سقف افزایش اجاره‌بها در این استان اعلام شد

کدخبر: ۶۶۸۲۵۳
اقتصادنیوز: اجاره ملک یکی از دلایل اصلی تورم زا است که سامانه املاک و مستغلات مشاوران را الزام به کد رهگیری کرده و تاکنون یک هزار و ۳۰۰ مصوبه و قرارداد در سامانه خودنویس ثبت شده است.
سقف افزایش اجاره‌بها در این استان اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کارشناس مسکن و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: قانون ساماندهی بازار املاک و مستغلات سقفی را برای این موضوع تعیین کرده و نرخ مصوب اجاره بها امسال با تصویب شورای عالی کشور در این استان ۲۵ درصد اعلام شد.

عیسی رحیم زاده اظهارکرد: اجاره ملک یکی از دلایل اصلی تورم زا است که سامانه املاک و مستغلات مشاوران را الزام به کد رهگیری کرده و تاکنون یک هزار و ۳۰۰ مصوبه و قرارداد در سامانه خودنویس ثبت شده است.

وی با اشاره به گشت ساماندهی مشاورین املاک استان خاطرنشان کرد: تعزیرات، اداره صنعت، معدن و تجارت، بازرس اتحادیه، اصناف، بسیج اصناف و پلیس اماکن متشکل از گشت مشترک این مجموعه هستند و در صورت رویت تخلف تشکیل پرونده انجام خواهد شد.

ثبت ۸۳ هزار متقاضی در سامانه خودنویس

کارشناس مسکن و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: تامین مسکن به تناسب نیاز خانوارها هدف اصلی است و تاکنون اسامی ۸۳ هزار متقاضی در سامانه خودنویس ثبت شده است.

وی عنوان کرد: از این تعداد ۶۵ هزار نفر واجد شرایط، ۳۷ هزار و ۵۹۰ نفر تایید و مستندات ۳۲ هزار نفر تکمیل شدند.

رحیم زاده ادامه داد: شهروندان در تامین اولیه آورده مسکن مشکلات بسیاری دارند و متاسفانه بانک ها در ودیعه مسکن همکاری های لازم را ندارند.

شناسایی ۱۰۹ مشاور املاک بی سواد مطلق

وی افزود: یک هزار و ۹۰۰ واحد صنفی مشاور املاک در این استان فعالیت دارند که ۱۴ مورد سال گذشته پلمب شد و این خود نشان از تخلف بالای آنان در این زمینه است.

کارشناس مسکن و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی اضافه کرد: ۹۰۰ مشاور املاک در بجنورد فعالیت دارند که به نسبت جمعیت بسیار زیاد و تاکنون ۱۰۹ مشاور بی سواد مطلق گزارش شده که این در نوع خود خطرناک است.

حجم تقاضا موجب افزایش قیمت مسکن شده است

کارشناس مسکن و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به بازار نابسامان مسکن استان اضافه کرد: مسائل و مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد زیرا که عرضه و تقاضای مسکن در یک بازه زمانی نامتناسب شد و حجم تقاضا موجب افزایش قیمت مسکن شد.

وی ادامه داد: برای کنترل بازار قوانینی از سال ۹۸ مصوب شده و برای همه ارسال شده تا مشخصات مسکن در این سامانه به ثبت برسد، با ثبت نام در این سامانه یکی از نقطه ضعف های مسکن مشخص و رفع خواهد شد.

رحیم زاده تاکید کرد: اطلاعات دقیقی که در این سامانه ثبت می شود براساس اطلاعات موجود سرپرست خانوار و مالکیت انجام می شود و چنانچه ایرادی باشد باید شخص نسبت به اصلاح آن اقدام کند و چنانچه فرد نسبت به خوداظهاری ثبت نداشته باشد از ارائه یک سری خدمات محروم خواهد شد.

فراهم آوری ثبت رایگان قراردادها برای عموم مردم و کاهش هزینه خانوارهای موجر و مستاجر، پیشگیری از امکان ثبت قرارداد توسط افراد ممنوع المعامله، تمام الکترونیکی کردن قراردادها و امکان تبدیل اسناد عادی به رسمی بدون کمترین فراهم آوری امکان ثبت و استخراج داده های مرتبط با بازار املاک و مستغلات در مقیاس منطقه و بالاب ردن ایمنی قراردادها بوسیله تایید اصالت ملک و طرفین معامله از طریق احراز هویت مرکزی دولت و امضاء الکترونیکی از نقاط قوت و مزایای سامانه خودنویس است.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در روستاها سکونت دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید