مروری بر کارنامه اپل شرق

تولد یک امپراتوری در 13 سال؛ شیائومی چگونه تبدیل به غول فناوری دنیا شد؟

کدخبر: ۶۷۳۹۴۸
اقتصادنیوز: طیف وسیع محصولات شیائومی فقط به تلفن‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی محدود نمی‌شود. این شرکت توانسته محصولات ویژه‌ای را نیز برای تغییر سبک زندگی کاربران تولید و روانه بازار کند.
تولد یک امپراتوری در 13 سال؛ شیائومی چگونه تبدیل به غول فناوری دنیا شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، فقط 13 سال طول کشید تا شیائومی به یکی از پنج فروشنده برتر تلفن‌های همراه هوشمند در جهان تبدیل شود. شرکتی که از سال 2010 در پکن آغاز به کار کرد، استراتژی «محصولات باکیفیت و قیمت صادقانه» را برای خود برگزید و به «اپل شرق» معروف شد، در سال 2023 بیشترین تعداد تلفن همراه هوشمند را پس از سامسونگ در سراسر جهان به فروش رساند. شیائومی به عنوان یک شرکت فعال در حوزه‌های مرتبط با الکترونیک در جهان، محصولات نوآورانه را با قیمت رقابتی به بازار عرضه می‌کند و این رویکرد استراتژیک به تجارت، فناوری با کیفیت بالا را با درک نیازهای مصرف‌کنندگان ترکیب کرده است. شیائومی را لی‌ جون، کارآفرین برجسته و علاقه‌مند به فناوری تاسیس کرد.

این شرکت در نخستین گام از مسیر همواره رو به پیشرفت خود، MIUI را توسعه داد که نرم‌افزاری سفارشی برای اندروید محسوب می‌شد و به کاربران اجازه می‌داد تلفن‌های همراه هوشمند خود را سفارشی‌سازی کنند. این نرم‌افزار توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و زمینه‌ای فراهم آورد تا شیائومی، موفقیت‌های آینده خود را بر اساس این نرم‌افزار پایه‌گذاری کند. همین اتفاق سبب شد شیائومی در سال 2011 نخستین تلفن همراه خود را با نام Mi One به بازار عرضه کند. تلفن همراهی که به دلیل طراحی جذاب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، محبوبیت زیادی به دست آورد و این موفقیت، راه را برای رشد سریع‌تر غول جدید فناوری الکترونیک جهان هموار کرد. برگ برنده بعدی شیائومی، اجرای الگوی تجاری منحصربه‌فردی بود که بر فروش مستقیم و بازاریابی آنلاین تاکید داشت. این شرکت توانست با به حداقل رساندن هزینه‌های توزیع، تلفن‌های هوشمند باکیفیت را با قیمت‌های رقابتی به بازار عرضه کند. اقبال عمومی به محصولات شیائومی به‌ویژه در چین، هنگ‌کنگ و هند سبب شد این شرکت تا سال 2014 به بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه در چین و سومین تولیدکننده بزرگ در جهان تبدیل شود. اکنون زمان آن بود که شیائومی خط تولید خود را فراتر از تلفن‌های هوشمند گسترش دهد و طیف گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی مصرفی، ابزارها و دستگاه‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند و محصولات سبک زندگی را به سبد محصولات خود اضافه کند.

به گزارش تجارت فردا، نکته مهمی که درباره شیائومی وجود دارد این است که «استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه» و «تعهد به تعامل با مشتری» نقش مهمی در ایجاد پایگاه مشتری وفادار این شرکت ایفا کرده است. این محبوبیت تا آنجا افزایش یافته که شیائومی علاقه‌مندان خاص محصولات خود را دارد. این علاقه‌مندان، در اصطلاح Die-hard Xiaomi fans نامیده می‌شوند و برای خرید و استفاده از محصولات نوآورانه این شرکت لحظه‌شماری می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران بازارهای تجاری اعتقاد دارند موفقیت شیائومی بر پایه درنظرگیری ارزش پرداخت برای محصولات باکیفیت، تعامل تنگاتنگ با جامعه، تنوع در محصولات، گسترش بازارهای جهانی و فناوری نوآورانه شکل گرفته و به این زودی‌ها از میان نخواهد رفت.

تولیدات شیائومی؛ همه ملزومات زندگی

سرعت دستیابی شیائومی به هدف‌گذاری‌های تجاری، به یک مثال آموزشی در دانشگاه‌های جهان تبدیل شده است. این شرکت به‌سرعت از یک تولیدکننده تلفن‌های همراه هوشمند به یک اکوسیستم الکترونیکی جامع مصرفی تبدیل شد که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند و به تولید طیف گسترده‌ای از محصولات می‌پردازد. گسترش سریع طیف محصولات و بازارهای شیائومی، نشان‌دهنده دیدگاه استراتژیک مدیران این شرکت برای ایجاد نوعی سبک زندگی به‌هم‌پیوسته برای کاربران است. شیائومی سفر تجاری خود را با تولید نرم‌افزار تلفن‌های هوشمند آغاز کرد؛ بعد از آن مجموعه‌ای متنوع ازجمله مدل‌های پرچمدار تحت سری Mi، تلفن‌های میان‌رده در سری Redmi و گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه در سری Poco را به بازار عرضه کرد. این روند تولید محصول همچنان ادامه دارد و شیائومی هر بار برگ برنده جدیدی در تولید محصول رو می‌کند. بازار تلفن‌های هوشمند بسیار رقابتی اما درعین‌حال بسیار سودآور است. شیائومی با ارائه دستگاه‌های باکیفیت و البته با قیمت‌های رقابتی، سهم قابل‌توجهی از بازار را به‌ویژه در بازارهای نوظهور مانند هند و آسیای جنوب شرقی به دست آورده است. استراتژی ارائه ویژگی‌های شاخص با قیمت‌های متوسط، مصرف‌کنندگان حساس به قیمت را که به دنبال ارزش هستند بدون اینکه کیفیت را به خطر بیندازند، جذب می‌کند.

علاوه بر این، گوشی‌های هوشمند در اکوسیستم شیائومی به عنوان دروازه‌ای برای محصولات دیگر عمل می‌کنند و باعث تشویق کاربران می‌شوند تا از محصولات بیشتری   استفاده کنند. از سوی دیگر، شیائومی با تولید محصولات متنوعی مانند بلندگوهای هوشمند، دوربین‌های امنیتی، روشنایی هوشمند، تصفیه‌کننده هوا و جاروبرقی‌های روباتیک، خود را به عنوان پیشرو در فناوری خانه‌های هوشمند معرفی کرده است. این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از طریق اپلیکیشن Mi Home به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل باشند و عملکردهای مختلف همدیگر را تکمیل کنند. شیائومی می‌داند که بازار خانه‌های هوشمند نیز به‌سرعت در حال گسترش است، زیرا مصرف‌کنندگان در زندگی روزمره خود همواره به دنبال راحتی و فرآیندهای خودکار هستند. بر همین اساس، شیائومی با ایجاد یک اکوسیستم منسجم از دستگاه‌های متصل به یکدیگر، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و وفاداری به برند را ارتقا می‌دهد. مقرون‌به‌صرفه بودن این محصولات به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد به راه‌اندازی خانه هوشمند بدون سرمایه‌گذاری اولیه چشمگیر روی بیاورند.

این استراتژی، شیائومی را به عنوان یک ارائه‌دهنده موفق راه‌اندازی خانه‌های هوشمند طی یک مرحله مطرح کرده است. شیائومی همچنین پیشرفت‌های قابل‌توجهی در بازار گجت‌های پوشیدنی به دست آورده است. گجت‌های سری Mi Band که به عنوان دستگاه‌های تجزیه‌وتحلیل عملکردهای حیاتی بدن عمل می‌کنند و همچنین ساعت‌های هوشمند تولید این شرکت، به شهرت قابل‌ملاحظه‌ای در میان کاربران جهانی دست یافته‌اند. این دستگاه‌ها معیارهای سلامتی مانند ضربان قلب، الگوهای خواب و فعالیت بدنی را ردیابی می‌کنند. شیائومی می‌داند که با افزایش آگاهی عمومی جامعه از سلامت و تناسب اندام، گجت‌های پوشیدنی به محبوبیت قابل‌ملاحظه‌ای در میان مصرف‌کنندگان دست یافته‌اند. بر همین اساس استراتژی خود را بر ارائه ویژگی‌های ضروری با قیمت قابل‌دسترس متمرکز کرده و پیگیری وضعیت تناسب اندام را برای مخاطبان گسترده‌تری امکان‌پذیر می‌کند. در کنار آن، ادغام ابزارهای پوشیدنی با گوشی‌های هوشمند نیز تجربه کلی کاربر را افزایش می‌دهد و مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند در اکوسیستم محصولات شیائومی باقی بمانند.

اینترنت اشیا؛ زندگی در جهان موازی

طیف وسیع محصولات شیائومی فقط به تلفن‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی محدود نمی‌شود. این شرکت توانسته محصولات ویژه‌ای را نیز برای تغییر سبک زندگی کاربران تولید و روانه بازار کند. مجموعه محصولات سبک زندگی شیائومی شامل مجموعه وسیعی از کالاها مانند کوله‌پشتی، هدفون، اسکوتر برقی و حتی لوازم آشپزخانه مانند پلوپز و اجاق‌های چندکاره است که سبب شده زندگی کاربران این محصولات آسان‌تر شود. این شرکت با تنوع بخشیدن به محصولات سبک زندگی، پای خود را از فناوری دیجیتال فراتر می‌گذارد و به نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان توجه می‌کند. این محصولات در بسیاری مواقع منعکس‌کننده روندهای مدرن و ترجیحات مصرف‌کنندگان برای راحتی و عملکرد هستند. محصولات سبک زندگی شرایطی را برای شیائومی ایجاد می‌کنند تا به جمعیت و بازارهای مختلف دست یابد و درعین‌حال تصویر برند خود را به عنوان یک شرکت نوآور و مشتری‌محور تقویت کند.

شیائومی همچنین تلویزیون‌های هوشمندی تولید می‌کند که فناوری پیشرفته را با ویژگی‌های کاربرپسند ادغام می‌کند. این تلویزیون‌ها مجهز به قابلیت‌های هوشمندی هستند که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت یکپارچه به خدمات پخش و سایر محتوای آنلاین دسترسی داشته باشند. شیائومی در تولید تلویزیون‌های دارای فناوری جدید بسیار هوشمندانه عمل کرده است. محققان حوزه تحقیق و توسعه این شرکت متوجه شده‌اند که تغییر به سمت مصرف محتوای دیجیتال، باعث افزایش تقاضا برای تلویزیون‌های هوشمند شده است. بر همین اساس، شیائومی با ارائه گزینه‌هایی با قیمت رقابتی که نمایشگرهای باکیفیت و ویژگی‌های مطلوب عملکردی را در خود جای داده‌اند، مشتریانی را که به دنبال راه‌حل‌های سرگرمی مقرون‌به‌صرفه هستند جذب می‌کند. این دسته از محصولات، با تشویق کاربران به اتصال تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های خود به تلویزیون‌های هوشمند، تجربه‌ای بی‌نظیر برای تماشای منسجم رقم می‌زنند و سبب می‌شوند اکوسیستم شیائومی بیشتر تقویت شود. دسته ششم محصولات شیائومی، ابزارهایی است که بر پایه اینترنت اشیا شکل گرفته و زندگی را آسان‌تر می‌کند.

این غول بزرگ فناوری، سرمایه‌گذاری زیادی روی اینترنت اشیا انجام داده و پلت‌فرمی ایجاد کرده که دستگاه‌های مختلف را تحت اکوسیستم خود به یکدیگر متصل می‌کند. این پلت‌فرم همه محصولات از تلفن‌های هوشمند گرفته تا گجت‌های پوشیدنی کاوشگر سلامت را در برمی‌گیرد. استدلال شیائومی برای ورود به بازار اینترنت اشیا آن بوده که این بازار برای رشد تصاعدی آماده است، زیرا مصرف‌کنندگان بیشتری از دستگاه‌های متصل به هم استفاده می‌کنند. شیائومی با قرار گرفتن در خط مقدم این روند، می‌تواند از پایگاه مشتریان فعلی خود استفاده کند و درعین‌حال کاربران جدیدی را که به فناوری هوشمند علاقه دارند، به محصولات خود جذب کند. ادغام راه‌حل‌های اینترنت اشیا، راحتی کاربران را افزایش و وفاداری بلندمدت به برند را ارتقا می‌دهد.

شیائومی البته یک محصول به بازار عرضه‌نشده هم در اختیار دارد. این شرکت برنامه‌های ویژه‌ای برای ورود به بازار خودروهای الکتریکی با هدف استفاده از تخصص تکنولوژیک خود در لوازم الکترونیکی مصرفی تدوین کرده و تا حد بسیاری به آن دست یافته است. تغییر جهانی به سمت حمل‌ونقل پایدار، فرصت قابل‌توجهی برای رشد محصولات شیائومی در این حوزه به شمار می‌رود. این شرکت با ورود به بخش خودروهای برقی، می‌تواند مجموعه محصولات خود را متنوع‌تر کند و به بازار در حال رشدی دست یابد که با تمرکز بر نوآوری و فناوری هماهنگ است.  

بنیان‌گذاری به سبک یک نابغه

درست است که لی ‌جون شرکت شیائومی را پایه‌گذاری کرده، اما توسعه این شرکت مرهون چشم‌انداز فناورانه و درک عمیقی است که بنیان‌گذار و مدیران ارشد آن از نیازهای مصرف‌کنندگان دارند. لی ‌جون، بنیان‌گذار شیائومی با اعتقاد بسیار بالا به اینکه محصولات باکیفیت باید در دسترس همگان قرار گیرد، اکوسیستمی جامع از محصولات را تعریف و پایه‌گذاری کرده که توانسته با پیشرفت‌های خود، همه بازیگران فعال در بازار محصولات الکترونیک را به چالش بکشد. او از همان ابتدا نیز شخصیت یک رهبر واقعی در حوزه فناوری‌های نوین را با خود به همراه داشت. لی ‌جون پیش از اینکه شیائومی را پایه‌گذاری کند، با سرمایه‌گذاری‌های قبلی خود، موفقیت‌های چشمگیری را تجربه کرده بود. او در یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها، وب‌سایت Joyo.com را راه‌اندازی کرد که بعدها آمازون آن را خریداری کرد. پس از فروش Joyo.com به آمازون، لی ‌جون بیکار ننشست. او که به بهانه رسیدگی به وضعیت جسمی از برخی مسئولیت‌های خود در حوزه تجاری کناره‌گیری کرده بود، آرزوی برآورده‌نشده‌ای برای خلق یک چرخه وسیع از محصولات در سر می‌پروراند که می‌توانست نقشی ماندگار بر زندگی مردم داشته باشد.

لی ‌جون در کنار همه رویاپردازی‌هایش، متوجه یک شکاف عمیق در بازار شد؛ در بسیاری مواقع، مصرف‌کنندگان مجبور می‌شدند در زمان خرید تلفن‌های همراه هوشمند، بین قیمت‌های بالا و کیفیت پایین‌تر یکی را انتخاب کنند. این شکاف عمیق در بازار، موجب شکل‌گیری ایده راه‌اندازی شیائومی شد. لی جون می‌دانست نمی‌تواند به‌تنهایی برای تحقق بخشیدن به این دیدگاه تلاش کند. او با گروهی از افراد بااستعداد تماس گرفت که اشتیاق و تعهدی مشابه او داشتند. لین بین، یکی دیگر از بنیان‌گذاران شیائومی نیز در میان این افراد حضور داشت. او پیش‌ازاین در گوگل کار کرده بود و در توسعه محصول نقش مهمی ایفا کرد. لی وانچیانگ نیز که یک متخصص تمام‌عیار در حوزه مدیریت زنجیره تامین به شمار می‌رفت، فرد سومی بود که به شکل‌گیری امپراتوری شیائومی کمک کرد. هر یک از اعضای تیم موسس شیائومی، مهارت‌ها و تجربیات منحصربه‌فردی داشتند که مکمل یکدیگر بود.

این روحیه همکاری، به سنگ‌بنای فرهنگ شیائومی تبدیل شد. فرهنگی که تاکنون نیز ادامه دارد. این سه نفر از همان ابتدا به ارتباطات باز و تصمیم‌گیری جمعی اعتقاد داشتند که به ایجاد حس مالکیت در میان اعضای تیم می‌انجامید. مذاکرات اولیه شکل‌گیری شیائومی، به جلساتی همراه با طوفان فکری همراه با ایده‌های بسیار متنوع تبدیل شد. در این جلسات، روی همه موارد، از طراحی محصول گرفته تا استراتژی‌های بازاریابی بحث می‌شد. بنیان‌گذاران شیائومی در همین جلسات اولیه متوجه شدند نخستین محصول آنها باید همراه با ایده‌ای باشد که تاثیری عمیق در زندگی و فرآیندهای روزمره افراد داشته باشد. سرانجام، پس از مشورت زیاد، تصمیم گرفتند روی توسعه تلفن‌های همراه هوشمندی متمرکز شوند که فناوری پیشرفته را با مقرون‌به‌صرفه بودن ترکیب می‌کند.

بااین‌حال هنوز مسیر کوچکی تا دستیابی به روند تولید تلفن‌های همراه هوشمند باقی مانده بود. تیم موسس این شرکت پیش از ساخت نخستین تلفن همراه هوشمند با برند شیائومی، تصمیم گرفت MIUI را ایجاد کند. MIUI یک سیستم‌عامل اندروید سفارشی بود که تجربه منحصربه‌فردی را به کاربران ارائه داد. این سیستم‌عامل در آگوست 2010 راه‌اندازی شد و به کاربران اجازه داد تلفن‌های خود را با تم، ویجت‌ها و یک رابط بصری منحصربه‌فرد، شخصی‌سازی کنند. این حرکت نه‌تنها مهارت فنی تیم اجرایی شیائومی را به نمایش گذاشت، بلکه از همان ابتدا تعامل ویژه‌ای با مشتریان بالقوه برقرار کرد. بازخورد کاربران MIUI به تیم اجرایی شیائومی کمک کرد حتی قبل از اینکه محصول فیزیکی برای فروش داشته باشند، ایده‌های خود را اصلاح کنند و یک جامعه وفادار تشکیل دهند.

تعامل با جامعه، رمز بزرگ موفقیت

شیائومی در آگوست 2011، به طور رسمی نخستین گوشی هوشمند خود را با نام Mi One معرفی کرد. این دستگاه با استقبال بی‌نظیری از سوی جامعه روبه‌رو شد و فقط در عرض چند ماه بیش از 300 هزار دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسید. Mi One نه‌تنها از نظر قیمتی ارزش خریدن داشت، بلکه دارای ویژگی‌هایی بود که با مدل‌های گران‌تر برندهای معتبر رقابت می‌کرد. این موفقیت که بر اساس چشم‌انداز لی جون شکل گرفته بود، ثابت کرد کشش مطلوب تقاضا برای گوشی‌های هوشمند با کیفیت بالا و قیمت‌های مناسب در بازار وجود دارد. رویکرد بازاریابی شیائومی نیز به اندازه محصول جدیدش، خاص بود. این شرکت به‌جای روش‌های سنتی تبلیغات، به‌شدت به فروش آنلاین و تبلیغات دهان‌به‌دهان متکی بود. این استراتژی به آنها اجازه می‌داد هزینه‌ها را به حداقل برسانند و درعین‌حال تاثیرگذاری را تا بیشترین سطح ممکن افزایش دهند. این شرکت به‌سرعت در بازار موردتوجه قرار گرفت و توجه علاقه‌مندان به فناوری و مصرف‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی را به خود جلب کرد.

یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده فلسفه تاسیس شیائومی، تعهد این شرکت به مشارکت در جامعه بود. لی جون و تیمش از همان ابتدا اهمیت گوش دادن فعال به نظر مشتریان و تامین نیازهای آنها را به‌خوبی درک کردند. در پاسخ به این استراتژی، تیم ارتباطات شیائومی انجمن‌هایی را ایجاد کرد که کاربران می‌توانستند نظرات و پیشنهاد‌های خود را به اشتراک بگذارند. این رویکرد شیائومی، حس تعلق را در میان کاربران تقویت کرد، زیرا احساس می‌کردند بخشی از خانواده بزرگ شیائومی هستند. در نتیجه، شیائومی یک پایگاه مشتریان وفادار ایجاد کرد که نه‌تنها محصولات تولیدشده را خریداری می‌کرد، بلکه برند را نیز در حلقه‌های اجتماعی خود مورد حمایت قرار می‌داد. همزمان که شیائومی رشد می‌کرد، استراتژی «اینترنت +» را در پیش گرفت که طی آن، سخت‌افزار با نرم‌افزار و خدمات ترکیب می‌شد.

این الگو به شیائومی اجازه می‌داد محصولات خود را فراتر از تلفن‌های هوشمند، در حوزه‌هایی مانند دستگاه‌های هوشمند خانگی، ابزارهای پوشیدنی و محصولات سبک زندگی گسترش دهد. در پی این استراتژی، شیائومی با استفاده از قدرت اینترنت و اینترنت اشیا، خود را به جای تولیدکننده تلفن همراه هوشمند، به عنوان یک اکوسیستم فناوری کل‌نگر معرفی کرد. در سال 2014 که شیائومی به بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن‌های هوشمند در چین تبدیل شد و بازارهایش را به هند و اروپا گسترش داد، تغییرات زیادی در چگونگی تولید محصول این شرکت ایجاد شد. یکی از اصلی‌ترین تغییرات آن بود که شیائومی به نتیجه رسید محصولات خود را مطابق با ترجیحات محلی و درعین‌حال همراه با حفظ اصول قیمت و کیفیت، طراحی کند. این گسترش جهانی بدون چالش نبود، اما رهبری و سازگاری لی جون، به شیائومی اجازه داد موانع ایجادشده را به موثرترین شکل ممکن پشت سر بگذارد.

عملکرد مالی شیائومی؛ فراتر از عالی

تجزیه‌وتحلیل گزارش مالی 2023 شرکت شیائومی نشان می‌دهد این شرکت طی سال گذشته میلادی به درآمدی معادل 97/270 میلیارد یوآن (38 میلیارد دلار آمریکا) دست یافته که رشد 8/20درصدی را نسبت به سال 2022 نشان می‌دهد. بر اساس آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی این شرکت، سود ناخالص شیائومی در سال 2023 نزدیک به 57 میلیارد یوآن (8 میلیارد دلار امریکا) و سود خالص تعدیل‌شده آن نیز 19 میلیارد یوآن (6/2 میلیارد دلار آمریکا) بوده است. گزارش مالی این شرکت همچنین نشان می‌دهد طی سال 2023، گوشی‌های هوشمند همچنان محصول اصلی شیائومی به شمار می‌روند. هر چند شیائومی در دو سال اخیر با کاهش فروش تلفن‌های هوشمند روبه‌رو شده اما به نظر می‌رسد دوران بهبود فروش این محصول در سال 2023 و سال‌های پس‌ازآن، فرارسیده باشد.

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی Canalys، حجم تولیدات جهانی تلفن‌های هوشمند از طریق شرکت‌های مختلف در سه‌ ماه چهارم 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/7 درصد رشد داشته و به هفت فصل متوالی کاهش سالانه پایان داده است. سهم شیائومی نیز از بازار جهانی تلفن‌های هوشمند در سال 2023 نزدیک به 8/12 درصد بوده که برای چهاردهمین سه ‌ماه متوالی به طور پیوسته در سه بازار برتر جهانی قرار گرفته است. شیائومی در بازار تلفن‌های همراه، طی سال 2023 استراتژی پیشرفته‌ای را در پیش گرفته که میانگین قیمت فروش این محصول را بیش از 19 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داده است. در اکتبر 2023 تلفن‌های هوشمند سری 14 شیائومی به عنوان پرچمداران این شرکت معرفی شدند که به سیستم عامل قدرتمند و فناوری هوش مصنوعی مجهز بودند. بر اساس آمار موجود، تلفن‌های هوشمند این شرکت در سال گذشته میلادی در 51 کشور و منطقه رتبه سوم جهان و در 65 کشور و منطقه، رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است. کسب‌وکار تلفن‌های همراه شیائومی در سال گذشته همچنین 157 میلیارد یوآن درآمد جهانی ایجاد کرد که 1/58 درصد از کل درآمد این شرکت را به خود اختصاص داده است.

بخش اینترنت اشیای شیائومی نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های پردرآمد این شرکت در سال 2023 بود. مقیاس درآمد مربوط به این بخش در سال گذشته، 80 میلیارد یوآن بود که 29 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن را نشان می‌دهد. گزارش مالی این شرکت تاکید دارد که با پشتیبانی از اکوسیستم شیائومی، محصولات غیرموبایلی این شرکت جایگاه پیشرو خود را در صنعت مستحکم کرده‌اند. برای مثال، بر اساس داده‌های AVC Cloud، در سال 2023 حجم فروش جهانی تلویزیون شیائومی در رتبه پنجم جهان قرار داشته است. همچنین داده‌های Canalys نشان داده که حجم فروش محصولات تبلت شیائومی در چین به رتبه سوم رسیده است. این شرکت در حوزه اینترنت اشیا اکنون 5/14 میلیون کاربر دارد که پنج دستگاه یا بیشتر را به پلت‌فرم شیائومی که AIoT نام دارد متصل کرده‌اند.

تعداد کاربران فعال ماهانه اپلیکیشن Mi Home شیائومی نیز در سال گذشته میلادی به 8/85 میلیون نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه جهانی تلویزیون‌های هوشمند این شرکت هم به 66 میلیون نفر رسید که باعث افزایش عملکرد کسب‌وکار اینترنتی این شرکت شد. شیائومی در سال 2023 همچنان به سرمایه‌گذاری خود در اکوسیستم ادامه داده است. در سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شیائومی به 60 میلیارد یوآن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از چهار میلیارد یوآن افزایش داشته است. نرخ رشد مرکب سالانه 24درصدی محصولات این شرکت در پنج سال گذشته نیز نشان می‌دهد شیائومی با قدرت در حال به دست آوردن موفقیت‌های گسترده است. سرمایه‌گذاری شیائومی به اندازه‌ای در حوزه‌های فناورانه افزایش یافته که این شرکت در اکتبر سال گذشته میلادی (مهرماه 1402) اعلام کرد اهداف استراتژیک خود را به «اکوسیستم کامل فرد-خودرو-خانه» ارتقا داده و با الحاق خودروهای هوشمند به محصولات تولیدشده، تلاش می‌کند همه نیازهای افراد جامعه را پوشش دهد.

شیائومی و جریان‌های موافق و مخالف

در سال‌های اخیر، رویکرد نوآورانه و استراتژی قیمت‌گذاری تهاجمی شیائومی، طرفداران قابل‌توجهی را به سمت استفاده از محصولات این شرکت جذب کرده است. در کنار اینکه بسیاری از تحلیلگران، شیائومی را به دلیل ارزش قائل شدن برای هزینه پرداختی از سوی مشتریان، برخورداری از اکوسیستم نوآورانه، رشد سریع و نفوذ در بازار، تعهد به تحقیق و توسعه و تعامل با جامعه مورد تمجید قرار می‌دهند، اما شک و تردیدهایی نیز درباره مسیر فعالیت این غول فناوری چینی مطرح می‌کنند. این تحلیلگران اعتقاد دارند با وجود نقاط قوت شیائومی، انتقادهایی نیز در مورد کنترل کیفیت محصولات تولیدشده وجود دارد. برخی از کاربران هم مشکلاتی مانند اشکالات نرم‌افزاری، نقایص سخت‌افزاری یا عملکرد ناسازگار در دستگاه‌های مختلف را گزارش کرده‌اند. اگرچه این مشکلات منحصر به شیائومی نیست، اما برخی از مصرف‌کنندگان را وادار کرده قابلیت اطمینان این برند را به‌ویژه در مقایسه با رقبای معتبری مانند اپل و سامسونگ زیر سوال ببرند. استراتژی بازاریابی شیائومی هم در بسیاری از مواقع شامل قیمت‌گذاری تهاجمی و تاکتیک‌های تبلیغاتی است که برخی آن را در درازمدت ناپایدار می‌دانند.

منتقدان این تاکتیک‌های شیائومی استدلال می‌کنند اگرچه قیمت‌های پایین ممکن است در ابتدا مشتریان را جذب کند، اما می‌تواند موجب تضعیف حاشیه سود شود و چالش‌هایی در حفظ کیفیت و استانداردهای خدمات شیائومی به دنبال داشته باشد. نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که چنین شیوه‌هایی می‌تواند موجب «مسابقه به سمت پایین» شود؛ جایی که دستیابی به سودآوری به شکل فزاینده‌ای دشوار می‌شود. مسائل مربوط به حریم خصوصی نیز یکی از موارد مهمی به شمار می‌رود که همواره شیائومی را در صدر توجهات بین‌المللی قرار داده است. گزارش‌هایی درباره شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها منتشر شده که برخی از کاربران آن را نگران‌کننده می‌دانند. منتقدان استدلال می‌کنند اتکای این شرکت به خدمات اینترنتی برای تولید درآمد، پرسش‌هایی را در مورد حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربر برمی‌انگیزد. این شک و تردید می‌تواند مشتریان بالقوه‌ای را که حفاظت از داده‌ها را در اولویت قرار می‌دهند، از خرید محصولات شیائومی منصرف کند. نکته جذاب‌تر در انتقاد به شیائومی، جایگاه برند این شرکت است. درحالی‌که شیائومی به ارقام فروش قابل‌توجهی دست یافته، برخی از مصرف‌کنندگان آن را به عنوان یک نام تجاری مقرون‌به‌صرفه و نه یک برند ممتاز می‌شناسند.

این تصور می‌تواند جذابیت برند شیائومی را در میان مصرف‌کنندگانی که به دنبال نمادهای مصرفی لوکس مثل اپل یا سامسونگ هستند، کاهش دهد. به اعتقاد منتقدان  این شرکت با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیک، همچنان در تلاش است خود را به عنوان یک برند لوکس معرفی کند اما تا دستیابی به آن، راه درازی در پیش دارد. نکته مهم‌تر نیز این است که هر چند شیائومی با سرعت در مسیر گسترش جهانی بازار محصولاتش گام برمی‌دارد اما، با چالش‌های مربوط به اشباع بازار، به‌ویژه در مناطقی که پیش‌ازاین در آنها حضور قدرتمند و فعال داشته، روبه‌رو شده است. منتقدان تاکید می‌کنند حفظ نرخ رشد در بازارهای بالغ ممکن است به دلیل تشدید رقابت از سوی برندهای تثبیت‌شده و شرکت‌های جدید، دشوارتر شود. بر همین اساس، احتمال دارد این اشباع مانع از توانایی شیائومی برای دستیابی به اهداف رشد بلندپروازانه خود شود.

شیائومی در 2035؛ رهبر جهان!

شیائومی ایده‌های بلندپروازانه‌ای دارد. ایده‌هایی که تلاش می‌کند این شرکت را نه‌تنها در زمینه لوازم الکترونیکی مصرفی، بلکه در فناوری پایدار و مشارکت جامعه به یک رهبر تبدیل کند. شیائومی از هم‌اکنون خود را یک پیشگام در فناوری هوشمند تا سال 2035 تصور می‌کند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را به صورت یکپارچه در خطوط تولید خود به کار می‌گیرد. هدف این شرکت، ایجاد یک اکوسیستم به‌هم‌پیوسته است که در آن ابزارهای الکترونیک به شکلی یکپارچه و مستمر با هم در ارتباط هستند و تجربه کاربران را با استفاده از خودکارسازی و شخصی‌سازی فرآیندهای زندگی روزمره، افزایش می‌دهند. این چشم‌انداز فراتر از تلفن‌های هوشمند است و شامل خانه‌های هوشمند، خودروهای خودران و هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و حتی وسایل مورد نیاز در زندگی روزمره نیز می‌شود.

شیائومی با درک اهمیت پایداری، قصد دارد با اتخاذ روش‌های سازگار با محیط زیست در سراسر زنجیره تامین خود، اثرات زیست‌محیطی محصولاتش را به حداقل برساند. این شرکت قصد دارد تا سال 2035 در منابع انرژی تجدیدپذیر برای تاسیسات تولیدی سرمایه‌گذاری کند و متعهد به کاهش قابل‌توجه انتشار کربن باشد. علاوه بر این، شیائومی به دنبال توسعه محصولات با استفاده از مواد پایدار و اجرای برنامه‌های بازیافت قوی برای مدیریت موثر زباله‌های الکترونیکی است. شیائومی یک هدف بلندپروازانه دیگر نیز در سر می‌پروراند. هدف این شرکت، تقویت حضور خود در بازارهای تثبیت‌شده و درعین‌حال ادامه نفوذ به بازارهای نوظهور است. این شرکت قرار است تا سال 2035، یک نام ‌آشنا در سطح جهانی شود. اصلی‌ترین امکانی که سبب می‌شود شیائومی به این هدف خود دست یابد، سبد محصولات متنوعی است که برای بخش‌های مختلف مصرف‌کننده جذاب باشد. بر همین اساس شیائومی به سمت طراحی محصولاتی گام برمی‌دارد که نیازها و ترجیحات محلی و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه را پاسخ دهد. مدیران این شرکت استدلال کرده‌اند که همان استراتژی موفقیت‌آمیز در سال‌های اخیر، تا سال 2035 نیز پاسخگو خواهد بود و این شرکت شرایط مطلوبی را تجربه خواهد کرد.

شیائومی همچنین قصد دارد با تقویت فرهنگ نوآوری و همکاری، ارتباط خود را با جوامع فعال در سراسر جهان گسترده‌تر و عمیق‌تر کند. این شرکت در نظر دارد با توسعه‌دهندگان، استارت‌آپ‌ها و موسسه‌های آموزشی محلی ارتباط بسیار مطلوبی برقرار کند تا روش‌های جذاب مرتفع کردن چالش‌های منطقه‌ای را به اجرا درآورد. هدف اصلی شیائومی در این عرصه، سرمایه‌گذاری روی استعدادها و ابتکارات محلی، ایجاد وفاداری به برند و درعین‌حال کمک مثبت به توسعه اجتماعی است. در نهایت، از آنجا که سلامتی به یک جنبه مهم از انتخاب سبک زندگی مصرف‌کننده دنیای فعلی تبدیل شده است، شیائومی قصد دارد تا سال 2035 فناوری‌های مرتبط با سلامت را گسترش دهد. این فناوری‌ها نه‌تنها شامل ابزارهای پوشیدنی‌ است که به تجزیه‌وتحلیل عملکردهای مرتبط با تناسب اندام و سلامتی افراد می‌پردازند، بلکه دستگاه‌های خانگی هوشمند را نیز شامل می‌شود که به رفاه کلی خانواده‌ها کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها انواع تصفیه‌کننده‌های هوا و سیستم‌های نظارت بر خواب را نیز شامل می‌شوند تا تاثیر عمیقی بر زندگی و سلامت مردم داشته باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید