اقتصادنیوز گزارش بررسی می‌کند

پس از توافق هسته‌ای به سپرده‌ بانکی دل ببندیم یا خیر؟

کدخبر: ۱۲۱۹۵۸
در زمان رفع تحریم‌ها بازار سپرده بانکی برای سرمایه‌های خرد مکان مناسبی است اما اگر حجم سرمایه قابل توجه باشد و شرایط اقتصادی بازارهای مولد قابل قبول باشد سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد و صنعتی سوق می‌یابند.
پس از توافق هسته‌ای به سپرده‌ بانکی دل ببندیم یا خیر؟

به گزارش اقتصادنیوز، شرایط مذاکرات در حال حاضر به گونه‌ای رقم خورده که کارشناسان و افراد بر این عقیده هستند مذاکرات نتیجه مثبتی خواهد داشت از این رو بازارهای مالی دچار نوسانات و تغییراتی شده که هر فردی را به سمت خود برای عرضه و تقاضا می‌کشاند.

در کنار بازارهای غیرمولد طلا، سکه و ارز که حجم اعظم سود و معامله بر پایه دلالی تنظیم شده است، بازاری بسیار آرام و بی‌دغدغه در بازار پولی و مالی اقتصاد وجود دارد که می‌تواند در شرایط فعلی مکان مناسبی برای ذخیره‌سازی سرمایه و تا حدودی کسب درآمد باشد.

بازار بانک یا به عبارت بهتر بازار سپرده‌گذاری بانکی یک بازار مطمئن برای حفظ و دریافت سود معینی است که در شرایط عدم سودهی بازارهای مولد و غیر مولد برای سرمایه‌های اندک و بزرگ مناسب است. این بازار در چند وقت گذشته با تغییرات نسبی در نرخ سود سپرده و حضور موسسات غیرمجاز مالی و اعتباری اندکی دستخوش تغییر شد اما همچنان به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر جامعه این بازار جایگاه مناسبی دارد.

غذای اصلی بازار سپرده‌گذاری بانکی، پول و اسکناس یا در مفهوم بهتر ریال است، ریالی که در چند وقت گذشته ارزش خود را بسیار از دست داده است. در پی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ارزش ریال جایگاه قبلی خود را به دست خواهد آورد و ارزش ریال رشد مناسبی را شاهد خواهد بود.

با رشد ریال قدرت خرید افراد تا حدودی تقویت خواهد شد و دست افراد برای انتخاب‌های بهتر و بیشتر در بازار دادو ستد بازتر خواهد بود.

حال با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و انتظار بازار و مردم برای شنیدن خبر قطعی مذاکرات هسته‌ای برخی کارشناسان بر این باورند که سپرده‌گذاری سرمایه ریالی نزد بانک سودی عاید صاحبان خود خواهد کرد و در لحظه فرد می‌تواند به ریال خود دسترسی داشته باشد و این در حالی است که اگر ریال را در شرایط فعلی به دلار یا کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد، دسترسی به ریال را سخت خواهد کرد.

البته نباید فراموش کرد که بازار سپرده‌گذاری بانکی همیشه با 4 بازار موازی خود سنجیده می‌شود و یکی از این بازارها، بازار مسکن است بازاری که اگر فردی سرمایه‌ای داشته باشد و با آن بتواند مسکنی خریداری کند حتما سرمایه خود را به سمت بازار مسکن سوق خواهد داد.

در این رابطه یک کارشناس بازار پولی و بانکی گفت: سپرده‌گذاری در بانک به بازارهای مسکن، طلا ، ارز و بورس بستگی دارد و با توجه به شرایط می‌توان مدعی شد بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در دو سال اخیر بازار بانکی بوده است.

سیدکمال سیدعلی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: در شرایط فعلی که امید به دستیابی به توافق هسته‌ای احساس می‌شود بازارهای موازی مولد به سمت رونق حرکت کرده‌اند و با به نتیجه رسیدن مذاکرات احتمال داده می‌شود بازارهای مولد نیز حرکت رو به جلویی در پیش گیرند که در این صورت سرمایه‌ها آنچنان به بازار سپرده‌گذاری بانکی واریز نخواهد شد.

او ادامه داد: احتمال داده می‌شود رد زمان توافق و حرکت بازارهای مولد حجمی از سپرده‌های بانکی خروچ یابد و که سرعت خروج این سرمایه‌ها ارتباط تنگاتنگی با سرعت لغو تحریم‌ها و ثبات در اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در بلند مدت سود سپرده بانکی در حدود 14 تا 16 درصد قرار گیرد که این به میزان تورم کشور بستگی دارد.

سیدعلی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌های خرد به بانک‌ها راه پیدا خواهنند کرد، بیان کرد: سرمایه‌های خرد جذب سپرده‌های بانکی خواهد شد زیرا سرمایه خرد برای صرف در بازارهای مولد نیاز به آرامش و ثبات بیشتر بازارهای مولد دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی