نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 18 خرداد

تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو با اعلام‌نظر شورای اقتصاد

کدخبر: ۶۵۱۷۶۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو با اعلام‌نظر شورای اقتصاد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 خرداد 1354؛ مشارکت ایران و فرانسه در غنی‌سازی اورانیوم

دو شرکت مختلط با مشارکت ایران و فرانسه تاسیس شد تا در زمینه غنی کردن اورانیوم و تامین احتیاجات آتی کارخانه‌های برق اتمی ایران فالیت کند.

این دو شرکت «اورایف» و «سوفیدل» هستند. ایران از فرانسه دو کارخانه برق اتمی خریداری کرده است که در سال‌های 1982 و 1983 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. هر یک از این کارخانه‌ها ظرفیت 900 مگاوات برق خواهد داشت.

سازمان انرژی اتمی ایران برای تامین اورانیوم غنی‌شده موردنیاز کارخانه‌های برق اتمی ایران، در تولید و غنی کردن اورانیوم با کمپانی‌های خارجی مشارکت می‌کند. همکاری با فرانسه مقدمه‌ای در اجرای این است.

18 خرداد 1364؛ برای اظهارنامه‌های ارزی مفقودشده المثنی صادر نمی شود

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با توجه به اینکه اخیرا تعداد کسانی که با مراجعه به این بانک و گمرک ایران اعلام مفقود شدن اظهارنامه های ارزی خود را می‌نمایند رو به افزایش نهاده است، به اطلاع می‌رساند با توجه به اینکه امکان صدور المثنی برای اظهارنامه‌های ارزی مفقودشده به هیچ وجه وجود ندارد، لازم است کلیه مسافرینی که هنگام ورود به کشور میزان و مشخصات ارزی وارده همراه خود را در اظهارنامه ارزی و به تایید گمرک ایران می‌رسانند، در نگهداری نسخه اول آن که جزئی از گذرنامه تا هنگام خروج مسافر از کشور محسوب می‌شود، توجه لازم مبذول فرمایند.

18 خرداد 1384؛ ضوابط پیش‌فروش خودروهای خارجی هفته آینده اعلام می شود

معاون وزیر بازرگانی گفت: ضوابط پیش‌فروش خودروهای خارجی هفته آینده اعلام می شود.

مجتبی خسروتاج اظهار کرد: هفته آینده جلسه‌ای با نمایندگی خودروهای خارجی خواهیم داشت و ضوابط پیش‌فروش آن را اعلام می کنیم.

وی افزود: از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بعضی از شرکت‌هایی که نمایندگی تولیدکنندگان خارجی و فروشندگان خارجی را در ایران دارند، نسبت به پیش‌فروش خودرو اقدام کرده‌اند.

وی تعداد خودروهای وارداتی طی دو ماه سال‌جاری که ثبت‌سفارش شده را نزدیک به 740 دستگاه عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دیگری نیز مجوز واردات خودرو گرفته‌اند که تا به حال ثبت سفارش نکرده‌اند و آنها هم در آینده نزدیک خواهند آمد، این روند ماه‌های آینده صورت می‌پذیرد.

18 خرداد 1394؛ تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو با اعلام نظر شورای اقتصاد

معاون وزیر صنعت از تصمیم جدید دولت برای بازنگری در ضوابط قیمت‌گذاری کالاها خبر داد و گفت: دومین جلسه هیات «تعیین و تثبیت قیمت‌ها» در دولت یازدهم در هفته جاری برگزار می‌شود. محمود نوابی با بیان اینکه برخی از موارد مندرج در دستورالعمل و ضوابط قیمت‌گذاری کالاها به بازنگری نیاز دارد، گفت: در برخی از موارد، دستورالعمل قیمت‌گذاری نیاز به بازنگری دارد که بر این اساس اولین جلسه هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها در دولت در پایان سال گذشته برگزار شده و جلسه دوم نیز قرار است هفته جاری برگزار شود.

وی درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: اینکه قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برگردد باید با نظر و تصمیم دولت باشد، ضمن اینکه اکنون سازمان حمایت به این موضوع ورود نخواهد کرد؛ چراکه در حیطه کار شورای رقابت است، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت طی درخواستی به معاون اول رئیس‌جمهوری تقاضای بازگشت قیمت‌گذاری به سازمان حمایت را داشته که معاون اول نیز این موضوع را برای بررسی و تصمیم‌گیری به شورای اقتصاد ارجاع داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی