نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳ شهریور

رتبه نهم ایران در نرخ تورم

کدخبر: ۶۶۸۳۴۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
رتبه نهم ایران در نرخ تورم

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم شهریور 1354؛ صاحب هتل داریوش اصفهان بازداشت شد

کمیسیون امنیت اجتماعی اصفهان حاج محمد لوافان، سرمایه دار معروف اصفهانی و صاحب هتل داریوش را به اتهام اخلال در امر مبارزه با گران فروشی به 4 ماه زندان محکوم کرد.

به موجب گزارش خبرنگار ما در اصفهان علاوه بر حاج محمد لوافان، اسدالله زمانی تولیدکننده گاز در اصفهان نیز به اتهام عدم عرضه گاز به بازار به 4 ماه زندان محکوم شد. این دو بعد از ظهر دیروز توسط ماموران بازداشت شدند.

سوم شهریور 1364؛ مساله ارز مهم ترین مانع بر سر برنامه ریزی صنایع است

مهندس میرحسین موسوی، نخست وزیر در دومین گردهمایی سه روزه مدیران شرکت های تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران در تالار وحدت تهران گشایش یافت.

وی اعلام کرد: مساله ارز مهم‌ترین مانع بر سر برنامه‌ریزی برای صنایع است. اینکه ما نتوانسته‌ایم یک برنامه کامل داشته باشیم، به دلیل ارتباط صنایع با فروش نفت و مسائل ارزی و پیامدهای آن است. گرچه از سال 60 به بعد تدبیرهایی اندیشیده شده تا اولویت‌ها در سطح کشور در نظر گرفته شود و براساس فروش نفت، برنامه ای را طرح ریزی نمودیم که در صورت کمبود شدید در زمینه فروش نفت، چه بخش هایی تعطیل و چه بخش هایی به کار ادامه دهد.

ما می خواهیم به تدریج اثرات کمبود ارز نفت را از صنایع بزداییم.

ما باید با برنامه ریزی دقیقی که انجام می دهیم، سال به سال صادرات صنعتی خود را افزایش و روزی برسد که در صنعت به ارز نفت متکی نباشیم.

سوم شهریور 1384؛جزئیات عرضه سهام بزرگ‌ترین شرکت دولتی

با اصلاح اصل 44، کشور در آستانه یک خصوصی سازی بزرگ قرار گرفته است و آن عرضه سهام بزرگ‌ترین سازمان حاکمیتی دولت در بخش صنعت است.

قرار است 49 درصد از سهام سازمان مزبور از طریق سازمان خصوصی سازی در بورس عرضه شود. با آغاز عرضه سهام این سازمان، بورس تهران در آستانه یک عرضه بزرگ قرار گرفته و با این رویه ارزش سهام و اندازه بازار به صورت کمی افزایش می یابد و این سازمان در صدر بازار سهام قرار می‌گیرد.

انگلیسی‌ها می توانند 25 سال طلا در کردستان استخراج کنند

یک مقام سازمان زمین شناسی گفت: در صورت صدور مجوز بهره برداری برای شرکتی ایرانی – انگلیسی در منطقه طلاخیز ساری‌گونی کردستان، این مجموعه می تواند به مدت 25 سال از آن معدن بهره برداری کند.

مدیر اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در شرایطی این مطلب را اعلام کرد که تاکنون مجوزی برای اکتشاف در آن ناحیه صادر نشده است. این مقام مسوول روز گذشته گفته بود به دلیل بروز اشکالات فنی فعلا گواهی کشف طلا در ساری گونی صادر نخواهد شد.

شرکت ریوتینتو که به همراه یک شرکت ایرانی مدتی است مراحل آزمایشی بهره برداری طلا در داشکسن استان کردستان را آغاز کرده، قرار است در سال آینده اقدام به تولید شمش طلا از آن منطقه کنند.

مقام نهم ایران در نرخ تورم

صندوق بین المللی پولی اعلام کرد، نرخ تورم در ایران تا پایان سال 2005 به 15 درصد می رسد و از این لحاظ، ایران بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه و نهمین نرخ تورم بالا را در کل جهان خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق بین المللی پول، نرخ تورم در ایران در سال 2005 به 0.6 درصد کاهش نسبت به سال 2004 به 15 درصد خواهد رسید، ولی ایران همچون 4 سال گذشته، بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه خواهد داشت.

این گزارش حاکی است، در خاورمیانه بعد از ایران بالاترین نرخ تورم به یمن با نرخ 14.2 درصد تعلق خواهد داشت.

پایین ترین نرخ تورم در خاورمیانه نیز به عمان با نرخ 0.6 درصد مربوط است.

سوم شهریور 1394؛ یارانه نقدی دو میلیون نفر حذف شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از حذف شدن دو میلیون یارانه‌بگیر خبر داد و گفت: پردرآمدها در کنار نیازمندان یارانه‌ بگیرند، بهتر از این است که یارانه نیازمند حذف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین از احتمال بروز اشتباه و خطا در حذف یارانه بگیران و اعتراضی که بعد از آن به همراه خواهد داشت اشاره کرد و گفت: به هر حال‌ با توجه به اینکه بانک‌های اطلاعاتی تمامی اطلاعات را در اختیار نداشته و کامل نیستند، در برخی موارد اشتباهاتی نیز اتفاق می افتد و ما نیز با راه اندازی سامانه فرصت شکایت مردم را فراهم کردیم. بنابراین حذف همراه با خطای 20 هزار نفری در بین دو میلیون یارانه‌بگیر حذف شده، چندان غیرمنطقی نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید