صورت‌های مالی آبی‌های جاده مخصوص نشان می‌دهد

واردات خودروهای دست دوم ایران خودرو را ترساند؛ فیتیله تولید پایین کشیده شد/ شروع بد هایما در تابستان

کدخبر: ۶۶۴۱۴۹
اقتصادنیوز: ایران خودرویی‌ها اطلاعات تولید هایما را در سایت کدال به روز کردند.
واردات خودروهای دست دوم ایران خودرو را ترساند؛ فیتیله تولید پایین کشیده شد/ شروع بد هایما در تابستان

به گزارش اقتصادنیوز، اطلاعات منتشر شده از افت ۳۰ درصدی تولید هایما تا پایان تیر ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد. ایران خودرویی ها تا پایان اولین ماه تابستان ۱۴۰۳ در مجموع حدود چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کردند؛ این در حالیست که تا پایان تیر ۱۴۰۲ تیراژ تولید هایما حول و حوش ۶ هزار و ۳۵۰ دستگاه بود. بنابراین شاهد هستیم که تیراژ تولید این محصول مونتاژی آبی های جاده مخصوص حدود هزار و ۹۰۰ دستگاه افت کرده است.

درباره کاهش تیراژ تولید تنها محصول مونتاژی خودروسازان نیمه دولتی برخی کارشناسان معتقدند چالش تخصیص ارز سبب شده تا ایران خودرویی ها علی رغم میل باطنی مجبور شوند فیتیله تولید را پایین بکشند؛ زیرا ارز مورد نیاز برای واردات قطعات CKD را در اختیار نداشتند. پیگیری اقتصادنیوز نشان می دهد برخی صحبت های در گوشی در بازار خودرو حکایت از آن دارد که زمزمه تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم در دولت سیزدهم سبب شده تا مدیران ایران خودرو تا حدی از این خبر ترسیده و نسبت به مدیریت تولید محصول مونتاژی چینی خود اقدام کنند. به نظر می رسد نگرانی ایران خودرویی ها بی مورد نبوده و شاهد بودیم که در روزهای پایانی از عمر دولت سیزدهم آیین نامه اجرایی تصویب و ابلاغ شد.

بررسی اقتصادنیوز از قیمت خودروهای دست دوم نشان می دهد چنانچه پای این خودروها به بازار ایران باز شود؛ آنها رقیب جدی خودروهای مونتاژی خواهند شد. زیرا دامنه قیمت خودروهای کاکرده با خودروهای مونتاژی در کارخانه نزدیک است. ایران خودرویی ها در حال حاضر تولید عضو خانواده هایما شامل هایما S5، هایما S7، هایما S8 و هایما X7 را در برنامه دارد.

نکته قابل توجه اینکه ایران خودرویی ها در نیمه دوم سال گذشته هایما X7 را به سبد محصولاتی خود اضافه کردند اما به رغم شلوغ شدن سید محصولاتی هایما شاهد بودیم که مجموع تیراژ این خانواده خودرویی چینی در سبد محصولاتی ایران خودرو با افت همراه بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز، کاهش تیراژ تولید هایما می تواند خبر بدی برای بازار خودرو باشد. زیرا کاهش تولید با قیمت بازاری رابطه معکوس دارد و هر زمانی تولید کاهش یابد، سوخت لازم برای افزایش قیمت خودروها در بازار فراهم می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید