سقوط بورس ژاپن ادامه‌دار شد

کدخبر: ۶۶۳۷۰۲
اقتصادنیوز: شاخص تاپیکس ژاپن تا 5.7 درصد سقوط کرد که بیشترین افت یک روزه از سال 2020 بوده است.
سقوط بورس ژاپن ادامه‌دار شد

به گزاشر اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بازار سهام ژاپن برای دومین روز متوالی سقوط کرد، زیرا انتظارات برای تشدید بیشتر سیاست‌های پولی در این کشور افزایش یافت و این امر باعث تشدید فروش جهانی شد که به دنبال داده‌های ضعیف اقتصادی آمریکا و درآمدهای ضعیف شرکت‌های فناوری رخ داد.

شاخص تاپیکس ژاپن تا 5.7 درصد سقوط کرد که بیشترین افت یک روزه از سال 2020 بوده است. این در حالی است که ین نزدیک به بالاترین سطح خود از ماه مارس رسیده و همین موضوع بر اقتصاد صادرات‌محور ژاپن فشار آورده است. بازارهای سهام در سراسر آسیا، از کره جنوبی تا هنگ کنگ، افت کردند و ارزش سهام شرکت سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی SK Hynix Inc. سقوطی8.7 درصدی را تجربه کرد.

در همین حال، بازده اوراق خزانه‌ در آسیا به روند صعودی خود ادامه دادند و البته بازده اوراق دو ساله حساس به سیاست به پایین‌ترین سطح 14 ماهه رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فعالان بازار احتمال کاهش نرخ‌ها در ماه سپتامبر توسط فدرال رزرو را بسیار زیاد می‌دانند.

روند کلی کاهش ریسک پس از آن رخ داد که داده‌ها نشان دادند که ادعاهای بیکاری هفتگی آمریکا به بالاترین سطح تقریباً یک ساله رسید در حالی که تولید کاهش یافت. از سوی دیگر افت قیمت سهام شرکت‌های فناوری به دلیل چشم‌انداز درآمدهای ناامیدکننده یا نتایج شرکت‌های بزرگ صنعتی مانند Intel Corp. و Amazon.com Inc. موجب شد تا جو حاکم بر بورسهای جهانی نزولی شود. اکنون تمرکز به داده‌های اشتغال ماهانه آمریکاست که قرار است امروز منتشر شود.

آنچه که سرمایه‌گذاران در ژاپن را نگران کرده، چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ‌ها توسط بانک مرکزی کشور است که پس از اولین افزایش در اوایل این هفته مطرح شده است. تغییر بزرگ سیاست بانک مرکزی ژاپن در این هفته احتمال یک افزایش نرخ بهره دیگر را در ماه اکتبر و احتمال افزایش‌های فصلی را ابیشتر کرده است. گ

مانیش بهارگوا، مدیر صندوق استریت اینوستمنت در سنگاپور می‌گوید: «تقویت اخیر ین ژاپن همراه با ضعف در بخش فناوری می‌تواند تأثیر زیادی بر بازار سهام آسیا داشته باشد. صادرکنندگان ژاپنی به ویژه در برابر افزایش ین آسیب‌پذیر هستند، زیرا این امر ارزش درآمدهای خارجی آن‌ها را کاهش می‌دهد.»

در معاملات 24 ساعت گذشته، شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه تا 3.1 درصد کاهش یافت که بیشترین میزان در بیش از دو سال گذشته بود.

بازارهای آتی S&P 500 و Nasdaq 100 نیز در آسیا سقوط کردند. اینتل گفت که درآمد سه‌ماهه سوم ناامیدکننده خواهد بود در حالی که آمازون پیش‌بینی کرد که سود سه ماهه این شرکت از برآوردهای تحلیلگران کمتر خواهد بود و این امر باعث کاهش قیمت سهام  این دو شرکت در معاملات بعد از ساعات کاری شد.

ین به تقویت سه روزه خود پایان داد، روندی که ارز را به حدود 149 در برابر دلار رسانده بود. پوند در روز پنجشنبه پس از کاهش نرخ‌ها توسط بانک انگلستان و اعلام کاهش‌های بیشتر محتاطانه در آینده، افت کرد و شاخص دلار بلومبرگ افزایش یافت.

علاوه بر افزایش اخیر ین، نگرانی‌های جدید درباره سلامت اقتصاد شماره یک جهان نیز بر سهام ژاپن فشار آورده است.

اقتصاددانان انتظار دارند که رشد اشتغال در گزارش اشتغال دولتی ماه جولای که جمعه منتشر می‌شود، کاهش یابد. پیش‌بینی‌ها این است که نرخ بیکاری در 4.1 درصد ثابت بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید