معاون شرکت تاتا خبر داد :

سها اکوسیستم جامع مدیریت هویت دیجیتال

کدخبر: ۵۸۲۳۶۱
«سها » محصول جدید شرکت تاتا در نمایشگاه الکامپ معرفی شد.

سها یک اکوسیستم جامع مدیریت هویت دیجیتال است که مجموعه ای از خدمات هویتی افراد که بخشی از آنها پیشتر به صورت جداگانه از سوی بانک ها و شرکت ها انجام می شد را به همراه خدماتی جدید تر در ساختاری یکپارچه و بر منطبق با استانداردهای جهانی ارائه داده است و با حفظ حریم شخصی کاربر و با اخذ تاییدیه، به عنوان داده قابل اعتماد در اختیار سرویس گیرنده ها، مانند بانک ها، استارت آپ ها و به ویژه فینتک ها قرار می دهد.

به عبارتی «سها »، برای اعضای خود یک پروفایل از ویژگی های فرد در فضای دیجیتال را ایجاد می کند و این  ویژگی ها را با اجازه صاحب این هویت در اختیار سرویس گیرنده ها قرار می دهد.

سها در قالب اپلیکیشن برای پلتفرهای موبایلی (اندروید وiOS) و دسکتاپ برای کامپیوترهای شخصی عملیاتی خواهد شد.

محسن رامی معاون تاتا درباره این محصول گفت: «سها » هم راهکاری برای مشتریان حقیقی و هم مشتریان حقوقی است و ذینفعان متعددی دارد. سرویسهای سنتی بانک ها، و سرویسهای مدرن مانند همراه بانک ها که به پروفایل مشتری نیاز دارند «سها » را به عنوان مرجع شناسایی می توانند درنظر بگیرند. برخی دیگر از سرویس گیرنده های «سها » فین تک هایی هستند که نیازبه تایید هویت مشتری در سطوح مختلف دارند. دسته سوم کاربران «سها » هستند که با ارتباط با فین تک ها و بانک ها از سرویسی ساده و کاربر پسند بهره مند می شوند. «سها» کلیه اطلاعات هویتی کابران خود را مدیریت می کند و برای بانک ها و فین تک هایی که کاربر خواستار آن است می فرستد. هر کاربر تنها یکبار در «سها » احراز هویت می کند و پس از آن هر مرکزی خواستار هویت مشتری بود، می تواند با اجازه کاربر از «سها » استفاده کند.

وی در خصوص مجموعه سرویس هایی که «سها» ارائه می دهد اظهار کرد: یکی از ویژگی های سها سطوح اطمینان پروفایل هویت کاربر است، از سطح تطبیق شماره تلفن و کد ملی، احراز هویت تصویری تا احراز هویت حضوری. به عبارتی سها بر مبنای نیاز سرویس گیرنده ، گام به گام کاربر را به سطوح بالاتر اطمینان هدایت میکند.

معاون تاتا درارتباط با سایر خدمات «سها » به امضای دیجیتال اشاره کرد و گفت: در سها مشتری یکبار در سال هزینه امضای دیجیتال را پرداخت می کند و دیگر لازم نیست برای هر کدام از سرویس گیرنده ها و اپلیکیشن ها به صورت جدا هزینه بپردازد. ضمن اینکه مشتری و سرویس گیرنده ها هم درگیر فرایند صدور و مدیریت گواهی و امضا نمی شوند، چرا که «سها » فرایند امضای دیجیتال را هم مانند تمام نیازمندی های دیگر مدیریت می کند.

sso یا سرویس لاگین متمرکز نیز یکی دیگر از خدمات «سها » است . SSO یک سرویس متمرکز تایید هویت است که در آن کاربر تنها با استفاده از یک حساب کاربری (نام کاربری و رمز عبور) می تواند به چندین برنامه یا سایت دسترسی داشته باشد.

رامی افزود : خدمت دیگر «سها » پیام امن است، یکی از مشکلاتی  که در حال حاضر وجود دارد این است که شما نمی توانید اعتبار برخی پیام ها و پیامک هایی که به نام سازمان یا شرکت خاصی برای شما میاید را تایید کنید. اما «سها » یک سرویس نوتیفیکیشن داخلی دارد. تا هر فین تک یا بانکی پیام ها را بتواند با لوگوی خود و با دسته بندی موضوعی، به مشتریانش ارسال نماید و مشتری نیز از صحت و اعتبار آن مطلع شود.  

وی ادامه داد : خدمت دیگر در حوزه رمز یکبار مصرف (OTP) است . مشتری با وجود «سها » دیگر نیاز به داشتن اپلیکیشن های متعدد برای رمز پویا ندارد و از همین طریق می تواند به رمز پویا دسترسی پیدا کند .

سرویس های استعلامی از دیگر مواردی است که رامی به آن اشاره کرد و گفت: استعلام هایی مانند مدرک تحصیلی، نظام وظیفه ، گواهینامه و ... هستند که این استعلام ها از اپراتورهای ذی صلاح، به درخواست کاربر اخذ و با تایید او به سرویس گیرنده ارسال می شود. بدین ترتیب «سها » استعلام ها را در اختیار سازمان قرار میدهد و دیگر نیاز نیست مشتری فرایند کاغذی را طی کند.

مشخصه منحصر به فرد سها اکوسیستم هم پذیرندگی توزیع شده است که به تمامی سرویس دهندگان عضو سها اجازه میدهد سرویسها را در سطح تمامی اعضای شبکه تعامل پذیری و کاربران سها ارایه کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید