فرانسه تاب آورد؛ بحران به خیر گذشت/ پاریس سربلند شد

کدخبر: ۶۶۳۰۴۴
اقتصادنیوز: رشد اقتصادی فرانسه در سه ماه دوم سال بالاتر از انتظارات ظاهر شد، که نشانه‌ای از تاب آوری اقتصادی این کشور پیش از آشفتگی سیاسی ناشی از اعلام انتخابات زودهنگام از سوی امانوئل مکرون است.
فرانسه تاب آورد؛ بحران به خیر گذشت/ پاریس سربلند شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تولید ناخالص داخلی فرانسه در سه ماهه دوم سال 0.3 درصد رشد کرد، و به این ترتیب رشد اقتصادی سه ماهه اول را حفظ کرد. این درحالی است که پیش بینی اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ مبنی بر رشد 0.2 درصدی اقتصاد این کشور بود.

رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ اروپا اطمینان خاطر بیشتری را پیش از انتشار داده‌های رشد اقتصادی کل منطقه یورو در اواخر روز سه شنبه فراهم می‌کند که انتظار می‌رود با کاهش شتاب رشد در ایتالیا، اسپانیا و آلمان، نشان دهنده کاهش اندکی در رشد باشد.

این بلوک ارزی در تلاش است تا نتایج بحران انرژی، که صنعت و صادارت آن را تضعیف کرده است را از بین ببرد.

بانک مرکزی اروپا اوایل این ماه هشدار داد که رشد اقتصادی در سال جاری ضعیف خواهد بود، و نسبت به هرگونه ضعف جهانی و بالارفتن تنش‌های تجاری آسیب پذیر است.

از ماه می، طبق «شاخص شگفتی اقتصادی بلومبرگ»، داده‌های اقتصادی برای منطقه یورو بدتر از انتظارات منتشر شده است.

گزارش‌های روز دوشنبه اما نشان دهنده افزایش شتاب اقتصادی در ایرلند و ادامه افزایش رشد در بلژیک بود که پیش درآمدی از رشد کل منطقه است.

اگر سایر داده‌های رشد اقتصادی در روز سه شنبه نیز تاب‌آوری اقتصاد یورو را نشان دهد، می‌تواند سیاستگذاران طرفدار سیاست انقباضی (نرخ بهره بالا) که خواستار کاهش اندک در نرخ بهره در اواخر سال جاری هستند را جسورتر کند.

 ارقام تورمی که این هفته منتشر خواهد شد نیز برای مقامات حائز اهمیت است. داده‌های اسپانیا و آلمان روز سه شنبه قبل از سایر کشورهای منطقه یورو در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

پیش بینی اقتصاددان مبنی بر ثابت ماندن نرخ تورم این منطقه روی 2.5 درصد در ماه جولای است، که همچنان بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی است.

ارقام تولید ناخالص داخلی فرانسه تنها تا حدی اثرات انتخاباتی را که آقای مکرون در 9 ژوئن؛ سه هفته پیش از پایان سه ماهه دوم سال، اعلام کرد را نشان می‌دهد.

از آن زمان، شاخص‌ها نشان دهنده افزایش در نااطمینانی کسب‌وکارها هستند چراکه شرکت‌ها نگرانند که دولت جدید ممکن است هزینه نیروی کار و مالیات را افزایش دهد. و این چشم انداز تار می‌تواند پایدار باشد چراکه هیچ حزبی نتوانست اکثریت کرسی‌ها را در پارلمان این کشور بدست آورد. آقای مکرون در انتخاب نخست وزیر جدید تردید داشت، و به جای آن یک تیم موقت را حداقل تا پایان بازی‌های المپیک که در پاریس درحال برگزاری است گمارده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، رشد اقتصادی فرانسه با صادرات و افزایش اندک در سرمایه گذاری حمایت شده است. این درحالی است که مخارج مصرف کنندگان ثابت بوده است.

انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در طول تابستان رونق مختصری بگیرد. اوایل این ماه، پیش بینی  موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصاد فرانسه این بود که رشد اقتصادی در سه ماهه سوم سال به 0.5 درصد برسد، گرچه انتظار دارد این افزایش رشد با کاهش اندک در ماه‌های پایانی سال تاحدی جبران شود.

اقتصاد+فرانسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید