گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

حرکت سینوسی قیمت دلار و سکه/ طلا و درهم بازیگران اصلی شدند؛ بازار در انتظار روز سرنوشت‌ساز

کدخبر: ۶۷۳۱۲۷
اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند امروز در بازار طلا و ارز، «اونس طلا» و «درهم» بازیگر نقش اول بودند و نوسانات قیمت‌ها را تحت تاثیر خود قرار دادند.
حرکت سینوسی قیمت دلار و سکه/ طلا و درهم بازیگران اصلی شدند؛ بازار در انتظار روز سرنوشت‌ساز
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه امروز شاهد روند صعودی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است؛ روندی که در بازار ارز خلاف آن اتفاق افتاد و معاملات با شیب نزولی قیمت‌ها سپری شد. «تزریق درهم در بازار دبی توسط بازارساز» و «فرا رسیدن ایام پایانی ماه و بلوکه سنگین بازار» دو عامل موثر بر کاهش قیمت‌ها در جریان معاملات امروز بود.

معامله گران معتقدند قیمت درهم امارات به مانند روز گذشته نقش اول را در معاملات بازار ایفا کرد. این اسکناس امروز را با گپ منفی نسبت به معاملات روز گذشته در 16 هزار و 180 تومان آغاز کرد، روندی که در پی آن قیمت دلار هم به کانال 58 هزار تومان عقب نشینی کرد. اما در نیمه دوم معاملات درهم امارات فاز صعودی به خود گرفت و با تجربه رشد 60 تومانی نسبت به روز گذشته، در 16 هزار و 240 تومان بسته شد. افزایش قیمت درهم امارات مسیر دلار را هم از نزولی به صعودی تغییر داد تا دوباره در کانال 59 هزار تومان نوسان دهد.

قیمت دلار هرات هم که معاملات امروز را در 59 هزار و 250 تومان آغاز کرده بود، در کانال یاد شده عقب‌نشینی کرد و با 59 هزار و 120 تومان به کار خود پایان داد. قیمت دلار در بازار تهران هم در محدوده 59 هزار و 150 تومان تا 59 هزار و 200 تومان در نوسان بود. این در حالیست که بازار رسمی شاهد افزایش قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است و دلار نیمایی (حواله دلار) برای اولین بار به کانال 46 هزار تومان وارد شد. قیمت دلار مبادله‌ای هم امروز 49436 تومان قیمت خورد و یورو مبادله‌ای هم در 54748 تومان قرار گرفت.

بازار طلا و سکه اما امروز مسیری متفاوت را در پیش گرفت و شاهد افزایش قیمت‌ها در مقایسه با روز گذشته بود؛ روندی که به عقیده فعالان بازار و معامله گران از دو عامل مهم «ماندگاری اونس طلا در سقف قیمت» و «ورود خریداران به بازار طلا و سکه» نشات گرفت. به عقیده این گروه اونس طلا امروز با حفظ جایگاه خود در محدوده 2581 دلار، مانع از کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه داخلی شد. همچنین افزایش قیمت طلا و سکه در تعطیلات هفته گذشته و سقف زنی اونس طلا در معاملات هفته اخیر، عاملی شد تا آن دسته از معامله گرانی که از بازار عقب افتاده بودند، با کاهش قیمت‌ها در روز یکشنبه وارد بازار شوند و استارت افزایش قیمت‌ها را بزنند.

با این حال،‌ قیمت سکه امروز را در 43 میلیون و 720 هزار تومان آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات نسبت به نرخ بازگشایی کمی عقب نشست اما در مقایسه با روز گذشته صعودی ماندو 43 میلیون و 650 هزار تومان قیمت خورد. طلای آبشده هم امروز متاثر از نوسانات اونس طلا، به کانال 16 میلیون تومان بازگشت و در 16 میلیون و 38 هزار تومان بازگشایی کرد. این فلز گرانبها در نیمه دوم معاملات 16 میلیون و 10 هزار تومان قیمت خورد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار هم امروز سه میلیون و 705 هزار تومان خرید و فروش شد.

تحلیلگران فنی معتقدند اگر فدرال رزرو در روز چهارشنبه تصمیم به دو کاهش نرخ بهره بگیرد، قیمت اونس طلا می‌تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد. اما اگر فدرال رزرو یک کاهش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار دهد،‌ اونس طلا جان افزایش نخواهد داشت و مسیر نزولی را در پیش خواهد گرفت. به عقیده این گروه فدرال رزرو روز چهارشنبه از تصمیم خود رونمایی خواهد کرد و به همین دلیل بازار برای از بین بردن ریسک کاهش نرخ بهره، اقدام به ارزش گذاری کرده است.

امروز همچنین دو خبر مهم در بازار مورد توجه فعالان بازار و معامله گران قرار گرفت. نخست،‌ افزایش حجم شمش طلای معامله شده در حراج مرکز مبادله ایران بود که به 10 تن نزدیک شده است. طبق گزارش این مرکز تاکنون 9838 کیلوگرم شمش طلا معامله شده است.

تخصیص یک میلیارد دلار ارز به واردات خودرو هم که توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد، مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت و به عقیده معامله گران می‌تواند نوسانات بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • بررسی تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳

      اقتصادنیوز: آمارهای رشد اقتصادی به روش هزینه در بهار امسال نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳ به سطح ۴.۲ درصد رسیده…

    کارگزاری مفید