تراز تجاری کشور فقط 3 ماه مثبت بود/ مازاد تجاری در چه ماه‌هایی اتفاق افتاده است؟

کدخبر: ۶۷۴۹۹۶
اقتصادنیوز: براساس آخرین داده‌های گمرک از آمار صادرات و واردات کشور در 15 ماه منتهی به خرداد 1403، تراز تجاری بدون احتساب میعانات گازی در اغلب ماه‌ها با کسری همراه بوده است. بالاترین میزان کسری تجاری در این مدت مربوط به آبان سال 1402 بوده و بالاترین مازاد تجاری نیز به فروردین همین سال مربوط می‌شود.
تراز تجاری کشور فقط 3 ماه مثبت بود/ مازاد تجاری در چه ماه‌هایی اتفاق افتاده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تراز تجاری کشور بدون احتساب میعانات گازی از ابتدای سال گذشته تا خرداد سال جاری فقط در سه ماه مثبت بوده و در سایر ماه‌ها منفی برآورد شده که نشان دهنده وابستگی شدید اقتصاد کشور به واردات است.

براساس آخرین داده‌های گمرک از آمار صادرات و واردات کشور در 15 ماه منتهی به خرداد 1403، تراز تجاری بدون احتساب میعانات گازی در اغلب ماه‌ها با کسری همراه بوده است. بالاترین میزان کسری تجاری در این مدت مربوط به آبان سال 1402 بوده و بالاترین مازاد تجاری نیز به فروردین همین سال مربوط می‌شود.

در سال گذشته در همه ماه‌ها به استثنای فروردین، تراز تجاری کسری داشته است. در سال جاری اما براساس آخرین آمارها تا خرداد، تراز تجاری در دو ماه دارای مازاد و در یک ماه دارای کسری بوده است.

کسری‌های پایدار و مداوم در تراز تجاری نشان از بالاتر بودن ارزش واردات از ارزش صادرات دارد و منجر به خروج ارز از کشور و ایجاد بدهی خارجی می‌شود. در نتیجه این موارد می‌توان انتظار داشت که قیمت ارز در اقتصاد بالا رفته و به تورم منتهی شود.

شایان ذکر است که در این گزارش تراز تجاری بدون احتساب میعانات گازی به دست آمده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «زور بیشتر واردات نسبت به صادرات/ تراز تجاری در چه ماه‌هایی مثبت بود؟» بخوانید. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید