بررسی نرخ مشارکت مردان و زنان در معاملات اقتصادی

جنسیت و اقتصاد؛ زنان بهتر از مردان سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

کدخبر: ۶۶۶۷۶۸
اقتصادنیوز: یک مطالعه موسسه فیدلیتی در سال 2021 درباره عملکرد زنان نشان می‌دهد آنها چهار درصد عملکرد بهتری از مردان در زمینه سرمایه‌گذاری دارند
جنسیت و اقتصاد؛ زنان بهتر از مردان سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز، از دیرباز تا امروز زن و مرد در زمینه‌های مختلف با هم رقابت داشته‌اند. در این شماره به سراغ بازارهای سرمایه‌گذاری می‌رویم تا ببینیم کدام جنسیت در این زمینه موفق‌تر است. نوشتن در مورد این موضوع نیز بحث‌برانگیز و التهاب‌آور است. شواهد نشان می‌دهد زنان، در مجموع، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری سودآورتری نسبت به مردان دارند. اینکه بگوییم خودروهای بنزینی زمانی که به جای گازوئیل در آنها بنزین می‌ریزیم، بهتر کار می‌کنند، بحث‌بر‌انگیز نیست. اما وقتی برای نخستین‌بار از این موضوع آگاه می‌شوید که زنان بهتر از مردان تصمیمات مالی می‌گیرند، شگفت‌زده می‌شوید.

در واقع، این نتیجه بارها بررسی، پژوهش و گزارش‌های متعدد است، و به لطف باربر و اودین، پژوهشگران فوربس در مقاله «پسران پسر خواهند شد» در سال 2001 تکمیل شد و به این ترتیب تفاوت‌های عملکرد سرمایه‌گذاری بر اساس جنسیت به یک موضوع داغ مطبوعاتی تبدیل شد. شما چگونه فکر می‌کنید؟ به راستی زنان در سرمایه‌گذاری بهترند یا مردان؟ یکی از موضوع‌های جذاب در مورد پژوهش‌های باربر و اودین این است که آنها نه‌تنها به تفاوت میان مردان و زنان در سرمایه‌گذاری توجه کردند، بلکه بر تفاوت بیشتر مردان مجرد و زنان مجرد نیز متمرکز شدند. آنها گزارش دادند که مردان به طور کلی تقریباً یک درصد کمتر از زنان در سال در فعالیت‌های خود در زمینه سهام درآمد داشتند، این در  حالی است که مردان مجرد سالانه 44/1 درصد نسبت به دوستان زن مجرد خود عملکرد ضعیف‌تری داشتند!

به گزارش تجارت فردا، یک مطالعه موسسه فیدلیتی در سال 2021 درباره عملکرد زنان نشان می‌دهد آنها چهار درصد عملکرد بهتری از مردان در زمینه سرمایه‌گذاری دارند و حتی زمانی که در بازه‌های زمانی طولانی‌تری این پژوهش ادامه پیدا کند، زنان همچنان جلوتر هستند. به عنوان مثال، کسی که یک میلیون دلار به مدت 25 سال با 4/7 درصد سرمایه‌گذاری کرده است، 530657 دلار بیشتر از سرمایه‌گذاری که تنها هفت درصد بازدهی به دست آورده است، درآمد خواهد داشت. عملکرد ضعیف مردان حتی در میان حرفه‌ای‌ها نیز به چشم می‌خورد. دکتر دانیل کراسبی در کتاب خود با عنوان «قوانین ثروت» می‌نویسد؛ «تمایل زنان به عملکرد بهتر تنها در سرمایه‌گذاران خرد دیده نمی‌شود. مدیران زن صندوق‌های تامینی پیوسته و به طور جدی از همکاران مرد خود مسلط‌تر عمل می‌کنند.»

این عملکرد ضعیف سرمایه‌گذاران مرد نسبت به همتایان زن خود چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ مردان از دو جهت قابل تامل در زمینه‌های «اعتمادبه‌نفس کاذب و بیش‌فعالی» در رتبه‌های بالاتر قرار می‌گیرند که به عملکرد ضعیف آنها منجر می‌شود. داده‌های گردآوری‌شده از یک شرکت «کارگزاری بزرگ» روی بیش از 37 هزار خانوار سرمایه‌گذار نشان داد که مردان 45 درصد بیشتر از زن‌ها معامله می‌کنند. علاوه بر این، مردان مجرد 67 درصد بیشتر از زنان مجرد وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند. نکته جالب اینجاست: بر اساس مطالعه‌ای که گروه Spectrem انجام داده است، مردان دو برابر بیشتر احتمال دارد که خود را در مورد سرمایه‌گذاری «بسیار آگاه» ارزیابی کنند، در حالی که زنان دو برابر احتمال دارد که بپذیرند «خیلی آگاه» نیستند. مردان نیز دو برابر بیشتر احتمال دارد که خود را «پرخاشگر» یا «پرخاشگرترین» توصیف کنند. در اینجا دو فرضیه شکل می‌گیرد:

فرضیه 1: مردان بیشتر از زنان معامله می‌کنند.

فرضیه 2: با معامله بیشتر، مردان بیشتر از زنان به عملکرد خود آسیب می‌رسانند.

و نتیجه این می‌شود که اعتماد بیش‌ازحد  به بیش‌فعالی منجر می‌شود که عملکرد ضعیف را به دنبال دارد.   در پژوهش‌ باربر و ادوین با عنوان «پسران پسر خواهند شد» نکته جالبی را مشاهده می‌کنیم: تجارت باعث کاهش بازده خالص مردان به میزان 65/2 درصد در سال و کاهش بازده 72/1 درصد در سال برای زنان می‌شود. «هم مردان و هم زنان بازده خالص خود را از طریق تجارت کاهش می‌دهند»، به روشی دیگر می‌توان گفت، «انسان‌ها نسبت به توانایی‌ها، دانش و چشم‌اندازهای آینده خود بیش‌ازحد اعتماد دارند».

این پدیده -که تجارت بیش‌ازحد باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به درآمد کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌هایی که در اختیار دارند برسند- به‌خوبی مستند شده و «شکاف رفتار» نامیده می‌شود. بنابراین، هیچ‌کس از قلاب خارج نیست! همه ما مستعد اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد و فعالیت بیش‌ازحد هستیم، در حالی که شواهد نشان می‌دهد ویژگی‌هایی مانند آرام بودن، صبر و تامل بیشتر از زنان و مردان سرمایه‌گذار می‌سازد.

آیا زنان بهتر از مردان سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

مطالعه‌ای از مدرسه بازرگانی وارویک، 2800 سرمایه‌گذار زن و مرد را در طول سه سال مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. آنها دریافتند که سرمایه‌گذاران زن در هر سال 8/1 درصد از مردان در سرمایه‌گذاری بهتر عمل می‌کنند. البته آنها به این نکته هم اشاره کردند که سرمایه‌گذاری یک بازی با حاشیه‌ سودهایی است که در درازمدت می‌تواند واقعاً تفاوت ایجاد کند.

زنان هنگام سرمایه‌گذاری نسبت به مردان چه کار متفاوتی انجام می‌دهند؟

- زنان بیشتر به تنوع تمایل دارند.

تنوع در سرمایه‌گذاری بدان معناست که پول خود را در زمینه‌های مختلف، جغرافیای متنوع و حجم‌های متفاوت سرمایه‌گذاری کنید تا ریسک‌های سرمایه‌گذاری را پخش کنید. زنان بیشتر احتمال دارد که یک سبد متنوع ایجاد کنند تا ریسک را کاهش دهند که در درازمدت به مزایای عملکردی می‌افزاید. به قول معروف زنان همه تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نمی‌گذارند.

- زنان تمایل کمتری به ریسک کردن دارند.

بر اساس همین مطالعه، مردان تمایل بیشتری به انتخاب سهام سفته‌بازانه دارند، مانند سهام در شرکت‌های معدنی کوچک. سهام سوداگرانه بازده بالقوه بالاتری دارند، اما با نوسانات بیشتری نیز همراه هستند، بنابراین احتمال بازگشت سود کمتر از سرمایه‌گذاری آنها به طور قابل توجهی بیشتر است. در مقابل زنان کمتری به معاملات سوداگرانه وارد می‌شوند که باعث می‌شود کمتر اشتباه کنند. آنها به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی گرایش دارند که ثبات بیشتر و بازده سرمایه‌گذاری قابل پیش‌بینی‌تری را ارائه می‌دهند. البته، هیچ‌چیز هنگام سرمایه‌گذاری تضمین نمی‌شود. اما، همان‌گونه که نمودار نشان می‌دهد، بازده ثابت در یک دوره زمانی طولانی کلید موفقیت سرمایه‌گذاری است.

- زنان بیشتر سرمایه‌گذاران بلندمدت هستند.

پژوهش‌های بسیار نشان می‌دهد که مردان بیشتر به سمت سفته‌بازی گرایش پیدا می‌کنند و با وعده سودهای کوتاه‌مدت جذب می‌شوند. در حالی که، زنان تمایل دارند آهسته‌تر پیش بروند و از یک رویکرد بلندمدت و ایجاد پورتفولیو برای برآورده کردن اهداف سرمایه‌گذاری و نیازهای آینده خود استفاده کنند.

- رفتار سرمایه‌گذاری

روان‌شناسی نقشی کلیدی در سرمایه‌گذاری دارد و زنان دوست دارند در این زمینه عملکردی مطلوب داشته باشند. زنان سبک سرمایه‌گذاری «روی دستان خود بنشینید» (با پول اندک و زمان بیشتر سود بیشتری کسب کنید) در پیش می‌گیرند، در حالی که مردان در مدیریت سبد سهام خود با انجام معاملات مکرر فعال‌تر هستند. به عنوان مثال، در همان مطالعه‌ای که مدرسه بازرگانی وارویک انجام داد، در می‌یابیم که زنان به طور متوسط تنها 9 بار در سال معامله می‌کردند. این در حالی بود که مردان در مقابل 13 بار معامله می‌کردند. این می‌تواند به این معنی باشد که زنان در مدیریت احساسات مانند ترس و طمع بهتر عمل می‌کنند. توانایی حفظ آرامش و منطقی بودن در شرایط آشفته‌ بازار به موفقیت کلی سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. به طور خلاصه، داده‌ها نشان می‌دهد که زنان سرمایه‌گذاران بهتری نسبت به مردان هستند و  نقش مهمی را که سرمایه‌گذاری می‌تواند در ایجاد آینده مالی امن‌تر ایفا کند، تشخیص می‌دهند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به جای سهام فردی می‌تواند راهی عالی برای شروع کار سرمایه‌گذاران؛ چه مرد و چه زن باشد. صندوق‌ها مزایای زیادی عرضه می‌کنند. در واقع مدیریت این صندوق‌ها برای شما کارهای مهمی انجام می‌دهند؛ در ازای هزینه اندک ریسک سرمایه‌گذاری شما را کم می‌کنند و سود مناسبی را برای شما در نظر می‌گیرند.

 زنان موفق سرمایه‌گذار

در حالی که مشاهده شده است که بیماری همه‌گیر کرونا نرخ مشارکت نیروی کار را برای زنان کاهش داده و تاثیر منفی نامتناسبی بر بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران زن داشته است، زنان نیز در سال 2021 به دستاوردهای مهمی دست یافته‌اند، به‌ویژه در دنیایVC (سرمایه‌گذاری خطرپذیر). بر اساس گزارش اخیر Pitchbook، شرکت‌های سرمایه‌گذاری که زنان آنها را تاسیس کردند، رکورد ارزش معاملات سالانه قبلی را نه تنها در سه فصل اول سال 2021 شکستند، بلکه در مورد اندازه و زمان خروج از بازار نیز عملکرد بهتری داشتند. فهرست Midas سال گذشته از دوازده مورد از شرکت‌های پیشرو سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر را که پس از شرط‌بندی هوشمند بر روی برخی از هیجان‌انگیزترین استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان بازده استثنایی داشته‌اند، تجلیل کرد. میداس این‌گونه نوشت: ما به قدرت ماندگار این زنان دلگرم هستیم و امیدواریم رهبری آنها نشانه‌ای از پیشرفت مداوم صنعت باشد. ما خوشحالیم که به این زنان و فعالیت آنها در سال گذشته توجه می‌کنیم که به حفظ جایگاه آنها در فهرست میداس کمک کرد.

ابیگیل جانسون

در سال 2016، ابیگیل جانسون ریاست غول مالی «سرمایه‌گذاری فیدلیتی» (Fidelity Investments) را بر عهده گرفت که اکنون بر 7/13 تریلیون دلار از کل دارایی‌ها نظارت دارد. رابی گرین‌گلد، مدیر استراتژیست در مورنینگ استار، می‌گوید؛ یکی از تصمیمات اصلی جانسون سرمایه‌گذاری هنگفت در سمت مدیریت تجارت، گسترش صندوق قابل معامله در بورس، ETF و وسایل نقلیه شاخص فیدلیتی و سایر محصولات بود. قبل از این حرکت، فیدلیتی بیشتر به دلیل انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک شناخته می‌شد، و گرین‌گلد می‌گوید که این دارایی‌ها در سال‌های اخیر محرک رشد فیدلیتی بوده‌اند. او می‌گوید: «با وجود اینکه فیدلیتی سازمان بزرگی است، اما به اندازه‌ای زیرک بوده که بتواند با رقبای بزرگ‌تر از خودش مبارزه کند.»

نشریه آمریکن بنکر، جانسون را در سال 2023 در فهرست «قدرتمندترین زنان در امور مالی» به عنوان نفر دوم انتخاب کرد.

کتی وود

صنعت ETF (صندوق قابل معامله در بورس) به داشتن تعداد زنان در نقش‌های مالی بالاتر از حد متوسط معروف است و یکی از فعالان باسابقه، کتی وود، مدیرعامل و مدیر سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه‌گذاری ARK است. او ARK را در سال 2014 به عنوان یک شرکت ETF با مدیریت فعال و با در نظر گرفتن رشد بلندمدت بر روی نوآوری‌های مخرب سرمایه‌گذاری کرد. او به عنوان مدیر ارشد فناوری، نظر تعیین‌کننده در مورد تصمیمات سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. تاد روزنبلوت، مدیر ارشد تحقیقات ETF و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌گوید که او و شرکت در زمینه ETF برجسته هستند. او قبل از مدیریت با بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آلیانس برنستاین (شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی) و تاسیس یک صندوق تامینی 800 میلیون‌دلاری، کار خود را به عنوان یک اقتصاددان در لس‌آنجلس آغاز کرد. طبق گفته روزنبلوت که انتقادهایی را برانگیخته است، وود در مورد تحقیقات این شرکت بسیار مطمئن است. وی می‌گوید: «وود توانسته عملکرد قدرتمندی از خود نشان دهد و می‌تواند از عملکرد و سرمایه‌گذاری خودش صحبت کند.»

سونال دسای

سونال دسای، معاون اجرایی و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری فرانکلین تمپلتون با درآمد ثابت است که در آنجا بر کار چندین تیم نظارت می‌کند. او همچنین یکی از اعضای کمیته اجرایی شرکت و مسئول شکل‌دهی به استراتژی کلی آن است و به عنوان مدیر پورتفولیو برای چندین استراتژی از بازده کل تا درآمد ثابت فعالیت دارد. او دارای مدرک دکترا در اقتصاد است؛ و کار خود را به عنوان استاد در دانشگاه پیتسبورگ آغاز کرد. او سپس بیش از شش سال با صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن دی‌سی همکاری کرد. قبل از پیوستن به بخش مالی خصوصی او از سال 2009 در فرانکلین تمپلتون حضور داشته است.  

دبورا فارینگتون

دبورا فارینگتون یکی از معدود زنانی است که امروزه شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود را اداره می‌کند. او StarVest Partners را در سال 1998 راه‌اندازی کرد. این شرکت همچنان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر متعلق به زنان در ایالات‌متحده است. فارینگتون که تحت حمایت پدری که برای لمان برادرز کار می‌کرد بزرگ شد، با علاقه‌ به امور مالی رشد کرد؛ رشته‌ای که تعداد کمی از زنان عصر او به آن علاقه داشتند. او در 10سالگی به طور مستقیم بازار سهام نیویورک را تجربه کرد و به مدرسه بازرگانی هاروارد، که دانش‌آموخته آن است، گفت: «جالب‌ترین چیزی» بود که تا به حال دیده بودم. نام او چندین‌بار در فهرست فوربس در میان 100 سرمایه‌گذار خطرپذیر برتر ظاهر شد و حتی دو بار در صدر فهرست جای گرفت. او مدال صدمین سالگرد انجمن سیاست خارجی را برای دستاورد در خدمات مالی در سال 2018 دریافت کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید