نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۷ شهریور

50 هزار نفر نرخ‌ها را کنترل می‌کنند

کدخبر: ۶۶۹۳۷۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
50 هزار نفر نرخ‌ها را کنترل می‌کنند

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم شهریور 1354؛ 50 هزار نفر نرخ ها را کنترل می کنند

50 هزار نفر در ستاد مبارزه با گرانفروشی قیمت ها را کنترل خواهند کرد و در امر مبارزه با گران فروشی فعالیت گسترده ای را به عهده خواهند گرفت.

10 هزار نفر از این گروه در تهران و بقیه در شهرستان ها به فعالیت خواهند پرداخت.

ایرج علوی، ‌معاون وزارت بازرگانی و رئیس ستاد مبارزه با گرانفروشی حزب رستاخیر ملت ایران گفت: ستاد مبارزه با گرانفروشی با کسب اختیارات تازه دامنه فعالیت خود را در تهران و سراسر شهرها و روستاهای کشور گسترش داده است.

رئیس ستاد مبارزه با گرانفروشی گفت: به دنبال گشایش نخستین واحد ستاد مبارزه با گران فروشی استان فارس، واحدهای دیگر ستاد ظرف هفته جاری در استان‌های ساحلی، خراسان، آذربایجان و سایر استان‌ها کار خود را آغاز خواهند کرد.

هشتم شهریور 1374؛ فروش و توزیع کالاهای مشمول تعزیرات حکومتی، قبل از دریافت نرخ مصوب ممنوع است.

سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات اعلام کرد: فروش و توزیع کالاهای مشمول تعزیرات حکومتی، قبل از دریافت نرخ مصوب ممنوع است و تمام تولیدکنندگان کالاهای مشمول گروه اول و دوم برنامه تنظیم بازار در صورت تولید هر گونه محصول جدید موظفند در اسرع وقت نسبت به ارائه مدارک و اسناد لازم به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و دریافت قیمت مصوب اقدام کنند.

هشتم شهریور 1384؛ ایران در تولید برنج، جو، ذرت، شکر و دانه‌های روغنی خودکفا می شود

محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حصول خودکفایی در محصولات جو، ذرت، برنج، شکر و دانه‌های روغنی طی چهار سال آینده اعلام کرد: توسعه روستایی از سه مولفه انسان روستا، تولید روستا و محیط روستا تشکیل شده که در صورتی که هماهنگ رشد کنند، مسائل موجود در این بخش قابل حل است.

این در حالی است که تنها مولفه فضا و محیط روستا رشد داشته و توجهی به تولید روستایی نشده است؛ از این رو باید سرمایه گذای ها به عنوان یکی از جهت گیری‌های اصلی در راستای عدالت گستری به این سمت سوق یابد.

هشتم شهریور 1394؛ استراتژی انتخاب شرکای خارجی

با ورود هیات های مختلف اقتصادی و تجاری به کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به تهیه فهرست شرکت‌های خارجی قابل مذاکره کرد تا به این طریق با انتشار برنامه راهبردی این وزارتخانه نقشه راه مذاکرات با شرکت‌های و هیات‌های خارجی برای همکاری‌های مشترک اقتصادی در کشور فراهم شود. در نقشه راه تهیه شده، فهرست شرکت های بزرگ برای مذاکره گنجانده شده است.

حسین ابویی مهریزی، معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: این فهرست به وزیر صنعت ارائه‌شده که می تواند در مذاکره با شرکت های خارجی در بخش های مختلف صنعت مورداستفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه وزارتخانه راهبردهای چگونگی انعقاد قراردادها با طرف های خارجی نیز تدوین شده است، افزود: وزارتخانه در برنامه های خود شرکت های مطرحی را شناسایی کرده تا با آنها مذاکرات برای افزایش همکای‌ها انجام شود. البته باید این نکته را متذکر شوم که ایران در مذاکرات خود با طرف های خارجی به دنبال منافع اقتصادی خود است و برای حفظ آن تمام تلاش خود را می کند.

تغییر ضوابط واردات خودرو

مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به این سوال که با وجود ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی و لوکس همچنان شاهد فروش این گونه خودروها در نمایشگاه های اتومبیل هستیم، گفت: براساس قوانین، واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی به کشور ممنوع است. در عین حال هیچ گونه مجوز خاصی نیز برای واردات این خودروها نداریم و تمام خودروهایی که وارد کشور می‌شود، زیر 2500 سی سی است.

رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه در پنج ماه نخست امسال تعداد 17 هزار و 778 خودرو به ارزش 420 میلیون و 325 هزار دلار وارد کشور شده است، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته خودروهای وارداتی 36 هزار و 433 دستگاه به ارزش 748 میلیون و 307 هزار دلار بود که بر این اساس در واردات این محصول، از نظر وزنی با کاهش 48 درصدی و از نظر ارزشی با کاهش حدود 44 درصدی طی پنج ماه نخست سال جاری روبرو بوده‌ایم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای جدیدتری وارد کشور می‌شود و صرفا خودروی چین وارد نمی‌شود، افزود: برآوردها نشان می‌دهد خودروهای لوکس دارای حجم موتوری بیش از 2500 سی سی هستند، ولی خودروهای لوکس با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی هم تولید شده‌اند، این در حالی است که این خودروها دارای ارزش بالایی هستند و از جمله آنها می‌توان به خودروهای هیبریدی و پورشه با حجم موتور 2000، 2200 و 2400 سی سی اشاره کرد.

گمرک نیز هیچ ممنوعیتی برای واردات خودرو ندارد، کرباسیان ادامه داد: بر این اساس ملاک واردات خودرو ترکیبی از ارزش خودرو و حجم موتور به جای تنها حجم موتور است. همچنین گمرک این موضوع را به همراه وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت پیگیری می‌کند که بر این اساس، گمرک پیشنهاد خود را به این وزارتخانه ارائه داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید