مروری بر گذشته و حال یک رویداد

ایجاد شهرک‌ جدید در خارج از تهران کلید خورد

کدخبر: ۶۷۸۹۶۳
اقتصادنیوز: روزنامه اطلاعات در 22 مهرماه 1354 تیتر یک خود را به خبر ایجاد شهرک در خارج از محدوده تهران اختصاص داد.
ایجاد شهرک‌ جدید در خارج از تهران کلید خورد

به گزارش اقتصادنیوز، افزایش قیمت خانه در تهران موجب شده تا عده کثیری از مردم به اطراف پایتخت مهاجرت کنند، به همین دلیل شهرک‌سازی یکی از برنامه‌های جدی است که دولت‌ها طی سالیان متمادی در دستور کار خود قرار داده‌اند. همین سال گذشته بود که ساخت شهرک 10 هزار نفری اعتمادی، خوارزمی و فردوس در مرحله بررسی و مطالعه قرار گرفت.

49 سال قبل در چنین روزی نیز، روزنامه اطلاعات از ایجاد شهرک در اطراف تهران خبر داده بود. این روزنامه در گزارشی نوشت: «در شمال شرق تهران در منطقه لویزان یک شهرک بزرگ با حدود هشتاد هزار واحد مسکونی برای چهارصد هزار نفر جمعیت ایجاد می‌شود. برای تامین زمین مورد نیاز این شهرک که در ایران ازهر جهت تازگی خواهد داشت ٤٢ میلیون متر مربع زمین مورد نیاز است که قسمت مختصری از آن را اراضی موجود موسسات و سازمانهای دولتی تشکیل میدهد و بقیه آن از مردم خریداری خواهد شد.».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «خبرنگار مسکن و شهرسازی اطلاعات امروز درباره شهرک لویزان اطلاعات بیشتری کسب کرد. خرید اراضی مورد نیاز طرح شهرک لویزان بزودی شروع و پس از تملک اراضی، از این منطقه مجددا نقشه برداری می‌شود. یک مقام آگاه گفت: تقسیم بندی اراضی در این منطقه شهر بسیار غیر اصولی و زشت است و اگر تهران در گذشته بعلت بی نظمی در کار تقسیم بندی اراضی و نبودن یک نظام صحیح در کار ساختمان ریخت بدی پیدا کرده است. باید به تهران آینده توجه کرد و مشکلات گذشته را برطرف ساخت و در ساختمان آتی آن اصول شهر سازی و معماری را همگام با احتیاجات ایرانی و سنتها و خواستهای مردم در نظر گرفت. براساس طرح های اولیه که در وزارت مسکن و شهرسازی تهیه شده است شهرک لویزان چهار مرکز تقریبا مستقل خواهد داشت.».

1

2

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید