انتظارات صنعت بیمه از دولت چهاردهم

کدخبر: ۶۷۱۰۷۶
الف- صنعت بیمه شامل یک شرکت دولتی و مجموعه‌ای از شرکت‌های خصوصی سهامی عام و همچنین هزاران نمایندگی بیمه، کارگزاری بیمه، ارزیابان خسارت و سنجشگران بیمه (آکچوئرها) است که همه منابع و گردش مالی آن از محل فعالیت خودش به دست می‌آید. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده دولت براساس قانون تاسیس خود بر فعالیت آنها نظارت می‌کند.
انتظارات صنعت بیمه از دولت چهاردهم
بنابراین، نگاه و رفتار دولت با صنعت بیمه نباید مانند یک سازمان زیرمجموعه دولت باشد و آن را موظف به پیروی از دستور و درخواست مقام‌های دولتی بداند یا بخواهد از منابع و امکانات آن که پشتوانه پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان است برای تامین مالی ارگان‌ها و مخارجی که بر عهده حاکمیت است استفاده کند. مهم‌ترین نقشی که دولت باید در قبال صنعت بیمه ایفا کند تامین فضای مناسب کسب‌و‌کار و نظارت کارآمد بر اساس سازوکار قانون تاسیس بیمه مرکزی است. دریافت عوارض‌های غیراصولی و دخالت‌های فراقانونی، مانع بزرگ رشد و مخل پیشرفت صنعت بیمه است.

ب-  صنعت بیمه، حرفه‌ای بسیار گسترده، گوناگون و پیچیده است که توانمندی و شایستگی فعالیت و نظارت در آن بیش از همه با تجربه اجرایی به دست می‌آید. بدون چنین تجاربی، درک سازوکار و الزامات و اقتضائات این صنعت و امکان مدیریت و هدایت آن بسیار دشوار است. پس، مقام‌ها و مسوولان اجرایی و نظارتی آن باید در همین صنعت پرورش یافته باشند تا بتوانند وظایف خود را به‌خوبی بشناسند و انجام دهند وگرنه با انتصاب مسوولان ناآشنا و نوآموز در این صنعت، گذراندن دوران کارآموزی آنها، بسیار گران تمام شده و خواهد شد.

ج- صنعت بیمه چند کارکرد بی‌بدیل و ویژه دارد که هیچ نهاد دیگری آنها را ندارد و همه انتظار و حمایت دولت از این صنعت باید برای برآورده شدن مطلوب همین نقش‌ها باشد:

۱- کارکرد نخست و استثنایی صنعت بیمه، مدیریت ریسک و کاهش خسارت ناشی از رویدادهای ناگهانی است که با اثرگذاری و هدایت رفتار آحاد جامعه در پیشگیری از حوادث یا کاهش شدت آنها به دست می‌آید.

۲- نقش دوم و ممتاز صنعت بیمه، حذف عامل اخلالگر حادثه در آینده کار و زندگی مردم است که از طریق جبران خسارت ناشی از حوادث انجام می‌شود و در نتیجه آن، سرمایه‌گذاران با امید و دلگرمی بیشتری سرمایه‌های مادی و انسانی خود را در فعالیت‌های اقتصادی به کار خواهند گرفت و به رشد و توسعه کشور کمک خواهند کرد.

۳- کارکرد سوم و برجسته صنعت بیمه، تبادل و توزیع ریسک‌های کشور با شرکت‌های بیمه خارجی در سایر کشورهاست که به‌ویژه نگرانی از رویدادهای بزرگ و فاجعه‌آمیز در کشور را کاهش می‌دهد و به موازات آن، آخرین آموزش‌های حرفه‌ای را از آنها می‌گیرد. ایفای درست و کامل این نقش، مستلزم برقراری روابط خارجی و امکان توزیع و تبادل ریسک از طریق بیمه‌های اتکایی بین‌المللی است.

۴- بی‌بدیل‌ترین کارکرد صنعت بیمه، فراهم کردن سازوکار مشارکت و همراهی مردم در جبران خسارت‌های همدیگر است که بار سنگینی را از دوش بودجه دولت برمی‌دارد و هرچه فضای مناسب‌تری برای فعالیت این صنعت فراهم شود بار سنگین‌تری از دوش دولت برداشته خواهد شد.

د- اقدام‌های بنیادینی که دولت چهاردهم باید برای پیشرفت صنعت بیمه و ارتقای کارآمدی و نقش‌آفرینی آن انجام دهد این‌هاست:

  ۱- به همه قوا و ارکان و ارگان‌های کشور بفهماند که سازوکار صنعت بیمه مبتنی بر رقابت بنگاه‌های خصوصی است و دولت جز نظارت بر آن و تامین فضای مناسب کسب‌و‌کار، نمی‌تواند و نباید به این صنعت تکلیف بدهد و آن را مطیع اوامر خود بداند.

۲- با تدوین و ارائه لایحه اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث، پرداخت خسارت بدنی حوادث رانندگی را در صندوق تامین خسارت‌های بدنی متمرکز کند و این بختک سنگین و مانع بزرگ را از جلوی توسعه صنعت بیمه بردارد.  

۳- عوارض بی‌دلیل و ناعادلانه‌ای را که هر سال بر اساس قانون بودجه از جیب بیمه‌گذاران به نهادهای نیازمند و بانفوذ پرداخت می‌شود حذف کند و حتی با معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های لازم، مردم را ترغیب به خرید هرچه بیشتر بیمه کند تا زمینه بهتری برای تعمیم امر بیمه فراهم شود.

۴- مجمع عمومی بیمه مرکزی، موافقت با تاسیس شرکت‌های تازه بیمه را متوقف کند و به بیمه مرکزی دستور بدهد که اثربخشی افزایش سرمایه تاسیس و تعداد شرکت‌های بیمه در توسعه صنعت بیمه را بررسی و برنامه بلندمدتی برای آن ارائه کند. همچنین، بیمه مرکزی را موظف کند موانعی را که آیین‌نامه‌های حاکمیت شرکتی و ضوابط احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان موسسات بیمه در نحوه اداره شرکت‌های بیمه ایجاد کرده‌اند بردارد و رویکرد پرهزینه و بی‌فایده ترویج تکافل را متوقف کند.  

۵- هرگونه طرح و پیشنهادی را که در دولت سیزدهم برای اصلاح یا جایگزینی قوانین و ضوابط مربوط به صنعت بیمه ارائه و حتی تصویب شده است، برای بازبینی به  بیمه مرکزی برگرداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید