نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۳ خرداد

نرخ‌های مالیاتی کاهش می‌یابد

کدخبر: ۶۵۰۸۳۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
نرخ‌های مالیاتی کاهش می‌یابد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 خرداد 1354؛ نرخ‌های مالیاتی کاهش می یابد

به منظور توزیع عادلانه‌تر درآمدها و فراهم کردن امکانات وسیع‌تر سرمایه‌گذاری در استان‌ها خاصه در مناطقی که تاکنون در آنجاها سرمایه‌گذاری کافی نشده است، در قانون مالیات بر درآمد تغییرات اساسی داده خواهد شد.

بر این اساس در نحوه وصول مالیات‌ها و ضوابط تشخیص مالیات مودیان – به ویژه مالیات شرکت‌ها -  تجدیدنظر می‌شود و مقررات و قوانین تازه‌ای که متناسب با تحولات اقتصادی کشور و توسعه و رشد بیشتری باشد تدوین می‌گردد. این مقررات به صورت لایحه‌ای تنظیم و تقدیم مجلسین خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خاتمه کنفرانس مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در اجرای فرمان شاهنشاه آریامهر مبنی‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در این کنفرانس، کنترل بیشتر و موثرتر هزینه‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مورد تاکید قرار گرفت و به همین منظور از این پس میزان هزینه و مصرف اعتبارات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ماهانه کنترل می‌شود و برای اجرای این امر ذی‌حسابان وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران مالی سازمان‌های دولتی مکلفند مستمرا از وضع هزینه‌ها در وزارتخانه‌های مربوط تهیه و به وزارت دارایی ارسال کنند.

همچنین به این نکته توجه شد که رسیدن ایران به سطح پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی جهان سوم مستلزم آن است که تا 10 سال دیگر سرمایه‌گذاری سرانه در کشور به رقمی حدود یک هزار دلار بالغ گردد.

به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور که در سال 1353 حدود 10 میلیارد دلار بود، در سال 1364 به 42 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم معادل 24 درصد تولید ناخالص ملی ما در آن زمان خواهد بود.

13 خرداد 1364؛ طرح‌های شیلات برای آزادی صید

طبق برآوردهایی که شده است در آب‌های جنوبی ایران 350 تا 400 هزار تن ماهی ماکول و به همین اندازه ماهی غیرماکول وجود دارد، ولی ما فقط از یک دهم آنها برداشت می کنیم.

معاون وزارت کشاورزی در امور شیلات و آبزیان مساله آزادی خرید و فروش ماهی را مطرح کرد و گفت: من در ابتدا باید دو تذکر یکی به صیادان و یکی به مصرف‌کنندگان بدهم.

صیادان باید هوشیار باشند که وسیله دست واسطه‌ها قرار نگیرند و به صورتی عمل نکنند که واسطه‌ها آنها را استثمار کنند و مصرف‌کنندگان نیز سعی کنند ماهی را به قیمت بالا نخرند و با توجه به وجود واسطه‌ها در بازار ماهی باید دقت شود که امکان عرضه ماهی فاسد وجود دارد.

 

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی