بانک‌ها به سمت اعتبارگیری کوتاه‌مدت متمایل شدند

کدخبر: ۶۶۶۱۳۱
اقتصادنیوز: طی اجرای عملیات سیاست‌ پولی بانک مرکزی در هفته منتهی به 15 مرداد ماه، مانند حراج گذشته تمایل بانک‌ها بیش‌تر به سمت اعتبارگیری کوتاه‌مدت متمایل بوده است.
بانک‌ها به سمت اعتبارگیری کوتاه‌مدت متمایل شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در عملیات بازار باز در هفته منتهی به 15 مرداد ماه، تقریبا 16 همت از سوی 10 بانک درخواست و سیاست‌گذار دولتی با پرداخت کل این مبلغ به بانک‌ها موافقت کرده است. این حراج نیز مانند حراج هفته قبل و برخلاف حراج‌های برگزار‌شده از ابتدای سال، دو نوع سفارش با دو سررسید متفاوت (کوتاه‌مدت و بلند‌مدت) عرضه کرده است. در این حراج مانند حراج‌ قبل، حجم درخواست‌ها با سررسید کوتاه‌مدت بیش‌تر از بلندمدت بوده است.

همچنین، حجم اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها در 7 روز منتهی به 15 مرداد ماه مانند هفته قبل تنها 3 همت برآورد شده است.

تزریق اعتبار بانک مرکزی، کمتر از 20 همت

سیاستگذار پولی می‌تواند برای تحریک تقاضا و پاسخ به کمبود منابع مالی در میان بانک‌ها، منابعی مالی در ازای گرو گرفتن اوراق بهادار (با نام ریپو اوراق نیز شناخته می‌شود) در اختیار بانک‌های متقاضی قرار دهد. معکوس این عملیات نیز قابل تصور است که در برخی مقاطع در ایران به اجرا درآمده است که طی آن بانک مرکزی اقدام به فروش موقت اوراق بهادار خود به شبکه بانکی می‌کند (ریپو معکوس) و در ازای آن از بانک‌ها منابع مالی استقراض می‌کند.

مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر «قفل ریپوی بانکی در محدوده زیر 20 همت» بخوانید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید