بیکاری در این استان بیداد می‌کند/ بالاترین نرخ بیکاری در کشور

کدخبر: ۶۶۲۷۶۱
اقتصادنیوز: نرخ بیکاری سیستان و بلوچستان از 18 درصد در سال 97 به حدود 12 درصد در بهار امسال رسیده است. با این وجود بالاترین نرخ بیکاری میان استان‌های ایران در سال 1403 به این استان تعلق دارد.
بیکاری در این استان بیداد می‌کند/ بالاترین نرخ بیکاری در کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نرخ بیکاری کل کشور در نخستین فصل امسال ۷.۷ درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد به طور متوسط نرخ بیکاری در استان های کم برخوردار ومحروم بسیار بالاتر از استان های برخوردار بوده‌است. به عنوان مثال نرخ بیکاری ۳ ماهه اول استان سیستان وبلوچستان حدود ۶.۴ واحد درصد بالاتر از نرخ بیکاری استان تهران بوده است.

بیکاری سیستان

 در طول سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ استان سیستان وبلوچستان نوسانات متعددی را در نرخ بیکاری تجربه کرده‌ اما در دوسال اخیر پرچم‌دار بیشترین نرخ بیکاری در میان سایر استان‌ها بوده‌است. به بیان ساده تر بالاترین نرخ بیکاری به ثبت رسیده میان استان های کشور در بهار سال جاری و سال گذشته، در استان سیستان به ثبت رسیده است.

افزایش نرخ مشارکت و وجود مشاغل کاذب پردرآمد به واسطه مرز را از عوامل افزایش نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان می توان دانست.

خبر مرتبط
این استان صدرنشین شاخص فلاکت شد/ آمار عجیب تورم و بیکاری در اصفهان؛‌ تهران قعرنشین شد+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: استان اصفهان در حالی به عنوان یکی از استان های برخورددار در کشور، پس از کرمانشاه بیشترین سطح شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده است که سیستان بلوچستان در میان سه استان صاحب کمترین میزان شاخص فلاکت قرار دارد.

انفجار نرخ بیکاری سیستان در سال ۱۳۹۷

نرخ بیکاری در بهار سال ۹۷ در استان سیستان وبلوچستان، ۱۸.۶ درصد به ثبت رسیده، در حالی که این شاخص در بهار ۹۶، تنها ۱۲درصد بوده است. نرخ بیکاری به ثبت رسیده استان سیستان در بهار سال ۹۷، تا کنون در این استان بی سابقه بوده است.

 با وجود بالابودن نرخ بیکاری سیستان در بهار 97، استان چهارمحال و بختیاری پرچم دار بالاترین نرخ بیکاری استان‌ها بوده و استان سیستان سومین رتبه را در میان سایر استان‌ها داشته است. در سال ۱۴۰۰ استان سیستان کمترین نرخ بیکاری خود را در این چندین سال تجربه کرده بود در همین سال بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌ها در اختیار هرمزگان بوده‌است. در تمام این سالها کمترین نرخ بیکاری ،در استان‌های غالبا برخوردار و بیشترین نرخ بیکاری، در استانهای محروم و کم برخوردار بوده‌است. به طور مثال نرخ بیکاری ۳ ماهه اول سال جاری استان سیستان وبلوچستان حدود ۶.۴ واحد درصد بالاتر از نرخ بیکاری استان تهران بوده است.

 

نرخ بیکاری سیستان‌‌‌ ‌وبلوچستان از بهار۱۴۰۲

نرخ بیکاری در پایان خرداد ماه امسال در استان سیستان‌وبلوچستان ۱۲.۳ درصد به ثبت رسیده است که ۱.۵ برابر نرخ بیکاری کل کشور است ، این نرخ برای کل کشور ۷.۷ درصد بوده است .

  بیشترین شکاف نرخ بیکاری این استان و نرخ بیکاری کل در سال ۹۷ با اختلاف ۶.۴ واحد درصدی بوده و کمترین شکاف در سال ۱۳۹۶ با اختلاف ۰.۵- واحد درصدی رقم خورده‌است. بهار سال ۱۳۹۶ تنها سالی بوده‌است که نرخ بیکاری استان سیستان و بلوچستان پایین تر از نرخ بیکاری کل کشور بوده ، چراکه کمترین نرخ مشارکت سیستان و بلوچستان در این دوره ۶ ساله در همین سال بوده‌است. دربهار سال ۱۳۹۶ کمترین نرخ مشارکت بین استان‌ها با نرخ ۳۰.۸ متعلق به سیستان وبلوچستان بوده است.

خبر مرتبط
ادعای مخبر درباره کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در دولت ابراهیم رئیسی

اقتصادنیوز: سرپرست ریاست جمهوری اعلام کرد که کاهش نرخ بیکاری به زیر ۸ درصد به عنوان کمترین رقم در ۲۰ سال گذشته در دولت سیزدهم محقق شد.

نرخ بیکاری سیستان  نسبت به بهار سال قبل ۰.۲ درصد کاهش یافته‌است. اما نرخ مشارکت در دوسال جاری ثابت بوده وعدد ۳۵ درصد را نشان میدهد. با ثبات نرخ مشارکت وکاهش نرخ بیکاری نمی‌توان در مورد بهبود یا عدم بهبود بازارکار استان سیستان‌ وبلوچستان به طور قطعی نظر داد. در دو سال متوالی گذشته، این استان بیشترین نرخ بیکاری را در میان سایر استان‌ها تجربه کرده‌است در صورتی که در سال‌های گذشته استان های هرمزگان ولرستان پرچم دار نرخ بیکاری در میان استان‌ها بوده‌اند.

افزایش حدودا ۳ واحد درصدی نرخ مشارکت از بهار سال ۱۳۹۹ وهمچنین افزایش حدودا ۵ واحد درصدی نسبت به پایان سه ماه اول سال ۱۳۹۶، یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری در این استان است. همچنین گسترش مشاغل کاذب که بسیار هم پردرآمد هستند یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ بیکاری سیستان وبلوچستان است.

بیشترین نرخ بیکاری بهار امسال در کدام استان بوده است؟

نرخ بیکاری استان سیستان وبلوچستان در پایان خرداد سال جاری ۱۲.۳ درصد برآورد شده است، این نرخ بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده بهار امسال در میان تمامی استان های کشور است. کمترین نرخ بیکاری هم با نرخ ۴.۸درصد برای استان مرکزی است. از میان ۳۱ استان کشور۱۷ استان نرخ بیکاری بالاتر ازنرخ بیکاری کشوری و ۱۴ استان نیز نرخ بیکاری کمتر ازنرخ بیکاری کل را تجربه کرده اند. این موضوع نشان می دهد اکثر استانهای  ایران در پایان بهار امسال  نرخ بیکاری  بیش از آنچه اعلام شده است، را تجربه کرده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید