نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۴ مهر

اجرای طرح ضربتی کاهش نرخ اجاره مسکن

کدخبر: ۶۷۹۰۳۶
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
اجرای طرح ضربتی کاهش نرخ اجاره مسکن
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 مهر 1354؛ طرح ضربتی کاهش هزینه مسکن

طرح نهایی حزب رستاخیز ملت ایران برای کاهش هزینه احداث مسکن و درنتیجه کاهش اجاره‌بها آماده شد.

حزب رستاخیز ملت ایران برای کاهش هزینه مسکن پیشنهاد کرد که بهره وام‌های مربوط به خرید و ساخت واحد مسکونی تقلیل داده شود، شبکه توزیع مصالح ساختمانی در چارچوب شرکت‌های تعاونی توزیع در کشور ایجاد کرده و آپارتمان‌های لوکس از نظر قیمت تعدیل شود و قیمت عادلانه بر آن نهاده شود.

طرح کاهش هزینه مسکن حزب، دیروز در جلسه ای با حضور امیرعباس هویدا نخست وزیر و دبیرکل حزب رستاخیز و با شرکت مسوولان نظارت و ارزشیابی حزب بررسی شد.

کنفرانس انرژی پاریس با توافق پایان یافت

رئیس هیات نمایندگی ایران در کنفرانس مقدماتی انرژی پاریس ساعت دو و نیم بامداد امروز اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در این کنفرانس درباره مذاکرات آینده به توافق رسیده‌اند.

اندکی بعد متن اعلامیه کنفرانس به این شرح در پاریس انتشار یافت:

روز 16 دسامبر 1975 کنفرانسی از وزیران صلاحیت‌دار 27 کشور (19 کشور در حال رشد، هشت کشور صنعتی) به نام کنفرانس درباره همکاری اقتصادی بین المللی در پاریس تشکیل خواهد شد.

مذاکرات این کنفرانس دو یا سه روز طول خواهد کشید.

علاوه بر سازمان ملل متحد 11 سازمان بین المللی و منطقه ای ازجمله اوپک و بانک بین المللی به عنوان ناظر در کارهای این کمیسیون‌ها شرکت خواهد کرد.

24 مهر 1374؛ ایران 5 میلیارد مارک از بدهی خود را به آلمان پرداخت

«هانس کلاین» نایب رئیس پارلمان آلمان با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

روحانی، آلمان را بزرگ‌ترین شریک تجاری خارجی ایران خواند و اظهار کرد: پس از زمان‌بندی جدید بدهی‌ها، ایران به همه تعهدهای خود عمل کرده و تاکنون 5 میلیارد مارک از بدهی‌‌های خود را بازپرداخت کرده است.

ایران یک پالایشگاه عظیم نفت در بنگلادش می‌سازد

جمهوری اسلامی ایران یک پالایشگاه بزرگ نفت در بنگلادش می‌سازد.

دکتر علی شمس اردکانی، دبیرکل اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران افزود: ظرفیت این پالایشگاه که ازسوی بخش خصوصی ایران در بنگلادش احداث می شود حدود 80 تا 100 هزار بشکه نفت در روز است که شرکت کنسرسیوم آسیای آرام در اولین توافق بین المللی خود، در این پروژه مشارکت خواهد کرد.

وی گفت: 51 درصد از سهام ساخت این پالایشگاه متعلق به ایران و 49 درصد دیگر متعلق به طرف بنگلادشی خواهد بود.

24 مهر 1384؛ لایحه نظام هماهنگ پرداخت اصلاح می‌شود

لایحه نظام هماهنگ پرداخت با هماهنگی دولت و مجلس اصلاح می‌شود.

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: پس از مذاکره رئیس مجلس و رئیس جمهوری روند این هماهنگی مشخص شد.

حاجی بابایی همچنین گفت: معاون پارلمانی رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این هماهنگی‌ها را پیگیری خواهند کرد.

وی اضافه کرد: کمیته‌ای از کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسوولیت تامین نظرات مجلس را برای اصلاح این لایحه بر عهده خواهد داشت.

عضو هیات رئیس مجلس با بیان اینکه این لایحه 15 فصل دارد، گفت: یک فصل این لایحه به نظام هماهنگ پرداخت اختصاص دارد که با توجه به کمبود وقت از سایر فصل این لایحه صرف‌نظر می‌‌شود.

دامنه نوسان قیمت کالاهای اساسی کاهش می‌یابد

هیات وزیران براساس پیشنهاد وزارت بازرگانی و برای اتخاذ تصمیمات لازم در جهت ایجاد زیرساخت‌های مناسب بخش‌های تامین، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی و توزیع میوه با اختصاص 690 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ یکسان شده با تصویب شورای پول و اعتبار موافقت کرد.

اعتبار یاد شده صرف احداث کارگاه‌های درجه‌بندی، بسته‌بندی، ایجاد سردخانه‌های بالای صفر و منابع تبدیلی میوه (مرکبات، کیوی و سیب) خواهد شد.

بخش دیگر این اعتبار همچنین برای مابه‌التفاوت تسهیلات پرداخت با نرخ یکسان شده تا تسهیلات مصوب کمیسیون تنظیم بازار (9 درصد) در سال 1384 از محل اعتبار وجوه اداره شده وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

مشکلی برای تامین بنزین مصرفی کشور وجود ندارد

سرپرست وزارت نفت اعلام کرد: مشکلی در زمینه تامین بنزین موردنیاز کشور، وجود ندارد.

مهندس سیدکاظم وزیری هامانه تصریح کرد: جریان عادی تامین بنزین موردنیاز کشور ادامه دارد و در زمان حاضر با استفاده از ذخایر بنزین و تولید پالایشگاه‌های داخلی مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه لایحه دولت برای تامین مالی واردات بنزین هفته جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی و به تصویب برسد، افزود: با تصویب مجلس عملیات خرید بنزین انجام خواهد شد.

طرح نهایی «کوپن سهام» آماده شد

یک سال پس از آنکه ایده معروف به «کوپن سهام» ازسوی احمد توکلی مطرح شد.

طرح نهایی اینک آماده شده است و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خود را آماده می‌کند تا بازخورد این طرح را در مجامع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور ببیند.

طرحی که برگرفته از تجربه کشورهایی نظیر چک، لهستان، مغولستان و روسیه بوده و به گفته توکلی برای سیاستگذاری سایر کشورها نیز جذابیت دارد.

تدوین 12 ماده برای این طرح حاکی از عزم مرکز پژوهش‌های مجلس برای قانونی کردن طرح توزیع سهام بین مردم است.

طرح کوپنی سهام در ایران با استناد به سه برنامه توسعه در کشور نتیجه گرفته که بر حجم شرکت‌های دولتی طی 27 سال گذشته اضافه شده، در حالی که دو برنامه آخر (برنامه دوم و سوم) سعی بر کنترل حجم شرکت‌ها و سپس واگذاری آنها به بخش خصوصی داشته‌اند و نتیجه این اقدامات به دلایل بسیار ناموفق بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید