گزارش «اقتصادنیوز» از تغییرات هفتگی بازار ارز و طلا

قیمت سکه از طلا و دلار عقب افتاد/ طلای آبشده پربازده‌ترین دارایی هفته+ نمودار

کدخبر: ۶۸۱۵۳۰
اقتصادنیوز: بازار طلای آبشده با رشد بیش از 9 درصدی در صدر بازدهی بازارها طی هفته جاری قرار گرفت. کمترین میزان بازدهی در بازار طلا و ارز هم به سکه اختصاص پیدا کرد.
قیمت سکه از طلا و دلار عقب افتاد/ طلای آبشده پربازده‌ترین دارایی هفته+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، هفته منتهی به سوم آبان را می‌توان هفته تغییر کانال در بازارها طلا و ارز نامید؛ هفته‌ای که در آن قیمت سکه سه کانال و قیمت دلار پنج کانال تغییر داد و درهم و طلای آبشده هم با نوسان مثبت وارد کانال جدید شدند. در این بین بازار سرمایه هم تغییر کانال داد، اما برخلاف بازارهای موازی مسیر نزولی را در پیش گرفت و سطح مهم دو میلیونی را از دست داد. 

بازار طلا و ارز در این هفته نوسان قابل توجهی را تجربه کردند و سبزپوش ماندند. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، بازار طلای آبشده با رشد بیش از 9 درصدی در صدر بازدهی بازارها طی هفته جاری قرار گرفت. سوخت نوسان طلای آبشده از دو سمت تامین شد، افزایش قیمت «دلار» -به عنوان مولفه اول- و رکوردزنی قیمت «اونس طلا» -به عنوان مولفه دوم- که رشد ارزش دو درصدی را تجربه کرد و به حوالی 2738 دلار رسید.

رتبه دوم بازدهی بازارهای مالی در هفته جاری به دلار اختصاص داشت. درهم امارات هم با رشد نزدیک به 7 درصدی تا 18 هزار و 680 تومان افزایش یافت. این در حالیست که درهم در روز پنجشنبه تا ناحیه 18 هزار و 850 تومان هم صعود کرد اما این روند دوامی نداشت و این اسکناس رفته رفته به مدار نزولی بازگشت.

کمترین میزان بازدهی در بازار طلا و ارز هم به سکه اختصاص پیدا کرد. قیمت سکه در هفته منتهی به سوم آبان نزدیک به 6 درصد رشد داشت؛ موضوع مهمی که به عقیده فعالان بازار ناشی از تاکتیک جدید بازارساز است. نکته جالب توجه اما اینجاست که عقب افتادن سکه از سایر بازارها حباب این فلز گرانبها را دستخوش تغییر محسوسی نکرد. حباب سکه امامی که پیش از این تا محدوده 33 درصد افزایش یافته بود، در روز پنجشنبه به 24 درصد کاهش یافت.

بازدهی بازارها

نمودار: اکوایران

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته نوسانات قابل توجه بازارها بازارساز هم بیکار ننشست و در اولین اقدام دست روی حباب بالای سکه گذاشت؛ اقدامی که با خبر عملیاتی شدن ضرب سکه جدید استارت خورد. این خبر برای اولین بار حدود 10 ماه پیش توسط رئیس کل بانک مرکزی مطرح شد و در آن زمان هم قیمت سکه‌ را تعدیل کرد. پس از خبر بازارساز درباره ضرب سکه جدید، قیمت این فلز گرانبها راه خود را بازار دلار و طلا جدا کرد. دومین اقدامی که از سوی بازارساز مشاهده شد، -که همیشه در دوران نوسانات هیجانی قابل رویت است- کنترل جو روانی بازار با اهرم‌های رسانه‌ای بود. البته معامله‌گران مدعی هستند که اختلال در نقل و انتقالات پولی هم تاکتیک دیگر بازارساز برای مهار هیجانات بوده است.

در نهایت، نکته جالب دیگری که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد، نحوه تزریق بازارساز بود. تجربه نشان داده است، همزمان با نوسان مثبت بازار، خبرگزاری‌ها از تزریق سنگین درهم توسط بازارساز خبر می دادند؛ خبری که در پی آن روند بازار نزولی می‌شد. این در حالی است که در روز چهارشنبه بر خلاف گذشته، خبرگزاری فارس خبر از تزریق دلار و تتر توسط بازارساز داده است، نه درهم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید