نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 5 آبان

سکه‌های کلکسیونی یک ساعته فروش رفت

کدخبر: ۶۸۱۰۲۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
سکه‌های کلکسیونی یک ساعته فروش رفت
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم آبان 1354؛ سکه‌های کلکسیونی یک ساعته فروش رفت

فروش سکه‌های یادبود بازی‌های آسیایی تهران از صبح امروز در بانک ملی ایران شروع شد. استقبال علاقه‌مندان برای خرید سکه‌های یادبود بازی‌های آسیاسی تهران که به ابتکار کمیته ملی المپیک ایران ضرب شده است در ساعت اولیه فروش امروز فوق‌العاده بود.

سکه های یادبود بازی‌های اسیایی تهران که توسط بانک مرکزی ضرب شده و به وسیله بانک ملی ایران به فروش می‌رسد از کلکسیونی با 17 سکه طلا تشکیل شده است که روی کلیه سکه‌ها مزین به تمثال شاهنشاه آریامهر است و در طرف دیگر رشته‌های شانزده‌گانه ورزشی که در بازی‌های آسیایی تهران برگزار شده به چشم می‌خورد و سکه هفدهم آرم بازی‌های آسیایی را دارد.

کلکسیون ضرب‌شده فقط 5 هزار سری می‌باشد که بیشتر آن پیش‌فروش شده است.

اصغر پیروزی، دبیر کمیته ملی المپیک ایران گفت: این محدودترین سری از کلکسیون جهانی است؛ زیرا فقط 5 هزار سری ضرب می‌شود و ضمانت‌نامه رسمی دارد. در این قبیل موارد تعداد ضرب سکه‌ها نامحدود است به همین دلیل ارزش فراوانی جز ارزش معیار طلا و یادگاری ندارد، ولی سکه‌های بازی‌های آسیایی خیلی زود در شمار کلکسیون‌های محدود جهان درخواهد آمد و ضرب آن دیگر تکرار نخواهد شد.

قیمت هر سری سکه 17 عددی بیست و پنج هزار تومان است و سکه‌های تکی با همین مشخصات 1500 تومان به فروش می‌رسد. از ساعت 10 به بعد سکه‌های موجود در باجه فروش به پایان رسید.

پنجم آبان 1384؛ «هما» توپولف می‌خرد

سعید حامی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما به منظور مذاکره برای خرید هواپیماهای توپولف 204 به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری عازم مسکو شد.

در این سفر، سعید حامی، مدیرعامل هواپیمایی هما به همراه عباس پورمحمدی، رئیس هیات‌مدیره هواپیمایی ایران ایرتور در معیت پرویز داودی، معاون اول رئیس‌جمهوری در چهارمین اجلاس نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت خواهند کرد.

حامی در حاشیه برگزاری این اجلاس درخصوص ادامه همکاری‌های فی‌مابین در صنعت هوایی بالاخص ادامه مذاکرات مربوط به خریداری هواپیماهای توپولف 204 با مقامات روسی مذاکراتی را به عمل می‌آورد.

حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس از ممنوعیت واردات از کره و انگلیس

درحالیکه لی کیوهیونگ، معاون وزیر خارجه کره جنوبی دیروز در تهران با وزیر امور خارجه و مقامات عالی کشورمان دیدار کرد تا سردی روابط تجاری دوجانبه را تقلیل دهد.

دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از حمایت این کمیسیون از ممنوعیت واردات از کره و انگلیس خبر داده و گفت: در صورتی که این تصمیم جدی باشد، نمایندگان از آن حمایت خواهند کرد. در همین حال گزارش‌ها حاکی است که از 27 مهر تاکنون هیچ محموله کره ای از گمرک مجوز ترخیص نگرفته است.

چین جای کره جنوبی را در ایران می‌گیرد

چند روز پس از آنکه محدودیت واردات از کره جنوبی صورت رسمی به خود گرفت، یک هیات اقتصادی کره جنوبی در اتاق ایران با مهندس خاموشی بحث و گفت‌و‌گو کردند.

گیوهونگ، معاون وزیر امور خارجه و تجارت کره جنوبی گفت: ما همواره به ایران و قوانین آن احترام می گذاریم و معتقدیم پروژه ایران نباید به شورای حکام برود.

مهندس خاموشی با انتقاد از اقدام کره جنوبی در رای مثبت به قطعنامه شورای حکام گفت: چرا ایران باید با داشتن روابط سالم با کره جنوبی شاهد رای مثبت این کشور به قطعنامه شورای حکام باشد؟

شما باید مواظب باشید تا احساسات مردم را تحریک نکنید زیرا مردم فشار می‌آورند که باید در روابط ایران با کره جنوبی تجدیدنظر شود.

وی در ادامه از چین به عنوان رقیب سرسخت تجاری کره جنوبی در ایران نام برد و گفت: اگر کره جنوبی تحرکات خود را در ایران تقویت نکند، موقعیت ممتازش را در بازار ایران به چین واگذار می‌کند.

وی یادآور شد: 5 سال قبل حجم روابط تجاری ایران و چین حدود 750 میلیون دلار بود؛ درحالیکه حجم روابط ایران و کره جنوبی از این رقم بیشتر بود، روابط ایران و چین در حال حاضر به رقم 10 میلیارد دلار نزدیک می شود؛ درحالیکه سطح روابط تجاری ایران و کره جنوبی 4 تا 4.5 میلیارد دلار است.

پنجم آبان 1394؛ وعده رئیس‌کل بانک مرکزی برای اتصال مجدد به سوئیفت

رئیس کل بانک مرکزی از اتصال شبکه بانکی ایران به دو کانال مالی جهان بلافاصله پس از عملی شدن برجام خبر داد. اقدام نخست، اتصال مجدد شبکه بانکی به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌المللی «سوئیفت» است.

به گفته سیف، بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها، ارائه خدمات پیام‌رسانی توسط سوئیفت در تمام بانک‌ها از سر گرفته می‌شود و کمیته راهبردی در بانک مرکزی بر اتصال مجدد بانک‌ها و تبادل اطلاعات نظارت خواهد کرد.

سیف در تشریح برنامه دوم این بانک در پساتحریم گفت: هدف دومی که بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک دنبال می‌کند اتصال شبکه‌های ملی پرداخت به شبکه‌های خرد و کلان بین‌المللی ازجمله سوئیچ پرداخت کارتی کشورهای همسایه و شبکه‌های معتبر پرداخت کارتی در دنیا است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید