کسری احتمالی لایحه بودجه 1404 چقدر است؟

کدخبر: ۶۸۲۰۵۵
در صورتی که کسری بودجه به معنای کمبود همه منابع عمومی دولت در برابر همه مصارف عمومی باشد، به معنای آن است که علاوه بر درآمدهای جاری، واگذاری دارایی های سرمایه ای مانند بودجه نفت و همچنین واگذاری دارایی های مالی نیز نمی توانند این مصارف را پوشش دهند.
کسری احتمالی لایحه بودجه 1404 چقدر است؟

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه خراسان نوشت: در نتیجه اصطلاحاً کسری تامین نشده به وجود می آید و دولت می بایست به ناچار راهکارهای فرابودجه ای اتخاذ کند. مثلاً برخی از مصارف بودجه مانند بودجه عمرانی را کاهش دهد (نظیر آن چه در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است)

با این اوصاف، گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد در شرایطی که هزینه ها صد در صد محقق خواهند شد اما تحقق درآمدها احتمالی هست، احتمالاً دولت موفق نخواهد شد به میزان آن چه در لایحه بودجه بیان کرده، منابع را محقق کند. در این راستا، «منابع حاصل از نــفــت، مـیـعانـات و خــالــص صــادرات گــاز»، هـدفـمـنـدی، استقراض از صندوق توسعه ملی و همچنین واگذاری شرکت ها و فروش اموال، بیش برآورد داشته است. این بیش برآوردی درمجموع به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

بار سنگین ناترازی صندوق های بازنشستگی بر بودجه

در بررسی ناترازی های بودجه اگر از سطح کلان بودجه پایین تر بیاییم، با ناترازی هایی روبه‎رو می شویم که بار خود را بر بودجه دولت تحمیل کرده‌اند. یکی از مهم ترین این ناترازی ها، مربوط به وابستگی های صندوق های بازنشستگی به بودجه است. بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد میزان اعتبار مورد نیاز برای پنج صندوق بازنشستگی نیازمند کمک دولت (کشوری، لشکری، فولاد، هما و وزارت اطلاعات) جمعاً حداقل ۵۰۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود. علاوه بر هزینه فوق، بار مالی همسان سازی در سناریوی خوش بینانه ۹۷ هزار میلیارد تومان و در سناریوی بدبینانه ۱۴۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید