گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

بازگشت قیمت دلار به مسیر نزولی؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز شنبه ۲۱ مهر 1403

کدخبر: ۶۷۸۶۰۰
اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و جهان می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت ثبات به بازار ارز و عقب نشینی دلار به مرزهای حمایتی شود؛ اما مرز حمایت اسکناس آمریکایی کجاست؟
 بازگشت قیمت دلار به مسیر نزولی؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز شنبه ۲۱ مهر 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز سومین هفته مهر را به مانند بازار طلا و سکه با نوسانات مثبتی سپری کرد و اثرگذاری فشار تقاضا در پی تنش‌های منطقه‌ای و اخبار سیاسی بر رفتار معامله‌گران از جمله نکات مهم معاملات در هفته گذشته بود؛ روندی که در پی آن دلار هرات در روز پنج شنبه با گپ مثبت 880 تومانی معاملات را آغاز کرد و با نوسان مثبت 650 تومانی وارد کانال جدید شد. قیمت دلار در بازار ارز تهران هم مشابه بازار تهران نوسان داد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی،‌ «فشار تقاضا» و «سیگنال‌های سیاسی» معامله‌گران را محتاط کرده و همین موضوع برای فروش دلار محدودیت‌هایی به همراه داشته است.

با این حال، قیمت درهم امارات هم در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته به تبعیت از نوسانات دلار با افزایش قیمت مواجه شد و معاملات روز پنج‌شنبه را با گپ مثبت 50 تومانی در 17 هزار و 350 تومان آغاز کرد و در نهایت در 17 هزار و 460 تومان تثبیت شد. در بازار رسمی هم براساس اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر دلار با گپ مثبت 40 تومانی به 49 هزار و 984 تومان رسید. حواله دلار نیز با 128 تومان افزایش،‌ 47 هزار و 604 تومان معامله شد. در مقابل، یورو با کاهش قیمت مواجه شد و به 54 هزار و 734 تومان رسید. حواله یورو نیز به 52 هزار و 128 تومان کاهش یافت.

بازار رمزارزها هم دست کمی از بازار ارز نداشت و معامله‌گران شاهد نوسانات محسوس رمزارز قیمت بیت کوین در که در 24 ساعت گذشته بین 60 هزار و 629 دلار تا 63 هزار و 455 دلار در نوسان بود، در حال حاضر 62 هزار و 881 دلار در معامله است. قیمت تتر نیز بین 62 هزار و 900 تومان تا 64 هزار و 119 تومان در نوسان بود در حال حاضر روی 63 هزار و 50 تومان قرار دارد که با دلار هرات و تهران در یک کانال در معامله هستند.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران،‌ روند بازار ارز در هفته گذشته نشان می‌دهد اگر خاورمیانه و جهان در مسیر کاهش تنش‌ها قرار بگیرد، شاهد بازگشت ثبات نسبی به بازار خواهیم بود. این گروه بر این باورند که با تثبیت شرایط سیاسی و بهبود چشم‌انداز بین‌المللی، تقاضای کاذب در بازار کاهش یافته و نرخ ارز به سطوح معقول‌تری باز خواهد گشت.

با این همه، تکنیکالیست‌ها معتقدند محدوده 62 هزار و 600 تومان تا 62 هزار و 700 تومان، محدوده حمایت مهم دلار هرات در جریان معاملات امروز است و اگر اسکناس آمریکایی پایین محدوده یاد شده،‌ تثبیت روزانه دهد؛ مسیر نزولی در دسترس قرار خواهد گرفت. معامله‌گران فنی معتقدند این سطوح حمایتی می‌تواند در کوتاه‌مدت از افت شدید قیمت جلوگیری کند. از سوی دیگر، اگر روند صعودی فعلی ادامه یابد، دلار هرات می‌تواند به سمت کانال‌های بالاتر حرکت کند. همچنین قیمت دلار در بازار تهران هم مرز حمایت 62 هزار و 950 تومان را پیش روی خود دارد که برای در پیش گرفتن مسیر نزولی، نیازمند تثبیت روزانه در پایین مرز یاد شده است.

به گزارش اقتصادنیوز،‌ معامله‌گران فنی بر این باورند درهم امارات در ناحیه 17 هزار و 160 تومان حمایت قوی دارد و اگر قیمت به پایین این مرز حمایتی یاد شده قرار بگیرد؛ احتمال کاهش بیشتر قیمت به کانال‌های کاهشی قوت خواهد گرفت. این سطح حمایتی می‌تواند نقش کلیدی در جلوگیری از افت شدیدتر قیمت ایفا کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید