گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات امروز بازار سرمایه

بازگشت ریسک‌ها به بازار سهام/ خروج ادامه‌دار نقدینگی از بورس+‌ اینفوگرافیک

کدخبر: ۶۷۹۴۰۵
اقتصادنیوز: با وجود اینکه با باز شدن دامنه نوسان امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت بورس زیاد بود اما با بازگشت ریسک‌ها خروج سرمایه در بورس ادامه‌دار شد.
بازگشت ریسک‌ها به بازار سهام/ خروج ادامه‌دار نقدینگی از بورس+‌ اینفوگرافیک
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، در چهارمین روز معاملاتی هفته حدود 90 درصد نمادها در محدوده منفی تابلو معامله شدند و 431 نماد در صف‌های فروش ماندند. شاخص کل که روز گذشته کف حمایتی 2.1 میلیون واحد را از دست داده بود با کاهش ارتفاع بیش از یک درصدی در محدوده 2 میلیون و 69 هزار واحد به کار خود پایان داد و شاخص هموزن نیز با همین میزان ریزش در محدوده 684 هزار و 738 واحد قرار گرفت. در بازار فرابورس ایران نیز شاخص‌ها ریزشی بودند شاخص کل و شاخص هموزن به ترتیب با 0.60 و 0.80 درصد ریزش در کانال‌های 21 هزار و 670 واحد و 120 هزار و 180 واحد به کار خود پایان دادند.

همچنین 431 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد تا از مجموع 15 روز معاملاتی گذشته بورس تنها یک روز ورود پول داشته باشد. ارزش کل معاملات امروز بازار 30 هزار و 440 میلیارد تومان بود که از این مبلغ 2 هزار و 280 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم بود.

از طرفی صندوق‌های طلا با افت قیمت اما با ورود پول مواجه هستند، به این معنا که با افزایش ریسک‌‌ها در بورس مردم صندوق‌های طلا را به عنوان فرصتی برای سرمایه‌گذاری با ریسک کم می‌بینند.

photo_2024-10-15_13-09-58

تداوم خروج پول از بازار و افت ارزش معاملات خرد در حالی ادامه دارد که هفته گذشته باور برخی بر این بود که با بازگشایی دامنه نوسان معاملات از حالت رکود خارج می‌شود. اما چند موضوع در این میان پیش آمد. اول از همه شاهد تداوم عرضه اوراق دولتی در بورس طی روزهای اخیر هستیم. این موضوع در کنار رشد نرخ بهره بورس را با مشکلات زیادی مواجه می‌سازد. از سوی دیگر در منطقه شاهد احتمال افزایش تنش‌ها هستیم.

در این میان دلار نیما به عنوان یکی از معدود وعده‌های صادقه دولت در خصوص بازار همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و امروز در کانال 48 هزار و 184 تومان قرار دارد. این در حالی است که دلار در بازار آزاد امروز 63 هزار تومان معامله می‌شود و با افت قیمت نسبت به روز گذشته مواجه بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید