نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 1 مرداد

200 مغازه گرانفروش بسته شد

کدخبر: ۶۶۱۲۰۰
اقتصادنیوز:‌ در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
200 مغازه گرانفروش بسته شد
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول مرداد 1354؛ طرح ضربتی ساخت 200 هزار خانه

طرح ضربتی خانه سازی دولت که شامل احداث 200 هزار واحد مسکونی است امروز در یک جلسه فوق العاده که در محل حزب رستاخیز ملت ایران تشکیل شد، به تصویب رسید.

به موجب این طرح 200 هزار واحد مسکونی یک یا دو طبقه با اعتباری معادل 180 میلیون ریال در طول 30 ماه از امروز در تهران و شهرستان ها احداث می گردد.

210 واحد ساخته شده و بسته بندی از خارج خریداری و وارد می شود بانک ساختمانی به نمایندگی بخش خصوصی 100 هزار واحد و بانک رهنی به نمایندگی بخش دولتی 100 هزار واحد آن را وارد و نصب می نماید.

نخست وزیر در مورد این خانه ها گفت: مردم می توانند در این ساختمان های پیش ساخته بخرند و در زمین های خود نصب کنند.

200 مغازه گرانفروش بسته شد

آقای هویدا، نخست وزیر در پایان جلسه ای که با مقامات مسوول در امر مبارزه با گران فروشی در حزب رستاخیز ملت ایران داشت، اعلام کرد: همان طوری که شاهنشاه امر فرمودند که حزب رستاخیز بسیج شود برای پایین آوردن قیمت ها و مبارزه با گران فروشی و گرانی امروز یک کمیته در حزب آماده خدمت شد که با همکاری نمایندگان اتاق بازرگانی اتاق اصناف و کمیته حمایت از مصرف کننده نظارت مستمر بر امر تقلیل قیمت ها را داشته باشد.

هویدا گفت: قیمت ها به تدریج از امروز توسط وزارت بازرگانی در اختیار اتاق اصناف گذاشته خواهد شد و از فردا بازرسانی که از طرف کمیته حمایت از مصرف کننده تعیین شده اند نرخ ها را کنترل خواهند کرد.

مبنای کاهش نرخ ها دی ماه سال گذشته خواهد بود. در این 640 قلم کالا که از درصد به بالا قیمت های آنها کاهش یافته است. براساس اولویت مواد خوراکی پوشاک و مصالح ساختمانی مقام ویژه ای دارند.

عملیات اجرایی ساخت مترو تهران به زودی آغاز می شود

14.6 میلیارد ریال از بودجه ساخت مترو امسال در اختیار شرکت قرار می گیرد.

مهندس ابوالحسن بهنیا، وزیر اسبق دارایی و راه و مدیرعامل پیشین بانک رهنی نامزد مدیریت عامل شرکت راه آهن زیرزمینی تهران شد.

با اعلام نامزدی مهندس بهنیا و با توجه به اینکه در آینده ای نزدیک مجمع عمومی شرکت راه آهن زیرزمینی تهران تشکیل خواهد شد، آگاهان خبر از شروع عملیات اجرایی احداث راه آهن زیرزمینی در آینده ای بسیار نزدیک می دهند.

اول مرداد 1374؛ سواری مزدا در ایران تولید می شود

سواری جدید مزدا 323 و وانت دوکابین برای عرضه به بازار داخلی و صادرات در شرکت ایران وانت تولید خواهد شد.

شرکت ایران وانت برای عرضه خودرو ارزان قیمت، کم مصرف و با درصد خودکفایی بالا با توجه به نیاز جامعه، وانت مزدا «f-100» سابق را با قوای محرکه تقویت شده (حجم موتور بالا) و سیستم تعلیق اصلاح شده، طرح بدنه بهسازی شده و جدید به زودی تولید و به بازار عرضه خواهد کرد. این شرکت به زودی تولید سواری «مزدا 323» را پس از گسترش و اصلاح خطوط رنگ شرکت آغاز خواهد کرد.

اول مرداد 1384؛ افزایش قدرت خرید مردم و کاهش هزینه مسکن حقوق بگیران در دولت اصلاحات

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهوری، نظام بانکی کشور را غیرربوی دانست و از اینکه برخی افراد سیستم بانکی کشور را ربوی قلمداد می کنند، ابراز تاسف کرد.

رئیس جمهوری پس از شرکت در چهل و پنجمین مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی گفت: متاسفم از اینکه علیرغم نظر همه مراجع و بزرگان دینی مبنی بر غیرربوی بودن نظام بانکی کشور، کسانی که معلوم نیست تا چه حد حتی صلاحیت اظهار نظر کارشناسی در این خصوص داشته باشند، با شدت تمام نظام بانکی را ربوی جلوه می دهند.

رئیس شورای اقتصاد، اقدامات سیستم بانکی کشور را در شتاب بخشیدن به فعالیت های اقتصادی کشور حائز اهمیت دانست و گفت: هماهنگی میان سیاست های اقتصادی و سیاست های پولی از جمله کارهای مهمی بوده است که در سال های اخیر انجام شده است.

رئیس جمهوری کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را یادآور شد و گفت: نظام بانکی کشور باید مشوق سرمایه گذاری باشد و به گونه ای عمل کند که هزینه سرمایه گذاری در کشور کاهش یابد.

خاتمی با اشاره به نسبت مستقیم میان اشتغال و تورم گفت: در جامعه ای که نیازمند سرمایه گذاری است، باید تورم را به طور تدریجی کاهش دهیم و ازسوی دیگر نیز نباید از مصرف کننده  غافل بمانیم و باید بکوشیم که قدرت خرید جامعه را بالا ببریم.

خاتمی گفت که بدون شک، دولت آینده قدردان تلاش های این دولت در اصلاحات اقتصادی خواهد بود.

وی گفت: اگر بتوانیم هزینه مسکن حقوق بگیران را حذف و یا به حداقل برسانیم، قطعا وضع مطلوبی خواهیم داشت.

اول مرداد 1394؛ شورای رقابت؛ مرجع قیمت گذاری خودرو

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه مجلس این شورا را مرجع تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو دانست، گفت: شورا بدون آنکه تحت تاثیر جوسازی ها قرار گیرد، براساس فرمول تعیین شده و متغیرهای اقتصادی قیمت های جدید را اعلام خواهد کرد.

رضا شیوا درباره پاسخ استعلام شورای رقابت از مجلس در تعیین مرجع رسیدگی به رویه های ضدرقابتی و انحصاری در بازار اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی این موضوع درنهایت شورای رقابت را مرجع تعیین دستورالعمل قیمت خودرو عنوان کردند و افراد ناآگاه قیمت تمام شده خودرو ماکسیما را 16 میلیون تومان اعلام کرده اند؛ درحالی که به استناد صورت مالی حسابرسی و ارائه شده به بورس قیمت تمام شده این خودرو 36.5 میلیون تومان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید