گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

نوسان قیمت دلار در مرز مقاومت؛ درهم امارات لیدر بازار ارز شد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲ آبان 1403

کدخبر: ۶۸۱۰۸۱
اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند دلار با شکستن الگوی تکنیکالی در نزدیکی سطح مقاومتی قرار گرفته است که می‌تواند مسیر حرکت آن را تغییر دهد؛ پیش‌بینی مهمی که باید دید در جریان معاملات امروز مسیر حرکت اسکناس آمریکایی را تغییر خواهد داد یا خیر؟
نوسان قیمت دلار در مرز مقاومت؛ درهم امارات لیدر بازار ارز شد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲ آبان 1403
عکس:‌ اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در حالی به سر وقت معاملات امروز خواهد رفت که در روز سه‌شنبه شاهد نوسانات مهمی بود که در پی آن قیمت درهم امارات، دلار هرات، بیت‌کوین و تتر دستخوش تغییر شدند. معامله‌گران معتقدند سیگنال درهم امارات زمینه‌ساز نوسان مثبت قیمت دلار در جریان معاملات روز گذشته شد.

درهم امارات به‌عنوان لیدر بازار ارز در روز سه‌شنبه، معاملات را با گپ مثبت در 17 هزار و 900 تومان آغاز کرد و در ادامه با افزایش 160 تومانی، به کانال جدیدی وارد شد. حباب دلاری درهم نیز به 275 تومان رسید که نشان می‌دهد دلار در تهران همگام با درهم نوسان داشته است. این موضوع بیانگر همبستگی بالای نرخ درهم با قیمت دلار در تهران است و از دید معامله‌گران یکی از دلایل اصلی نوسانات در بازار ارز محسوب می‌شود. دلار هرات هم در سایه نوسانات درهم امارات در کانال جدید نوسان داد.

بازار رسمی هم در روز گذشته شاهد ثبات قیمت دلار و کاهش قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا به 50 هزار و 296 تومان رسید. حواله دلار اما افزایشی بود و در نرخ 48 هزار و 831 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای با کاهش، 54 هزار و 426 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم صعودی بود و هم به 52 هزار و 841 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13 هزار و 695 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13 هزار و 296 تومان قیمت خورد.

بازار ارزهای دیجیتال نیز در روز گذشته شاهد تحرکات محسوس رمزارزها بود و قیمت بیت‌کوین به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم، تحت تأثیر نوسانات ارز و طلا قرار گرفت. قیمت بیت کوین که در 24 ساعت گذشته بین 66 هزار و646 دلار تا 67 هزار و 826 دلار در نوسان بود، در حال حاضر با کاهش به 67 هزار و 74 دلار رسیده است. قیمت تتر نیز که در شبانه روز گذشته بین 65 هزار و 100 تا 66 هزار و 563 تومان نوسان داد، در حال حاضر 66 هزار و 299 تومان قیمت خورد است. 

تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند دلار در شرایط رکود سایر بازارها همچنان به‌عنوان مقصد اصلی جذب سرمایه‌ شناخته می‌شود و با وجود توجه بالای سرمایه‌گذاران به این اسکناس آمریکایی، تحلیل‌های متعددی پیرامون نوسانات فعلی شکل گرفته است. دلار تهران به تازگی با شکستن الگوی تکنیکالی خود نشانه‌هایی از صعود را ارائه داد، اما در نزدیکی سطح مقاومتی قرار گرفته که می‌تواند مسیر حرکت آن را تغییر دهد. برخی تحلیلگران معتقدند دلار در حال رسیدن به یک نقطه توقف است و معامله‌گران با احتیاط بیشتری به حرکت‌های بعدی آن نگاه می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، سخنان رئیس جمهور در مورد اصلاحات نظام ارزی و یارانه سوخت نیز در روز سه شنبه زیر ذره‌بین معامله‌گران قرار گرفت. همچنین اظهارات سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا درباره کنترل حباب سکه و عرضه‌های جدید، تأثیر محسوسی بر فضای بازار داشت.

معامله گران معتقدند فارغ از اثر اخبار سیاسی اخیر، کسری بودجه دولت نیز به افزایش تورم و بالا رفتن قیمت دلار منجر شده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تنها راهکار مؤثر و پایدار برای کنترل تورم، رفع کسری بودجه از طریق افزایش درآمدهای دولت و کاهش مخارج آن است.

با این همه، معامله‌گران فنی بر این باورند که قیمت درهم امارات در روزهای آینده با نوسانات محدودی مواجه خواهد شد و محدوده مقاومتی کلیدی درهم 18 هزار و 100 تومان است که در صورت عبور از آن، امکان افزایش قیمت تا مرز 18 هزار و 300 تومان قوت خواهد گرفت. از سوی دیگر، محدوده حمایتی مهم این اسکناس در 17 هزار و 700 تومان است و در صورت کاهش قیمت به پایین این سطح، احتمال افت بیشتر تا 17 هزار و 500 تومان تقویت خواهد شد. 

به عقیده این گروه دلار هرات هم محدوده حمایت 64 هزار و 800 تا 65 هزار تومان را پیش روی خود دارد که در صورت عقب نشینی به سمت مرز یاد شده و تثبیت روزانه پایین آن،‌ روند صعودی متوقف و قیمت در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید