بازار کار به مردان روی خوش نشان داد+ نمودار

کدخبر: ۶۶۶۸۹۳
اقتصادنیوز: در ایران نرخ اشتغال در مردان بیشتر از زنان بوده و بازار کار اقبال بیشتری به مردان نشان داده است.
بازار کار به مردان روی خوش نشان داد+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، بررسی آمارهای نرخ اشتغال در مردان و زنان به تفکیک سن برای بهار سال جاری نشان می‌دهد مردان و زنانی که در سنین بین «۲۰ تا ۲۴» سالگی قرار داشته‌اند کمترین نرخ اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در این سن بیشترین اختلاف در نرخ اشتغال بین زنان و مردان دیده می‌شود که مردان نرخ اشتغالی در حدود ۱۵ درصد بالاتر را تجربه کرده‌اند.

با افزایش سن در هر دو گروه به مرور نرخ اشتغال افزایش یافته است. علت این اتفاق را نیز می‌توان به تخصص و شانس پیدا کردن شغل نسبت داد. اما با عبور از ۵۰ سالگی این شانس برای زنان بیشتر از مردان بوده است و نرخ اشتغال این گروه کامل شده است.

نرخ اشتغال کامل در زنان بالای ۶۰ سال

نرخ اشتغال نشان می‌دهد از میان هر ۱۰۰ نفر که در بازار کار مشارکت دارند چه تعداد صاحب شغل شده‌اند. عموما در ایران این نرخ در مردان بیشتر از زنان بوده و بازار کار اقبال بیشتری به مردان نشان داده است.

بررسی آمار نرخ اشتغال این دو گروه به تفکیک سن نشان می‌دهد در مردان و زنانی که در سنین بین «۲۰ تا ۲۴ سالگی» قرار دارند کمترین میزان نرخ اشتغال را در بهار امسال داشته‌اند. بر این اساس نرخ اشتغال زنان در این سن معادل ۶۵.۱ درصد و مردان در این سن معادل ۸۱.۲ درصد بوده است.

همچنین بیشترین میزان اختلاف بین نرخ اشتغال زنان و مردان نیز در همین سن دیده می‌شود. طبق این آمارها در این سن مردان بیش از ۱۶ واحد درصد نرخ اشتغال بالاتری را نسبت به زنان تجربه کرده‌اند.

به مرور با افزایش سن، نرخ اشتغال در زنان و مردان فزاینده شده است که علت این افزایش را در تخصص و افزایش شانس اشتغال می‌توان جستجو کرد. زمانیکه سن افراد افزایش پیدا می‌کند به دلیل تجربه و تخصصی که پیدا می‌کنند به مرور شانس بیشتری برای اشتغال خواهند داشت و همچنین با افزایش سن از یک جایی به بعد تنها افرادی در بازار کار حاضر می‌شوند که شانس اشتغال دارند.

اما افزایش نرخ اشتغال با افزایش سن در زنان و مردان رفتار مشابهی ندارد. عبور سن افراد از ۵۰ سالگی به مرور نرخ اشتغال زنان از مردان بیشتر می‌شود و شانس یافتن شغل برای مردان افزایش می‌یابد. تا جایی که در سنین بالای ۶۰ سال نرخ اشتغال زنان کامل شده و ۱۰۰ درصد افراد حاضر در بازار کار در این سن به اشتغال می‌رسند. به همین جهت می‌توان گفت با افزایش سن بازار کار روی مثبت‌تری به زنان نشان داده است.

030525

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید