نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 17 مرداد

اعلام استراتژی کار مشترک اقتصادی ایران با خارجی‌ها

کدخبر: ۶۶۴۲۶۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
اعلام استراتژی کار مشترک اقتصادی ایران با خارجی‌ها

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 مرداد 1364؛ واردات کشور 25 درصد کاهش یافت

میزان واردات کالا به کشور طی چهار ماه اول سال جاری رقمی معادل 4.8 میلیون تن می‌باشد که در حدود 2.5 میلیون تن آن از طریق بنادر و 2.3 میلیون تن بقیه واردات از طریق مبادی زمینی می‌باشد.

سخنگوی وزارت راه و ترابری افزود: مقایسه رقم واردات چهار ماهه اول سال جاری با مدت مشابه در سال‌های 62 و 63 بیانگر 37 و 25 درصد کاهش است.

17 مرداد 1374؛ کمیته دائمی نرخ‌گذاری کالاهای صادراتی تشکیل شد

کمیته دائمی نرخ گذاری در مرکز توسعه صادرات تشکیل شد که اعضای آن عبارتند از نمایندگانی از ریاست‌جمهوری، وزارت بازرگانی، بانک مرکزی، گمرک، سازمان حمایت از مصرف‌کننده وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی، مرکز توسعه صادرات و وزارتخانه‌ای که کالا به آن مربوط است.

این کمیته کار بررسی قیمت تمام‌شده، قیمت فروش، قیمت جهانی و میزان ارزبری و جهت‌گیری کالا را دنبال می کند.

تمام کالاهای تولیدی و وارداتی قیمت‌گذاری می‌شوند

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار مقرر کرد که تمامی کالاهای وارداتی یا تولیدی با ارز شناور 1750 ریال و یا ارز 3000 ریالی از کالاهای گروه اول و دوم، مشمول طرح قیمت‌گذاری و تعزیرات حکومتی شوند.

در جلسه دیروز ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گزارشی از بررسی مجدد قیمت کالاهای گروه دوم، طرح قیمت‌گذاری قبلی را به اطلاع اعضای ستاد رساند.

براساس این گزارش با تصویب هیات نظارت بر قیمت‌ها، قیمت بخش عمده‌ای از کالاهای گروه دوم تثبیت شده یا کاهش یافته است که متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.

نخستین سکوی حفاری نفت ایران در دریای خزر شهریورماه به آب انداخته می شود

اولین سکوی حفاری نفت در دریای خزر توسط متخصصان داخلی ساخته شد و تا یک ماه دیگر به آب انداخته می‌شود.

دکتر حبیب امین‌فر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل مهندسی و ساختمان شرکت ملی پالایش و پخش گفت: افزایش پتانسیل‌های مهندسی نصب و ساختمان یکی از اهداف برنامه پنجساله اول توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بود و در این راستا در بخش صنعت نفت کشور در سال‌های 68 تا 72 هر سال حدود 250 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ازسوی مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی پالایش و پخش صورت گرفته که این میزان در سال‌های 72 و 73 به سالانه یک هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

17 مرداد 1384؛ نحوه پرداخت تعهدات ارزی دولت تعیین شد

بررسی جزئیات لایحه «الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380.11.27» در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ادامه یافت و با تصویب ماده یک آن، دولت مکلف شد تعهدات ارزی خود را در قالب بودجه‌های سنواتی از مانده بدهی دولت کسر کند.

17 مرداد 1394؛ اعلام استراتژی کار مشترک اقتصادی با خارجی‌ها

متولیان تجارت، استراتژی کار مشترک با خارجی‌ها در فضای پساتوافق را اعلام کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه دولت شروطی را برای همکاری با خارجی‌ها در نظر گرفته است، گفت: ازجمله این شروط این است که حتما سرمایه‌گذاری مشترک در ایران انجام شود و تولیدکنندگان ایرانی بتوانند در این شرکت، خود را به همتایان خارجی خود برسانند و علاوه‌بر ورود تکنولوژی و سرمایه، کشورهای خارجی باید تضمین بدهند که صادرات کالاهای تولید مشترک نیز رونق یابد.

اگر بازار 80 میلیون نفری ایران برای کشورهای اروپایی است، آنها نیز باید بازار چند صد میلیون نفری خود را برای کالاهای ایرانی باز کنند.

وزیر صمت با بیان اینکه این شروط ازسوی خارجی‌ها پذیرفته شده است و البته در شرایط فعلی اقتصاد جهانی نیز خود آنها به سمت یافتن بازارهای جدی هستند، افزود: اگر کشور خارجی بتواند در ایران از مزیت‌هایی همچون انرژی ارزان و نیروی کار ماهر و متخصص با قیمت مناسب بهره گیرد، به طور قطع برنامه بازارگشایی برای کالای تولیدی خود را اجرا خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید