کاهش تورم تولید کننده در دولت سیزدهم

کدخبر: ۶۷۳۲۹۲
اقتصادنیوز: بررسی آمار روند تورم تولیدکننده در دولت سیزدهم نشان می‌دهد دولت سیزدهم در مدت فعالیت خود توانسته تورم پیشران را در اقتصاد کنترل کند و از تب آن بکاهد.
کاهش تورم تولید کننده در دولت سیزدهم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، زمانیکه صحبت از تورم می‌شود نگاه همه مردم به سمت تورم مصرف‌کننده می‌رود یعنی افزایش قیمتی که یک کالا در بازار مصرف متحمل می‌شود. اما تورم نوع دیگری نیز دارد که به آن تورم تولیدکننده می‌گویند. تورم تولیدکننده همانند تورم مصرف‌کننده حائز اهمیت است چرا که می‌تواند در نهایت خود را در تورم مصرف نشان دهد.

 

خبر مرتبط
مرکز آمار ایران گزارش داد/ افزایش تورم تولیدکننده خدمات+ نمودار

اقتصادنیوز: در مرداد ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌ خدمات در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴.۷ درصد محاسبه شده است.

تورم تولیدکننده عبارت است از افزایش قیمت نهاده‌های تولید یک کالا. پس می‌توان نتیجه گرفت اگر تورم تولیدکننده‌ بالایی به اقتصاد وارد شود، به دلیل افزایش قیمت در سمت نهاده‌ها در نهایت کالای نهایی نیز گرانتر شده و تورم مصرف‌کننده بالایی به خریدار نهایی برخورد خواهد کرد. به همین دلیل تورم تولیدکننده را تورم پیشران نیز می‌نامند.

بررسی تورم تولیدکننده در ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که می‌تواند سیگنالی از تورم مصرف‌کننده به بازار منتقل کند.

رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین همایش بانکداری اسلامی آماری از تورم تولیدکننده در مرداد ماه امسال منتشر کرد که در حقیقت مربوط به آخرین آمار تورم پیشران در دولت سیزدهم بوده است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «دولت سیزدهم با تورم پیشران چه کرد؟» بخوانید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ شهریور

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید