معافیت اساتید دانشگاه از مالیات بر در آمد
یکم، من خود یک دانشگاهی هستم و این نکته را کاملاً قبول دارم. این شیوه ها قابل توجیه نیست. باید مالیات ها بر پایه مشخص تعریف شود، پایه در آمد یا ثروت و بر همان مبنا عادلانه و از همه دریافت شود.
دوم، مالیات دوگانه نباید اخذ شود. دولت خود یک بار تورم ایجاد کرده و مالیات تورمی اخذ کرده. قیمت برخی اموال به دلیل همان تورم بالا رفته حال بر آن افزایش قیمت اموال مجدداً می خواهند مالیات دریافت کنند.
سوم، اگر در برخی کشور ها بر افزایش ارزش دارایی مالیات اخذ می شود دلیل دارد. دولت یا حکومت شرایط پیشرفت و ایجاد ارزش افزوده و ایجاد ثروت فزاینده را فراهم می کند. بخشی از آن ارزش را مالیات می گیرد تا به تداوم بهروزی و خلق ارزش در جامعه کمک کند. دلیل اخذ مالیات بر اموال در کشور ما چیست؟ زمانی که تورم قیمت ها را افزایش داده و کشور در سطح کلان از تولید ارزش و ثروت به دور است.
چهارم، ورود اتومبیل علی الاصول ممنوع یا بسیار محدود است. به همین دلیل قیمت اتومبیل به حدود حیرت انگیزی افزایش یافته و این محدودیت خود علاوه بر تورم به افزایش قیمت اتومبیل منجر شده است. این قیمت ها نشان تنگنا و عسرت جامعه است. بر تنگنا می خواهند مالیات ببندند. توجیه آن چیست؟
پنجم، قرار است قیمت برخی خدمات مفید به صورت عوارض از مصرف کننده دریافت شود برای تداوم ارائه آن خدمات. مثل عوارض راه و اتوبان. می بینیم از این طرف و آن طرف قرار است از جیب مردم برای استفاده از خدمات مفید مثل برق و مخابرات و اینترنت پول مازاد اخذ شود برای صدا و سیما. کجا از مردم پرسیده شده که آیا حاضرند برای برنامه ها یک شاهی پول بدهند؟ نمی دانم چرا در قبض برق اینجانب وجوهی اخذ می شود برای این منظور من در ده سال گذشته ده دقیقه هم برنامه های صدا و سیما را نگاه نکرده ام. این با کدام ضابطه انصاف همخوانی دارد؟
بهتر است بر مبنای عدالت و انصاف و نظریه های جا افتاده و آزمون شده اقتصادی نظام مالی حکومت تنظیم شود. هم هزینه ها ارزیابی شود ( برمنبای هزینه فایده و اثر بخشی) و هر کجا منابع ضایع می شود و فایده ملموسی حاصل نمی گردد جلو هزینه ها گرفته شود و هم در آمد ها بر مبانی عقلایی انصاف و عدالت اخذ شود. آنگاه این شیوه قابل دفاع خواهد بود.
منبع: کانال تلگرامی نویسنده