نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28 دی

روند سلامت اقتصادی جمهوری اسلامی ادامه دارد

کدخبر: ۵۴۹۳۰۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
روند سلامت اقتصادی جمهوری اسلامی ادامه دارد

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 دی 1362؛ روند سلامت اقتصادی جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد

چهارمین روز از سمینار بانکداری اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

این سمینار که به‌منظور بررسی و تشریح و اظهارنظر در مورد قانون عملیات بانکی بدون ربا برگزار می‌شود، دیروز با حضور دکتر محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای، نماینده مجلس شورای اسلامی، محمدجواد وهاجی دبیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارکنان بانک ملت و صنعت و معدن به کار خود ادامه داد.

بانکی با اشاره به نقش و اهمیت اجرای نظام بانکداری اسلامی گفت: همه ما آرزو داشتیم که روزی حکومت اسلامی بر جامعه ما سایه گستراند و قوانین حقه اسلام در جامعه جاری گردید. خوشبختانه این موهبت هم‌اکنون حاصل شده است و ما باید به جهانیان ثابت کنیم که اسلام در همه ابعاد موفق است و ازجمله در زمینه اقتصاد.

ما در مقوله اقتصادی گام‌های اولیه را برداشته‌ایم و در آینده با استفاده از منابع غنی اسلامی تئوری‌های بزرگ اقتصادی را مطرح خواهیم کرد و حتما پیروز خواهیم بود.

دکتر بانکی آنگاه با ارائه چند شاخص اقتصادی به بررسی وضع موجود اقتصادی کشور پرداخت و گفت: تولید ناخالص داخلی از سال 60 اولین علامت‌های بهبود را نشان داد و این روند سلامت اقتصادی همچنان ادامه دارد.

این نشان‌دهنده آن است که ما از نظر اقتصادی نسبتا موفقیت داشته‌ایم، ولی زمانی می‌توانیم کاملا ادعای سلامت اقتصادی را داشته باشیم که به خودکفایی و استقلال کامل اقتصادی دست یابیم و برای ایجاد این تحول احتیاج به بسیج همه نیروها داریم.

اما متاسفانه فرهنگ مصرفی هنوز کم و بیش بر ما مستولی است و ما باید با استفاده از منابع پربار فرهنگ اسلامی خود، این تغییر را در اقتصادمان به وجود آوریم.

28 دی 1382؛ ترکیه 1500 واحد مسکونی در هشتگرد می‌سازد

مدیرکل امور بین‌الملل و صدور خدمات مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: اولین موافقتنامه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن ایران به ارزش 22.5 میلیون دلار امضا شد.

ابراهیم قره‌چه‌داغی افزود: براساس این موافقتنامه شرکت ترکیه‌ای «جویک» در زمینی به مساحت 42 هکتار در شهرک جدید هشتگرد 1500 واحد مسکونی پیش‌ساخته بتنی با فناوری روز دنیا احداث خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام امور زیربنایی و تاسیساتی واحدهای مسکونی توسط شرکت سرمایه‌گذار انجام خواهد شد، اظهار کرد: سهم شرکت خارجی در این موافقتنامه 85 درصد و سهم شرکت عمران شهرهای جدید هشتگرد 15 درصد است.

به گفته وی، واگذاری واحدهای مسکونی احداث‌شده به عهده شرکت خارجی است و در صورتی که این شرکت نتواند آنها را به فروش رساند، شرکت عمران شهرهای جدید هشتگرد متعهد شده واحدهای ساخته‌شده را هر مترمربع 370 دلار خریداری کند.

قیمت خودروهای سایپا سال آینده افزایش نمی‌یابد

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: قیمت خودروهای تولیدی این شرکت در سال آینده با وجود پیش‌بینی افزایش هزینه‌ها و عوارض مالیات خودروسازان افزایش نخواهد یافت.

احمد قلعه‌بانی در مراسم بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا در جنوب غرب تهران افزود: با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای تولیدات این شرکت از 300 هزار دستگاه خودرو در سال 82 به 450 هزار دستگاه خودرو در سال 83 افزایش خواهد یافت.

نرخ فروش طلا، سکه و ارز در بازار تهران

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

913000 ریال

یک گرم طلای 18 عیار خام

85200 ریال

سکه بهار آزادی (طرح جدید)

840000 ریال

دلار آمریکا

8370 ریال

نیمه‌سکه بهار آزادی

440000 ریال

یورو اتحادیه اروپایی

10680 ریال

ربع سکه بهار آزادی

252000 ریال

پوند انگلستان

15300 ریال

 

    

 

28 دی 1392؛ واکنش وزارت خارجه به بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بیانیه کاخ سفید برداشت یک سویه و یکجانبه‌ای از توافقات غیررسمی اخیر بین کارشناسان ایران و 1+5 است و به هیچ وجه ملاک ارزیابی یا قضاوت در مورد نحوه اجرای توافق ژنو نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال انتشار بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید تحت عنوان خلاصه تفاهمات فنی در رابطه با برنامه «اقدام مشترک»، از آنجا که برخی خبرگزاری‌ها از این بیانیه به عنوان انتشار توافقات غیررسمی اخیر یاد کرده‌اند، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بیانیه کاخ سفید برداشت یک‌سویه و یکجانبه‌ای از توافقات غیررسمی اخیر بین کارشناسان ایران و 1+5 است و به هیچ وجه ملاک ارزیابی یا قضاوت در مورد نحوه اجرای توافق ژنو نیست.

 

زمان تولید خودروهای یورو 4 در ایران اعلام شد

ایران‌خودرو برای تولید خودرو با استاندارد آلایندگی یورو 4 در صورت توزیع سوخت یورو 4 از تابستان سال آینده اعلام آمادگی کرد.

کیوان وزیری، مدیر اجرا و نظارت بر استاندارد خودرو ایران‌خودرو ضمن اشاره به لزوم تعویض کاتالست و کنیستر خودروها پس از اتمام عمر مفید آنها گفت: هر یک از قطعات خودرو دارای عمر مفیدی هستند که پس از اتمام آن حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

عمر مفید کاتالیست (جاذب گازهای خروجی) و کنیستر (جاذب بخارات بنزین) نیز بین 60 تا 100 هزار کیلومتر، با توجه به کیفیت سوخت و کارکرد صحیح موتور خودرو است.

وی تاکید کرد: لازم است بازرسی این دو قطعه نیز در معاینات فنی ادواری خودروها قرار گیرد تا در صورت نیاز مشتریان نسبت به تعویض آنها اقدام کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید