نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۷ تیر

مشکل تجاری با آمریکا نداریم

کدخبر: ۶۵۵۹۸۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
مشکل تجاری با آمریکا نداریم

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم تیر 1374؛ اعلام شرایط عمومی صادرکنندگان برای دریافت تعهدنامه ارزی

در پی اجرای مقررات جدید صادرات کالاهای غیرنفتی و حصول اطمینان از بازگشت ارز به کشور، و حمایت از صادرکنندگان، شرایط عمومی صادرکننده برای دریافت تعهدنامه ارزی صادرات اعلام شد.

هر صادرکننده فعالیت صادراتی خود را فقط در یک شعبه بانکی متمرکز کرده و شعبه‌های دیگر با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، از پذیرش وی برای واگذاری تعهد ارزی خودداری کنید.

با مجوز موردی محدود که توسط وزارت بازرگانی صادر شده باشد، دارا بودن کد اقتصادی و نداشتن تعهد ارزی موعد گذشته و تسویه نشده نزد آن شعبه با سایر شعبه‌ها و بانک‌های دیگر از دیگر شرایط اعلام شده است.

هفتم تیر 1384؛ روسیه صاحب اصلی گاز پروم شد

یک مقام رسمی روسیه اعلام کرد: دولت روسیه بیشترین سهام (بیش از 50 درصد) بخش گاز شرکت معظم «گاز پروم» را در اختیار گرفته است.

دیمیتری مدودوف، رئیس کارکنان کاخ کرملین (دفتر ریاست جمهوری و رئیس هیات مدیره گاز پروم افزود: این اقدام به لحاظ رفع نگرانی‌هایی که در مورد سلطه بخش خصوصی بر تولید و صدور گاز شرکت گاز پروم وجود داشت صورت گرفته است.

براساس این گزارش، مدودوف کنترل شرکت گاز پروم، ویژه بخش تولید و صدور گاز این شرکت معظم را توسط بخش خصوصی، تهدیدی علیه اقتصاد ملی روسیه دانست.

مشکل تجاری با آمریکا نداریم

مذاکرات TCA و نیز WTO فرصت مطلوبی برای هم پیوندی با اقتصاد جهانی فراهم آورده و این موضوع در چشم‌انداز بیست ساله کشور و نیز برنامه چهارم هم پیش‌بینی شده است.

علی ماجدی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: بنابراین پذیرش پروسه نباید به گونه‌ای باشد که یک گام به جلو و دو گام به عقب بازگردیم. بلکه اگر صحیح و آهسته حرکت کنیم. بسیار بهتر از حرکت‌های مواج خواهد بود و به اعتمادسازی در عرصه بین‌المللی منجر می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد که باید با دو عامل ظرفیت‌سازی اقتصادی و تعیین پروسه زمانی، تعرفه کالاها را تعدیل کرد تا از تعرفه پایین سایر کشورها نیز بهره‌مند شویم.

وی عنوان کرد: دامنه همکاری‌های کشورمان با اتحادیه اروپا به نحوه عملکرد و سیاست‌های نظام و دولت بستگی دارد و دولت آینده قطعا در روند آن نقش مستقیم و تاثیرگذاری این خواهد بود. در مورد گروه کاری الحاقی به WTO گفت: گروه کاری آغاز مذاکرات الحاق کشورمان در شرف تشکیل است و پیش‌بینی می‌شود حدود 60 کشور به گروه کاری ایران بپیوندد.

ماجدی تصریح کرد: ایران مشکلی به لحاظ تجاری با سایر کشورها به ویژه مصر و آمریکا ندارد و با کشوری که روابط تجاری برقرار است ولی رابطه سیاسی وجود ندارد، مذاکره کردن منعی ندارد.

هفتم تیر 1394؛ 4 تنگنای رشد اقتصادی

معاون پژوهشی موسسه عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد: رسیدن به رشد اقتصادی بالا در کوتاه‌مدت با چهار تنگنای «کاهش قیمت نفت»، «کاهش درآمدهای ارزی»، «کاهش رشد تولید به واسطه کاهش واردات کالاهای واسطه‌ای» و «کاهش بودجه دولت» که در اموری مانند افت هزینه‌های عمرانی ظاهر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی