مروری بر گذشته و حال یک رویداد

خودروهای 76 وارد کشور شد+ جزئیات

کدخبر: ۶۷۰۱۷۲
اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات در چنین روزی در سال 54 خبری مبنی بر واردات اتومبیل‌های 76 منتشر کرد.
خودروهای 76 وارد کشور شد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز، واردات خودرو؛ بحث امروز و دیروز اقتصاد ایران نیست و سال‌هاست که حرف و حدیث درباره آن بسیار است؛ موضوعی که وزارت صمت دولت سیزدهم هم در آخرین روزهای تصدی خود برگ جدیدی از آن رو کرد و به واردات خودروی دست دوم چراغ سبز نشان داد.

این در حالیست که براساس آخرین وضعیت واردات خودرو، طی پنج ماهه گذشته و روزهای آغازین شهریورماه، هر ماه به طور تقریبی عدد ثابتی خودرو وارد کشور شده است. به گفته مهدی ضیغمی- رئیس سازمان توسعه تجارت، علاوه بر بیش از ۱۵ هزار دستگاهی که ترخیص شده، قریب به ۲۰ هزار دستگاه خودرو هم در گمرکات موجود است؛ ضمن اینکه تعدادی خودرو نیز در مناطق موجود یا در حال ساخت است که ثبت سفارش آنها صورت گرفته.

واردات خودرو که از مباحث مهم کشور تلقی می‌شود، در گذشته هم در قالب گزارش و اخبار روزنامه‌ها و جراید بارها منتشر شده است. مانند 49 سال قبل که روزنامه اطلاعات خبر از ورود اتومبیل‌های 76 به کشور داد.

در بخشی از این گزارش که در 11 شهریورماه 1354 منتشر شده، آمده است: «به‌دنبال ورود اتومبیل‌های مدل ۱۹۷۶ گمرک ایران اعلام کرد ترخیص این نوع اتومبیل‌ها از گمرکات کشور با اخذ تعهد نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت سود بازرگانی صورت می‌گیرد و گمرکات برای ترخیص اتومبیل‌های ١٩٧٦ برگ ترخیص موقت صادر خواهند کرد. گمرک ایران همچنین از کمپانی‌های اتومبیل‌سازی اروپا، آمریکا ژاپن و دیگر کشورهای جهان خواست تا قیمت صادراتی مدل ١٩٧٦ را تا پایان مهرماه آینده اعلام کنند تا براساس آن سود بازرگانی و حقوق گمرکی آن محاسبه و وصول شود. بنابراین قیمت رسمی مدل ٧٦ اتومبیل‌ها تا یک ماه آینده تعیین و به گمرکات کشور ابلاغ خواهد شد.»

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: «گمرکات کشور مکلفند سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتومبیل‌های مدل ۷۵ را تا دی ماه آینده به‌طور کامل دریافت کنند و از آغاز سال ۱۹۷۹ برای اتومبیل‌های ٧٥ و ٧٤ و ۷۳ به ترتیب بیست درصد، سی درصد و چهل درصد تخفیف منظور کنند. این مقام یادآور شد. اداره تعیین ارزش گمرک ایران قیمت‌هایی را که کمپانی‌های تولیدکننده اتومبیل اعلام می‌کنند مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد و چنانچه قیمت اعلام شده با قیمت واقعی مغایر و تفاوت داشته باشد قیمت واقعی را تعیین و به گمرکات ابلاغ خواهد کرد.».

س1

س2

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید