» پرداخته است.

به رغم فشارهای دولت آمریکا برای پیش بردن مواضع ضد ایرانی خود بعد از خروج غیرقانونی این کشور از برجام، رسانه آمریکایی از عصبانیت «دونالد ترامپ» بابت عدم همراهی فرانسه و انگلیس با این مواضع خبر داده است.

به نوشته «واشنگتن پست»، رئیس‌جمهور آمریکا مکالمه تلفنی پر تنش با نخست‌وزیر انگلیس داشته و در آن او به شدت از مواضع دولت «ترزا می» در قبال ایران و همچنین برگزیت انتقاد کرده است.

طبق این گزارش، «دونالد ترامپ» روز جمعه در حال پرواز با هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا (ایر فورس وان) به مقصد پاریس بود که «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس با او تماس گرفت.

به گفته منابع این روزنامه، نخست‌وزیر انگلیس برای تبریک گفتن به ترامپ بابت پیروزی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تماس گرفت «اما با خشم ناگهانی و بدخلقی رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد».

واشنگتن پُست نوشت: «ترامپ در جریان تماس تلفنی با ترزا می، آرامشش را از دست داد. او از نخست‌وزیر انگلیس درباره مسائلی از قبیل ایران، تجارت و برگزیت به شدت انتقاد کرد».

روزنامه آمریکایی افزود: « هرچند کاخ سفید درباره اینکه آیا این تماس تلفنی برقرار شده یا نه بیانیه‌ای نداد و هیچ روایتی از محورهای گفت‌و‌گوی آنها منتشر نکرده اما مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفتند که مزاج ترامپ، تلخ و گفت‌و‌گویش با ترزا می، تند و زننده بود».

منابع مطلع به واشنگتن پست گفتند، رئیس‌جمهور آمریکا از نخست‌وزیر انگلیس به دلیل عدم انجام اقدامات کافی به منظور مهار ایران و مواضع او درباره برگزیت انتقاد کرد و از روابط تجاری آمریکا با اروپا گله‌مند بود.

این روزنامه خبر داد، ترزا می و مشاورانش که قبلا سابقه انتقادات ترامپ را داشته‌اند، از اظهارات و انتقادهای تند اخیر او در این تماس تلفنی پر تنش بر آشفتند.

پیش از این بارها نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به انتقادهای دولت آمریکا درباره مواضع لندن در قبال برجام گفته بود که ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند بوده است.

واشنگتن پست در بخش دیگری از گزارش خود به تنش‌ها ترامپ با «امانوئل ماکرون» و عصبانیت او از همتای فرانسوی خود درباره مسائلی از قبیل ایران اشاره می‌کند.

در گزارش آمده است: «رئیس‌جمهور (آمریکا) همچنین از سرزنش‌های علنی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه علیه ملی‌گرایی، عصبانی و بیزار بود و این اقدامات را حمله شخصی به خودش تلقی می‌کرد. این عصبانیت بعد از دیدارش با ماکرون صورت گرفت، دیداری که به گفته مقام‌ها ترامپ در آن بار دیگر ناامیدی‌اش درباره مسائل مربوط به ایران و تجارت (بین آمریکا و اروپا) را پیش کشید اما پیشرفت کمی در این دیدار حاصل شد».

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه برای حضور در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به میزبانی ماکرون به پاریس رفت و چند روز را در فرانسه سپری کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه در یکی از سخنرانی‌های این مراسم که با حضور ترامپ و برخی دیگر از سران کشورها برگزار شد، به شدت از خطرات تشدید «ملی‌گرایی» در جهان انتقاد کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید