نیم قرن با اقتصاد ایران، ۱۸ مرداد

واردات بنزین تا پایان سال به 4.5 میلیارد دلار می‌رسد

کدخبر: ۶۶۴۲۶۶
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
واردات بنزین تا پایان سال به 4.5 میلیارد دلار می‌رسد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 مرداد 1354؛ قیمت‌های تعیین‌شده باز هم پایین می‌آید

وزیر بازرگانی اعلام کرد: پایین آوردن نرخ و تعیین قیمت تازه همه کالاها را در بر می‌گیرد و با تعیین قیمت تمام‌شده کالاها در مراکز تولید، سود عادلانه‌ای بر آن افزوده خواهد شد تا با حفظ منافع تولیدکننده، منافع مصرف‌کننده نیز از هر جهت حفظ شود.

دکتر مهدوی که بعد از فرمان شاهنشاه مبنی‌بر اصل چهاردهم سخن می‌گفت، تاکید کرد: شاهنشاه آریامهر وظایف تازه‌ای را در مبارزه با گرانفروشی برای ما مشخص کرده‌اند که در اجرای آن باید فرد فرد ملت  ایران این اصل انقلابی را به بهترین صورت دنبال کنند.

اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف برکنار شدند

شاهنشاه آریامهر، امیرعباس هویدا نخست وزیر و دبیرکل حزب رستاخیز ملت ایران و فریدون مهدوی قائم مقام دبیرکل و وزیر بازرگانی را در کاخ اختصاصی نوشهر به حضور پذیرفتند.

در این شرفیابی گزارش اقدامات انجام‌شده ماموران مبارزه با گرانفروشی به شرف عرض شاهنشاه آریامهر رسید و شاهنشاه آریامهر اوامر موکدی برای اجرای اصل چهاردهم انقلاب شاه و ملت صادر و اجازه فرمودند دولت برای گسترش هرچه بیشتر مبارزه با گرانفروشی در سازمان‌های اتاق‌های اصناف هر نوع تجدیدنظر لازم را انجام دهد.

امروز کمیته مبارزه با گرانفروشی حزب مرکب از گروهی دانشگاهیان و کارشناسان مطلع به ریاست فریدون مهدوی در محل حزب تشکیل گردید و نحوه فعالیت‌های یک هفته اخیر در زمینه مبارزه با گرانفروشی مورد بررسی قرار گرفت و بلافاصله پس از کمیته مبارزه با گرانفروشی حزب هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف در محل حزب تشکیل جلسه داد ضمن بررسی به استناد قانون نظام صنفی برکناری 17 نفر هیات رئیسه اتاق اصناف پایتخت را اعلام کرد.

18 مرداد 1374؛ سیاست جدید ارزی دولت ادامه می‌یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاست‌های جدید دولت در زمینه قیمت ارز، این سیاست را اصولی دانست و اعلام کرد: در سه ماه امسال صادرات غیرنفتی کشور 5 درصد افزایش داشت و ما برای ایجاد ثبات اقتصادی و  افزایش تولید، این سیاست را دنبال می‌کنیم.

قیمت دو نوع خودکار اعلام شد

قیمت دو نوع خودکار اعلام شد. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با ارسال نامه‌ای به شرکت تولید خوشنویس طوس قیمت فروش هر عدد خودکار کائی (بدون توئی) برای تحویل در انبار کارخانه را 135 ریال، تحویل به مغازه‌دار 140 ریال و تحویل به مصرف‌کننده 160 ریال اعلام کرد.

همچنین قیمت فروش هر عدد خودکار طوس (با توئی) برای تحویل در انبار کارخانه 150 ریال، تحویل به مغازه‌دار 155 ریال و تحویل به مصرف‌کننده 180 ریال اعلام شد.

18 مرداد 1384؛ هزینه واردات بنزین تا پایان سال به 4.5 میلیارد دلار می‌رسد

مصرف بنزین در مردادماه به طور متوسط 70 تا 71 میلیون لیتر در روز است که به 72 تا 74 میلیون لیتر نیز خواهد رسید و پیش بینی می‌شود در روزهای پایانی شهریورماه که اوج مصرف بنزین به شمار می‌رود، به بیش از 80 میلیون لیتر در روز هم برسد.

حسین کاشفی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: با توجه به موافقتی که برای تامین ارز موردنیاز واردات بنزین گرفته شده، برای تامین بنزین باقی مانده 6 ماه اول سال 1384 مشکلی نخواهیم داشت.

وی به بودجه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری واردات بنزین در 6 ماه اول امسال و افزایش قیمت جهانی بنزین اشاره کرد و گفت: این اعتبار با توجه به قیمت خرید بنزین تنی 420 دلار پیش‌بینی شده بود، اما قیمت بنزین در ماه‌های گذشته از مرز 500 دلار در هر تن گذشته و به همین خاطر مجوز اخذ حدود 900 میلیون دلار دیگر برای کمبود بودجه تا پایان شهریور، ازسوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

وی به تعهد مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در رابطه با واردات روزانه 30 میلیون لیتر بنزین در مرداد و شهریور اشاره کرد و گفت: از این میزان تا به حال واردات روزانه 23 میلیون لیتر بنزین محقق شده است، البته براساس تعهد مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت باقیمانده نیاز 30 میلیون لیتری بنزین تا روزهای پایانی مرداد جبران خواهد شد، ضمن آنکه پالایشگاه‌های داخلی در حال حاضر با حداکثر ظرفیت‌های تولید، کار می‌کنند به طوری که میزان تولید بنزین داخلی در حال حاضر از مرز 40 میلیون لیتر در روز نیز گذشته است.

وی اظهار کرد: اگر هیچ یک از سیاست‌های مدیریت مصرف مانند استفاده از کارت هوشمند بنزین، راهکارهای قیمتی و عوامل کاهنده مصرف بنزین در کشور انجام نشود تا پایان سال بودجه‌ای بین چهار تا 4.5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید