تورم بخش خدامات کاهشی شد+ نمودار

کدخبر: ۶۶۸۷۳۲
اقتصادنیوز: تورم ماهانه تیر ماه بخش خدمات در مقایسه با تورم ماهانه خرداد ۱.۸ واحد درصد کمتر بوده است.
تورم بخش خدامات کاهشی شد+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، کمترین تورم ماهانه تیر ماه بخش خدمات را گروه «آب‌رسانی و پسماند» با صفر درصد داشته است. بیشترین تورم ماهانه را نیز گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» با ۷.۴ درصد تجربه کرده است.

شاخص قیمت تولید کننده معیاری است که سطح عمومی قیمت کالاها و خدماتی را که تولیدکنندگان دریافت می‌کنند، اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت ساده‌تر، این شاخص نشان می‌دهد که قیمت‌ها برای تولیدکنندگان چقدر است. اگر این شاخص افزایش یابد، به این معنی است که تولیدکنندگان برای تولید کالاها و خدمات خود باید هزینه بیشتری بپردازند، که می‌تواند به افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان منجر شود. این شاخص به ما کمک می‌کند تا بفهمیم تورم در سطح تولید چگونه تغییر می‌کند و چه تأثیری بر اقتصاد دارد.

تورم ماهانه بخش خدمات

درصد تغییرات شاخص قیمت نسبت به ماه قبل، تورم ماهانه گفته می‌شود. شاخص قیمت تولید کننده بخش خدمات در تیر ماه امسال برابر با ۲.۷ درصد بوده است. به عبارت دیگر، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در کشور، در تیر ماه نسبت به خرداد ماه ۲.۷ درصد افزایش داشته است.

بیشترین تورم ماهانه را گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» با ۷.۴ درصد بوده است. کمترین تورم ماهانه را نیز گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» با صفر درصد تجربه کرده است.

در رتبه دوم با اختلاف زیاد گروه «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» با تورم ماهانه ۳.۹ درصد قرار دارد. به دنبال آن، بیشترین تورم ماهانه متعلق به گروه «تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت» با ۳.۵ درصد بوده است.

پس از گروه خدمات «آب‌رسانی و پسماند»، کمترین تورم ماهانه را گروه «خدمات بیمه‌ای» با ۰.۵ درصد و پس از آن گروه «اطلاعات و ارتباطات» با ۰.۸ درصد داشته‌اند.

اختلاف سرعت قیمت بخش خدمات در تیر و خرداد

در مقایسه با تورم ماهانه خرداد ماه، سرعت افزایش قیمت تا حدودی کاسته شده است. به طوری که، تورم ماهانه کل بخش خدمات در خرداد ماه ۴.۵ درصد بوده که نسبت به تورم ماهانه تیر ماه ۱.۸ واحد درصد بیشتر بوده است.

تورم ماهانه گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» در خرداد ماه ۰.۱ درصد بوده و در ماه گذشته این مقدار صفر درصد ثبت سده است. از طرفی، تورم ماهانه گروه «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» در تیر ماه نسبت به خرداد ماه ۱.۱ واحد درصد بیشتر بوده است.

تورم

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید