واکنش‌ها به اعتراض پزشکیان به یارانه بنزین/ روزنامه ایران توضیح داد+ فیلم

کدخبر: ۶۶۹۲۲۷
اقتصادنیوز: اعتراض پزشکیان به یارانه بنزین که روز گذشته رسانه‌ای شد، واکنش‌های متعددی در پی داشت و این علامت سوال را ایجاد کرد آیا به زودی قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟
واکنش‌ها به اعتراض پزشکیان به یارانه بنزین/ روزنامه ایران توضیح داد+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، مسعود پزشکیان در مراسم معارفه وزیر اقتصاد درباره یارانه بنزین اعتراض کرد و گفت: «هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید (یارانه) به مردم بفروشیم. باید دید این دیدگاه مورد قبول دانشمندان است یا خیر؟ اقتصاددانان باید به این سیاست‌های نادرست اعتراض کنند. زمانی که پول گندم، نهاده و حقوق بازنشسته را نداریم، بنزین را دلاری ۵۰ تومان می خریم و ۱۰ تومان می فروشیم. هر انسان دغدغه‌مندی این نوع سیاست را نمی پذیرد.»

این برای نخستین بار نبود که پزشکیان درباره بنزین و قیمت آن اعتراض کرده است. او حتی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز گریزی به این موضوع زد. با این حال بعد از انتشار سخنان روز گذشته مسعود پزشکیان درباره یارانه بنزین، روزنامه ایران وابسته به دولت امروز چهارشنبه درباره اظهارات پزشکیان نوشت: «این اظهارات، مشخصاً درباره سیاستگذاری اقتصادی غلط درباره بنزین است و به نظر می‌رسد در دنباله سخنان دیگری مطرح شده است که در آنها نیز درباره سیاستگذاری‌های غلط و فقدان تصمیم‌ها در دیگر حوزه‌ها صحبت شده است. به عبارت دیگر، آنچه از سخنان رئیس‌جمهور در این ویدیو می‌توان فهمید، این است که مسعود پزشکیان در اشاره به انواع سیاستگذاری‌ها و فقدان تصمیم‌گیری‌ها که باعث بروز وضعیت فعلی اقتصادی شده است، به سیاستگذاری غلط و فقدان تصمیم درست در حوزه قیمت‌گذاری بنزین هم اشاره کرده است. اما مسعود پزشکیان دقیقاً درباره قیمت بنزین چه گفت؟»

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اعتماد نیز امروز با چاپ گزارشی درباره ارزان بودن قیمت بنزین نسبت به سایر کالاها در ایران، نوشت: « 5 سال از آخرین باری که قیمت بنزین به عنوان سوخت پرمصرف ایرانی‌ها با اصلاح همراه شد می‌گذرد. در این مدت شرایط تورمی کشور به سمتی رفته که قیمت تعیین شده 1500 تومان برای بنزین سهمیه‌ای و 3000 تومان برای بنزین آزاد، از خیلی کالاهای دیگر پایین‌تر است و به گفته برخی کارشناسان، استفاده از ماشین شخصی را «به‌صرفه‌تر» کرده. از آن سو، شرایط حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ به تناسب جمعیت آنها رشد چندانی نداشته و با تنگنای شدید منابع روبه‌رو است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «قیمت پایین بنزین در ایران، علاوه بر به صرفه کردن «قاچاق» سوخت به کشورهای همسایه، برخی از مشاغل کاذب را نیز رونق داده که ازجمله آنها، فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی به عنوان شغل دوم است. اتفاقی که در نهایت به گره‌های ترافیکی در شهری مانند تهران انجامیده، سرگیجه بزرگی در ورود خودروهای شهرستان به تهران ایجاد کرده و شلوغی و ازدحام و دعوا بر سر «منابع» را در پایتخت بیشتر کرده است. هرچند نمی‌توان بر مردمی خرده گرفت که زیر بار مشکلات معیشتی و اجاره‌خانه و هزینه‌های سرسام‌آور خوراک و پوشاک در کلانشهرها «خُرد» شده‌اند و راه دیگری جز شغل طاقت‌فرسایی به نام رانندگی ندارند؛ اما موضوع مورد تاکید ما، فشار به منابعی است که می‌تواند در جای خود هزینه شود و جواب بهتری هم بگیرد. چیزی که در صحبت‌های رییس‌جمهور هم به آن اشاره شده. چه دلیلی دارد وقتی پول گندمکاران (که به‌طور مستقیم با امنیت غذایی یک کشور مرتبط هستند) وجود ندارد، بنزین یارانه‌ای به بخشی از مردم که دارای خودروی شخصی هستند داده شود؟ از این مثال‌ها هم البته زیاد است.»

به گزارش اقتصادنیوز، حال این سوال به ذهن متبادر می شود آیا اظهارات و انتقادات مسعود پزشکیان درباره یارانه بنزین این سیگنال را مخابره می کند که در آینده ای دور یا نزدیک تصمیم جدیدی درباره قیمت بنزین اتخاذ خواهد شد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید