گزارش «اقتصادنیوز»‌ از بازار ارز

شرط مهم برای سقوط قیمت دلار/ کاهش نقدینگی و تعطیلی بازار هرات؛ چالش‌های جدید بازار ارز/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۴ مرداد 1403

کدخبر: ۶۶۶۳۱۳
اقتصادنیوز: معامله‌گران بر این باورند که تعطیلی بازار هرات در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه می‌تواند زمینه‌ساز نوسانات غیرمنتظره‌ای در نیمه دوم معاملات امروز باشد.
شرط مهم برای سقوط قیمت دلار/ کاهش نقدینگی و تعطیلی بازار هرات؛ چالش‌های جدید بازار ارز/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۴ مرداد 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در حالی امروز را شروع می‌کند که روز سه‌شنبه نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد. فعالان بازار بر این باورند که کاهش میزان نقدینگی در بازار، یکی از عوامل اصلی این نوسانات بود و به نوعی باعث ایجاد بلوکه شده است. در این شرایط، دلار به عنوان لیدر قیمت‌ها عمل کرد و روند کاهشی آن تأثیر زیادی بر سایر بازارها گذاشت؛ روندی که قیمت دلار هرات را تحت تاثیر قرار داد و اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی تا پله هفتم کانال 59 هزار تومان افزایش یافت و در نهایت با قیمت 59 هزار و 500 تومان بازگشایی شد. این ارز در ادامه معاملات تا کف 59 هزار تومان نیز کاهش یافت، اما در نیمه دوم روز با یک حرکت صعودی به 60 هزار و 100 تومان رسید. در نهایت قیمت دلار هرات در 59 هزار و 500 تومان به کار خود پایان داد.

قیمت دلار تهران هم با گپ منفی 200 تومانی در 60 هزار و 50 تومان آغاز به کار کرد و در طول روز بین بازه قیمتی 60 هزار و 50 تومان و 59 هزار و 900 تومان نوسان داشت. به گزارش اقتصادنیوز، آخرین معامله دلار تهران در معاملات فردایی 59 هزار و 850 تومان بود. قیمت درهم امارات هم روز سه شنبه را در 16 هزار و 360 تومان شروع کرد و با کاهش به سمت مرز حمایت حرکت کرد و در نهایت با نرخ 16 هزار و 270 تومان بسته شد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، مرز حمایت درهم امارات در معاملات امروز 16 هزار و 230 تومان است.

روند نزولی دلار به بازار رمزارزها نیز سرایت کرده است. قیمت تتر که صبح روز گذشته در 60 هزار و 250 تومان بازگشایی شده بود، به تدریج کاهش یافت و به 59 هزار و 700 تومان رسید.

نکته مهم دیگر از معاملات روز گذشته خروج پول از صندوق های درآمد ثابت بود. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، طی سه روز گذشته، بیش از یک همت از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده و همچنین از ابتدای سال جاری، بورس شاهد خروج پول سنگینی بیش از 20 همت بوده است. کارشناسان توصیه می‌کنند که برای شرکت در ثبت‌نام خودرو، از فروش سایر دارایی‌ها مانند طلا، سکه و دلار خودداری شود.

اما یکی از موضوعات مهم بازار در روز سه شنبه، تعطیلی بازار هرات در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به مناسبت سومین سالگرد حکومت طالبان در افغانستان بود. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله‌گران بر این باورند که این تعطیلی می‌تواند زمینه‌ساز نوسانات غیرمنتظره‌ای در نیمه دوم معاملات امروز باشد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران، بازار ارز و سکه به رکود رفته و فعلاً بازار خودرو در حال چرخش است. از روز سه‌شنبه، بازار ارز کانالی را که پس گرفته بود دوباره از دست داد. فعالان بازار معتقدند که به دلیل شروع ثبت‌نام برای ایران‌خودرو، متقاضیان به سمت این بازار جذب شده‌اند.

خبر مهم دیگر که در میان معامله گران مورد توجه قرار گرفت. دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام بدون معطلی و 5 برابر شدن تعداد خودپرداز‌ها بود. به گفته رییس شعبه فرودگاه امام خمینی (ره) بانک ملی «در سال جاری تعداد دستگاه‌های خود پرداز برای دریافت ارز مسافرتی در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) را ۵ برابر افزایش یافته است.»

«حمایت های ارزی بانک مرکزی از شرکت های بورسی» هم سومین موضوع مهمی بود که در معاملات روز سه شنبه توجه معامله گران را به خود جلب کرد. به گزارش اقتصادنیوز،‌براساس آنچه محمدرضا فرزین، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است «تمهیدات لازم این بانک جهت تامین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی در حال انجام است.» به گفته فرزین «سه اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس شامل «تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی.» «انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن.» و «اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند» می‌شود.

بازار ارز تهران روز گذشته با نوسانات قابل توجهی همراه بود که ناشی از کاهش نقدینگی و تعطیلی بازار هرات بود. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، فعالان بازار انتظار دارند که با توجه به شرایط موجود، نوسانات بیشتری در روزهای آینده مشاهده شود. به عقیده این گروه در صورت تداوم کاهش نقدینگی در بازار و همچنین وضعیت بلوکه،‌ شاهد عقب نشینی قیمت دلار طی معاملات امروز بازار ارز تهران خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید