نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۷ آبان

برنامه‌های دولت برای کنترل نقدینگی و کاهش نرخ ارز

کدخبر: ۶۸۲۰۱۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
برنامه‌های دولت برای کنترل نقدینگی و کاهش نرخ ارز
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم آبان 1354؛ توقف کشتی‌ها در خرمشهر به 90 روز رسید

از هفته آینده یک سلسله طرح‌های جدید و برنامه‌های ضربتی برای کاهش مشکل انتظار نوبت‌ کشتی‌ها در بنادر جنوب به اجرا گذارده می شود.

رضا شایگان، معاون جدید وزارت راه و ترابری و مدیرعامل کشتیرانی که از جانب دولت مامور این کار شد تا پایان این هفته به جنوب خواهد رفت و کار خود را رسما آغاز خواهد کرد.

تراکم در بنادر و حجم کالا به وسیله کشتی اکنون کار را به جایی رسانده است که توقف کشتی‌ها برای تخلیه در خرمشهر به 90 روز و در شاهپور به متجاوز از هفتاد روز می‌رسد.

هفتم آبان 1364؛ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، امکانات صادرات نفت خود را افزایش می‌دهند

وزیران نفت 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس توافق کردند به هر کشور عضو شورا که به دلیل جنگ در منطقه نتواند به تعهدات خود در صدور نفت عمل نماید، کمک کنند.

براساس این گزارش، این تصمیم توسط وزیران نفت عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و عمان در اجلاسی که بیست و یکم و دوم اکتبر در ریاض برپا شد، اتخاذ گردید.

در اختیار گذاشتن نفت خام به صورت وام انجام می‌گیرد به این شکل که وقتی تاسیسات صادراتی آسیب‌دیده کار خود را مجدد آغاز کرد، نفت وام گرفته شده بازپس داده می‌شود.

نشریه بررسی اقتصادی خاورمیانه می‌نویسد، جزئیات این برناه در یک کمیته تکنیکی به ریاست زکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هفتم آبان 1374؛ برنامه‌های دولت برای کنترل نقدینگی و کاهش نرخ ارز

در صورتی که ساختار اقتصادی کشور روند فعلی خود را حفظ کند، نرخ دلار صادراتی از سال آینده با بررسی کارشناسان اقتصادی بین 2500 تا 2700 ریال خواهد بود.

مرتضی محمدخان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گردهمایی مسوولان و مدیران کل امرور اقتصادی و دارایی استان‌ها گفت: تثبیت نرخ ارز در کشور و نیز مبارزه با قاچاق کالا و ارز سبب شکست تحریم اقتصادی آمریکا شد و امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که به ثبات اقتصادی رسیده‌ایم.

وی افزود: اجرای سیاست ارزی جدید در کشور باعث افزایش صادرات غیرنفتی، به جز فرش، در کشور شد؛ لیکن از زمان اجرای سیاست‌های جدید ارزی تاکنون قیمت فرش ایران 40 درصد در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

وی گفت: سال گذشته برای جلوگیری از افزایش رشد نقدینگی در کشور اقدام به انتشار اوراق مشارکت و فروش سهام شد که سهم مهمی در مشارکت مردم در اقتصاد کشور داشت.

محمدخان افزود: رشد نقدینگی باعث افزایش بهای ارزهای خارجی خواهد شد و ارزش پول ملی را کاهش خواهد داد و به همین خاطر وضعیت اقتصادی کشور به‌گونه‌ای تنظیم شده که هر تغییری در اقتصاد قابل کنترل است.

به گفته وی، امسال پیش‌بینی شده تمام بانک‌ها، سهام شرکت‌های تحت پوشش خود را در سازمان بورس اوراق بهادار تهران عرضه کنند تا اوضاع اقتصادی کشور بهبود یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: برای اولین بار در کشور، سال گذشته رقم هزینه‌ها و درآمدهای کشور برابر شد و کسری بودجه به صفر رسید که پیش بینی می‌شود سال آینده نیز بدین گونه باشد.

محمدخان در مورد سیاست‌های پولی گفت: محور سیاست‌های پولی در کشور بر مهار تورم متمرکز است. در حال حاضر سیاست‌های تثبیت نرخ ارز، جلوگیری از قاچاق ارز و برنامه‌های تنظیم بازار بر این اساس تنظیم شده‌اند.

وی افزود: پیش‌بینی می شود نرخ تورم در پایین برنامه دوم به 12.5 درصد برسد.

درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران

تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره ارجاع طرح اساسنامه شرکت ملی نفت  ایران به کمیسیون مشترک نفت و امور اداری و استخدامی، در دستورجلسه این هفته مجلس قرار گرفت.

این عده از نمایندگان تقاضا کرده‌اند که براساس اصل 85 قانون اساسی طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مورد رسیدگی قرار گیرد.

براساس اصل 85 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسه‌های دولتی یا وابسته به دولت را به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.

215 شرکت خدماتی و تولیدی ایرانی در ترکیه فعالیت دارند

سازمان خزانه‌داری ترکیه اعلام کرد: 215 شرکت ایرانی در ترکیه در زمینه‌های مختلف تجارت، خدمات و صنایع فعالیت می کنند.

هم‌اینک 3 هزار و 67 شرکت خارجی در ترکیه فعالیت دارند.

براساس این آمار، آلمان با 555 شرکت فعال در ترکیه در صدر این جدول قرار دارد. آمریکا با 222 شرکت و ایران با 215 شرکت فعال در ترکیه در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

هفتم آبان 1384؛‌ طرح تثبیت قیمت‌ها تا پایان سال ادامه می‌یابد

طرح تثبیت قیمت در 6 ماه دوم سال جاری نیز ادامه می‌یابد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: براساس حکم ماده 3 قانون برنامه چهارم توسعه قرار بود قیمت 9 قلم کالا در 6 ماه ابتدای سال تثبیت شود و برای 6 ماهه دوم قیمت این کالاها بر مبنای هزینه نهایی تولید محاسبه و اعلام شود. اما چون به دلیل شرایط انتقال، ما هنوز نتوانسته‌ایم هزینه‌ها و فعالیت‌ شرکت‌های دولتی را احصا کنیم؛ بنابراین نمی‌توانیم این حکم را تغییر دهیم.

اختصاص 20 میلیون ریال سهام عدالت به اقشار آسیب‌پذیر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آیین‌نامه اجرایی توزیع «سهام عدالت» به منظور افزایش ثروت خانوارهای ایرانی را با قید دو فوریت به رئیس‌جمهوری تقدیم کرده است.

این آیین‌نامه اجرایی که با دستور رئیس‌ جمهوری ازسوی فرهاد رهبر تهیه شده است، هم‌اکنون در دستور کار فوری کمیسیون اقتصادی دولت قرار دارد.

براساس این گزارش، آیین‌نامه اجرایی «افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت» در قالب 11 ماده بوده و وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این امر در آن تعیین شده است.

سیاست دولت جدید «نگاه به شرق» است

معاون اول رئیس‌جمهور در بازگشت از اجلاس نخست‌وزیران عضو شانگهای گفت: با توجه به مواضع روشن روسیه و چین در این اجلاس امیدواریم مواضع این کشورها در نشست آتی شورای حکام آژانس به نفع ایران باشد.

پرویز داوودی با بیان اینکه ایران عضو ناظر این اجلاس است، گفت: در این اجلاس دیدگاه‌ها و مواضع ایران برای همکاری با کشورهای منطقه روسیه و چین اعلام شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: سیاست دولت جدید ایران نگاه به شرق است و بنا داریم روابط خود را با کشورهای آسیا شرقی، جمهوری‌های آسیای میانه و روسیه تقویت کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید