نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۶ تیر

توزیع سکه بهار آزادی در شبکه بانکی

کدخبر: ۶۵۵۷۵۶
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم
توزیع سکه بهار آزادی در شبکه بانکی
عکس:‌ اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم تیر 1364؛ مواضع اقتصادی شهید بهشتی و مطهری در قانون اساسی و مصوبات شورای انقلاب آمده است

آیت‌الله موسوی اردبیلی، رئیس شورای عالی قضایی گفت: اگر بخواهیم مواضع فکری شهیدانی چون بهشتی‌ها و مطهری‌ها را در این زمینه به دست آوریم، باید به قانون اساسی و مصوبات اقتصادی شورای انقلاب مراجعه کنیم و باید دید که مسائل اقتصادی قانون اساسی که این شهیدان پایه‌گذار آن بودند تا چه حدی پیشرفته است.

وی افزود: البته نه شهید مطهری و نه شهید بهشتی مواضع فکری خاصی در مسائل اقتصادی اسلام غیر از مسائل اصیل اسلامی نداشتند، چراکه اسلام در هیچ مساله‌ای دچار خلاء نیست و در مسائل مختلف، اسلام خط خاصی دارد که همه باید براساس آن خط حرکت کنند و در این جا بینش‌هاست که تفاوت دارد.

بینش‌ها و مواضع شهید بهشتی در این زمینه در قوانین پیشرفته اقتصادی قانون اساسی کاملا واضح است چرا که قوانینی به این پیشرفتگی و عمق، منشا فکری که در 6 ماه یا یک سال شکل بگیرد، نیست و این نشان‌دهنده عمق فکری این شهیدان بزرگوار و ارزشمند بوده است.

ششم تیر 1374؛ توزیع سکه بهار آزادی در شبکه بانکی

توزیع سکه‌های بهار آزادی پیش‌فروش شده توسط شبکه بانکی در تاریخ هشتم اسفند ماه سال گذشته از صبح شنبه آینده دهم تیر 1374 آغاز می‌شود.

تمامی افرادی که در تاریخ مزبور اقدام به ودیعه‌گذاری برای خرید سکه کرده‌اند، می‌توانند با در دست داشتن اصل  فیش و کارت شناسایی معتبر به شعبه‌های بانکی ذی‌ربط مراجعه و با پرداخت مابه‌التفاوت قسمت نسبت به دریافت سکه‌های خود اقدام کنند.

مراحل توزیع بعدی به صورت هفتگی و همه هفته اعلام خواهد شد.

ششم تیر 1384؛ جزئیات لایحه استفاده از منابع مالی خارجی تصویب شد

لایحه یک فوریتی «استفاده از منابع مالی خارجی» در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد و پس از تصویب در شور اول جزئیات آن با 144 رای موافق به تصویب رسید.

به موجب این لایحه: دولت، می‌تواند در طول برنامه چهارم توسعه در چارچوب حکم بند ب ماده 13 و جدول شماره 7 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 11/6/1383 و احکام قوانین بودجه‌های سالانه و دیگر مجوزهای قانونی از تسهیلات و منابع مالی خارجی «فاینانس» استفاده کند.

سقف مانده تسهیلات استفاده نشده سال 1383 و سال‌های برنامه‌ چهارم به سقف سال بعد اضافه می‌شود.

میزان خرید ارز بانک‌ها از مشتریان امسال به 12 میلیارد دلار می‌رسد

معاون ارزی بانک مرکزی پیش‌بینی کرد: درآمدهای ارزی کشور با فروش نفت و خرید ارز از مشتریان در سال جاری به 46 تا 50 میلیارد دلار افزایش یابد.

محمدجعفر مجرد با اشاره به افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و رشد صادرات غیرنفتی کشور اظهار امیدواری کرد: نظام بانکی در سال جاری 12 تا 14 میلیارد دلار ارز از مشتریان بخرد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ اقتصادی کشور است که این میزان درآمد ارزی نصیب کشور می‌شود، افزود: سال گذشته شبکه بانکی کشور حدود 10 میلیارد دلار ازر از مشتریان خود خریداری کرد.

ششم تیر 1394؛ دلارهای نفتی در کف 10 ساله

براساس گزارش بلومبرگ، درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک در سال گذشته به زیر یک تریلیون دلار رسیده است که این میزان درآمدهای نفتی اوپک کمترین میزان از سال 2010 تاکنون است. براساس آمارها اوپک اعلام کرده است که 12 عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت 6/964 میلیارد دلار نفت فروخته‌اند که این رقم در سال 2013 به میزان 1/1 تریلیون دلار بود.

درآمدهای صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های اعمال شده به کمترین میزان در 10 سال اخیر یعنی 6/53 میلیارد دلار رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی