گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه

سیگنال هرات به بازار ارز/ قهر طولانی قیمت طلا و دلار/ قیمت سکه بالا رفت

کدخبر: ۶۶۲۰۵۶
اقتصادنیوز:‌ بازار طلا و سکه تحت تاثیر نوسانات دو مولفه اصلی،‌ اونس طلا و دلار مسیر متفاوتی را تجربه کردند.
سیگنال هرات به بازار ارز/ قهر طولانی قیمت طلا و دلار/ قیمت سکه بالا رفت
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، آخرین روز کاری هفته برای بازار طلا و ارز نویدبخش نوسان متنوع قیمت ها به مانند روز گذشته بود و قیمت دلار هرات و انس طلا در مسیر متفاوتی حرکت کردند و با کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، اسکناس آمریکایی مسیر صعودی را در پیش گرفت.

روندی که نوسانات قیمت سکه و طلای آبشده را هم تحت تاثیر خود قرار داد و قیمت سکه با تبعیت از قیمت دلار مسیر صعودی را در پیش گرفت و طلای آبشده هم در مسیر نزولی همراه با اونس طلا شد.

امروز قیمت دلار هرات که معاملات را با نرخ 57 هزار و 850 تومان آغاز کرده بود؛ در نیمه دوم فعالیت بازار به مرز 58 هزار تومان رسید. قیمت دلار در بازار تهران هم در میانه کانال 58 هزار تومان نوسان داد. نکته جالب توجه امروز در بازار اختلال ربات هرات بود. معامله گران معتقدند این ربات با اختلالی که داشت قیمت دلار را 59 هزار تومان اعلام کرد و تجربه نشان داده است که نرخ زنی اشتباه از سمت کانال هرات سیگنال به بازار است.

اما قیمت درهم امارات هم امروز به مانند دلار در مسیر افزایشی حرکت کرد و با بازگشایی با 15 هزار و 850 تومان، در پایان معاملات در همین محدوده نوسان داد و 15 هزار و 450 تومان خرید و فروش شد. حباب دلاری درهم امروز هم به مانند چهار روز گذشته منفی بود و در 327 ایستاد. این موضوع یعنی قیمت اسکناس دلار در تهران 300 تومان از قیمت دلار برآورد شده از درهم بیشتر است.

قیمت دلار رسمی بالا رفت

سمت رسمی بازار هم امروز با بازار غیررسمی هم مسیر بود و براساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 47537 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 44016 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای هم امروز 51589 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 47768 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله 12944 تومان ارزش گذاری شد و 11985 تومان قیمت خورد.

تتر ساز افزایش کوک کرد

امروز همچنین قیمت تتر نسبت به روز گذشته مسیر صعودی را در پیش گرفت و در حالی که تا مرز مقاومت مهم 59 هزار تومان بالا رفت اما نتوانست در شکستن این مرز موفق باشد و با عقبگرد به کانال 58 هزار تومان، در 58 هزار 900 تومان جا خوش کرد.

مسیر طلا و سکه تغییر کرد

بازار طلا و سکه نیز همانطور که پیش تر اعلام شد تحت تاثیر نوسانات دو مولفه اصلی،‌ اونس طلا و دلار مسیر متفاوتی را تجربه کردند و قیمت سکه امامی با پیشروی در کانال 41 میلیون تومان، امروز 150 هزار تومان گران شد و به 41 میلیون و 300 هزار تومان ایستاد.

طلای آبشده هم امروز در پی کاهش قیمت اونس طلا که به 2371 دلار رسید، در محدوده 14 میلیون و 605 هزار تومان قرار گرفت و از مرز مقاومتی خود پایین تر آمد. اولین مرز مقاومتی طلای آبشده 14 میلیون و 640 هزار تومان بود که اگر از آن عبور می کرد؛ محدوده مقاومتی بعدی در 14 میلیون و 750 هزار تومان تا 14 میلیون و 800 هزار تومان قرار داشت. اما حال که طلای آبشده از مرز مقاومتی خود عقب نشست، در صورت تثبیت روزانه در زیر این مرز، مسیر کاهشی را ادامه خواهد. طلای آبشده طی هفته گذشته شاهد برگزاری دو حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران بود. حراجی که قرار است چهلمین دوره آن روز یکشنبه 7 مرداد برگزار شود. در 39 حراج گذشته 7 تن شمش طلا به ارزش 30 هزار میلیارد تومان معامله شده است.

وضعیت بلوکه در بازار از جمله نکات جالب توجه این هفته بود که روز گذشته اتفاق افتاد و در جریان معاملات پشت خطی تا حدودی کم شد. معامله گران علت بنیادین آن را فارغ از سیاست بازارساز و تزریق ارز، واردات 12 تن شمش طلا و فروش آن در حراج مرکز مبادله ایران می دانند.

تعطیلی سریالی احتمالی ادارات و بانک ها در هفته آینده، دیگر موضوعی بود که امروز در میان معامله گران دست به دست شد؛ به عقیده این گروه تداوم تعطیلی بر نقدینگی بازار هم اثرگذار خواهد بود. معامله گران به آماتورها می گویند در صورت تداوم تعطیلی ادارات و بانک ها، احتمال شانتاژ نوسان گیر در بازار ارز وجود دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید