سهم نفت از صادرات ایران در نیمه نخست امسال

کدخبر: ۶۷۵۷۰۱
اقتصادنیوز: داده‌های گمرک نشان می‌دهد مجموع صادرات کشور در نیمه نخست سال جاری به ۴۹ میلیارد و 600 میلیون دلار رسید که ۲۳ میلیارد و 200 میلیون دلار آن سهم نفت از صادرات کشور بوده است.
سهم نفت از صادرات ایران در نیمه نخست امسال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی میزان وزنی صادرات غیرنفتی در شش ماهه سال جاری هفت میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی که در پنج ماهه نخست سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور برابر با ۶.۵ میلیون تن  به ارزش ۲۱.۹ میلیارد دلار بوده است که در قیاس با مدت مشابه سال ۱۴۰۲، رشد ۷.۲ درصدی در وزن و رشد ۱۰ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که وضعیت صادرات نفت در بازه زمانی مورد بررسی چگونه بوده است؟ داده‌های اعلام شده از سوی رئیس کل گمرک ایران، نشان می‌دهد در این مدت ۲۳ میلیارد و 200 میلیون دلار نفت صادر شده است.

محمد رضوانی‌فر در خصوص میزان واردات کالا به کشور در شش ماهه سال جاری افزود: در این مدت میزان واردات کالا با احتساب ۲.۵ میلیارد دلار «شمش طلا» به رقم ۳۲.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به آمار پنج ماهه ابتدایی سال جاری (۲۶.۳ میلیارد دلار) از واردات ۶.۳ میلیارد دلاری در شهریور ماه خبر می‌دهد.

با توجه به داده‌های گمرک می‌توان گفت در این مدت ۲۸ میلیارد و 100 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱ میلیارد و 300 میلیون دلار صادر شده است که به لحاظ وزن پنج درصد و از حیث ارزش هفت درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت، در نیمه نخست سال جاری دو کشور چین و امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشور بوده اند.  

مقاصد کالاهای تجاری ایران

براساس آمار گمرک بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشور در شش ماهه اول سال جاری کشورهای «چین» با ۷.۲ میلیارد دلار، «عراق» با ۵.۲ میلیارد دلار، «امارات متحده عربی» با ۳.۴ میلیارد دلار، «ترکیه» با ۲.۴ میلیارد دلار، «افغانستان» با ۱.۱ میلیارد دلار، «پاکستان» با یک میلیارد دلار و هند با ۹۰۰ میلیون دلار از عمده‌ترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت بودند و این کشورها در مجموع ۸۱ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

 مبادی وارداتی کالا به کشور  

با توجه به داده‌های منتشر شده می‌توان گفت، بیش‌ترین میزان کالاهای وارداتی به ایران در شش ماهه نخست امسال از مبدا کشورهای «امارات متحده عربی» با ۱۰ میلیارد دلار، «چین» ۸.۵ میلیارد دلار، «ترکیه» ۵.۱ میلیارد دلار، «آلمان» ۱.۲ میلیارد دلار، «فدراسیون روسیه» و «هند» هر کدام با ۸۰۰ میلیون دلار و «هنگ‌کنگ» با ۶۰۰ میلیون دلار، است و ۷۷ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل واردات کشور در این مدت از هفت کشور مذکور بوده است. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد «چین» با ۱۵.۷ میلیارد دلار، «امارات» با ۱۳.۴ میلیارد دلار و «ترکیه» با ۷.۵ میلیارد دلار سه شریک عمده تجاری کشور هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید