نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ 17 اردیبهشت

اولین محموله خودروهای وارداتی ایران از ژاپن بارگیری شد

کدخبر: ۶۴۴۳۶۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
اولین محموله خودروهای وارداتی ایران از ژاپن بارگیری شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 اردیبهشت 1354؛ایران از فرانسه اتوبوس هوایی می‌خرد

ایران و فرانسه امروز چند قرارداد مهم اقتصادی به مبلغ 10 میلیارد فرانک فرانسه (165 میلیارد ریال) امضا کردند.

در پایان مذاکرات اقتصادی ایران و فرانسه، پروتکلی بین هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارایی و ژان پیر فورکادو، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه امضا شد که براساس آن ایران و فرانسه یک شرکت مشترک سرمایه‌گذاری با سرمایه 100 میلیون دلار تاسیس می‌کنند.

طرفین در مورد اصول کلی طرح مترو تهران به توافق رسیده‌اند و قرارداد نهایی قریبا برای امضا آماده خواهد شد.

مذاکرات فنی بین موسسات مربوط دو کشور در مورد هواپیمای کنکورد در جریان است و به‌زودی نمایندگان کنکورد برای توضیحات بیشتر فنی با مقامات صلاحیت‌دار ایرانی ملاقات خواهند داشت.

در مورد خرید احتمالی اتوبوس هوایی از طرف ایران نیز اطلاعات فنی تهیه و مذاکرات مربوطه در آینده به عمل خواهد آمد.

با توجه به اینکه دو فروند توربوترن خریداری از فرانسه هم‌اکنون در ایران مشغول به کار می‌باشند و دو فروند دیگر نیز به‌زودی تحویل خواهند شد.

در مورد همکاری‌های صنعتی اعلام شد که اولین سری ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه اتومبیل‌سازی رنو در ژوئیه امسال تحویل ایران می‌شود و کارخانه مزبور 6 ماه بعد از امضای پروتکل شروع به تولید می‌نماید.

در اولین مرحله تولید کارخانه مزبور سالانه 100 هزار دستگاه اتومبیل خواهد ساخت.

17 اردیبهشت 1364؛ بهره‌برداری از کارخانه نورد آلومینیوم اراک آغاز شد

به میمنت و مبارکی فرخنده سالروز میلاد با سعادت حضرت امام زمان صبح دیروز کارخانه نورد آلومینیوم اراک تحت پوشش وزارت صنایع سنگین طی مراسم ویژه‌ای با حضور معاون این وزارتخانه در امور اجرایی گروه نورد ریخته‌گری، امام جمعه اراک، مدیران عامل کارخانجات و فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی رسما افتتاح شد.

مدیرعامل کارخانه نورد آلومینیوم اراک اعلام کرد: ساختمان این کارخانه که ورق‌های آلومینیوم در اشکال و ضخامت‌‌های مختلف تولید می‌کند از سال 1351 شروع شد و تا سال 1357 به طول انجامید و در این مدت 70 درصد ماشین‌آلات کارخانه نصب شد، ولی به علت شروع انقلاب اسلامی و فرار سودجویان و سرمایه‌داران از ایران این پروژه معلق ماند که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بازسازی ساختمان آن به همت برادران متعهد ایرانی از سال 1360 از سر گرفته شد و در اواخر سال 63 پایان یافت و بقیه ماشین آلاتی که از خارج خریداری شده بود به وسیله متخصصان و کارشناسان ایرانی نصب و راه‌اندازی شد. این کارخانه با سرمایه‌ای معادل 3 میلیارد و 150 میلیون ریال که 550 میلیون آن پیش از انقلاب و بقیه پس از انقلاب از طریق کمک‌های بانک‌های صنعتی تامین شده است، فعالیت تولیدی خود را شروع می‌کند.

17 اردیبهشت 1374؛ ایران و چین همکاری‌های نفتی خود را افزایش می‌دهند

ایران و چین در زمینه مسائل مربوط به نفت همکاری می‌کنند.

آقای «دنگ تائو» مدیرعامل شرکت نفت چین که در راس هیاتی از مقامات نفتی آن کشور برای شرکت در جلسات هیات عامل و کمیته‌های 4 گانه کنگره جهانی نفت به تهران آمده است، عصر دیروز در تهران با آقای غلامرضا آقازاده وزیر نفت کشورمان دیدار کرد.

همچنین در این دیدار مقامات ایرانی و چینی موافقت کردند که همکاری خود را در زمینه‌های مربوط به نفت و گاز توسعه دهند.

17 اردیبهشت 1384؛ اولین محموله خودروهای وارداتی ایران از ژاپن بارگیری شد

مدیر فروش تویوتا در ایران گفت: اولین محموله خودروهای وارداتی که حدود 1000 دستگاه تویوتا است از ژاپن در حال بارگیری به سوی ایران است.

شربیانی، مدیر فروش تویوتا گفت: تویوتا تمام مراحل قانونی وارداتی خودرو را طی کرده است.

106976553-1637116281586-gettyimages-1234838956-JAPAN_TOYOTA

وی ادامه داد: در اسفند 83 شروع به پیش‌فروش خودروهای خود کرده بودیم که بر این اساس اولین سفارش به تویوتای ژاپن فرستاده شد و طبق آن سفارشات، اولین محموله خودروهای وارداتی که حدود 1000 دستگاه تویوتا است در ژاپن در حال بارگیری به سوی ایران است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز در حال پیش‌فروش 5 مدل از جمله تویوتا کرولا در یک تیپ، کمری در سه تیپ و ترادو در یک تیپ هستیم و کارهای قانونی برای ثبت سفارش دو مدل جدید تویوتا لندکروز 8 و 6 سیلندر  خودروهای لوکس نیز در مراحل پایانی است.

خرید شرکت «روور» ازسوی ایران منتفی شد  

وزیر صنایع و معادن گفت: با توجه به خرید حق لیسانس شرکت روور ازسوی چینی‌ها، خرید روور ازسوی ایران منتفی شد.

اسحاق جهانگیری گفت: ارزش شرکت روور به تجهیزات آن نبود، بلکه لیسانس این شرکت دارای اهمیت بود که به یک شرکت چینی فروخته شد.

وی تصریح کرد: ما به‌دنبال این نبودیم که ماشین‌آلات روور را بیاوریم و در ایران تولید کنیم، بلکه هدف ما خرید شرکت روور و تولید خودرو در کشور انگلستان و با لیسانس این شرکت و مرکز تحقیقات و تکنولوژی آن بود.

جهانگیری گفت: حال که لیسانس شرکت روور ازسوی چینی‌ها خریداری شده، ما هم نیازی به تجهیزات آن نداریم و کارشناسان ما نیز دیگر خرید این شرکت را توصیه نمی‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید