نگرانی کشورهای جهان از هجوم کالاهای ارزان چینی

کدخبر: ۶۷۱۸۲۴
اقتصادنیوز: براساس تازه ترین گزارش از گمرک چین، صادرات این کشور ماه گذشته 9 درصد رشد داشت که می تواند نگرانی کشورهای جهان از هجوم کالاهای ارزان چینی را افزایش دهد و به تعرفه‌های بیشتر منجر شود.
نگرانی کشورهای جهان از هجوم کالاهای ارزان چینی

صادرات چین به‌طور غیرمنتظره‌ای در ماه گذشته سرعت گرفته است بطوری که ارزش آن به بالاترین حد دوسال قبل رسید؛ اتفاقی مثبت برای اقتصاد این کشور که تحت فشارهای تورم منفی قرار دارد.

صادرات چین ماه گذشته با حدود 9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 309 میلیارد دلار رسیده است که بالاترین ارزش صادرات از سپتامبر 2022 است و بسیار بالاتر از انتظارات بوده است. واردات اما تنها 0.5 درصد رشد داشته است و به این صورت مازاد تجاری به 91 میلیارد دلار رسید.

خبر مرتبط
چینی ها در اردبیل بیمارستان می‌سازند+ جزئیات

اقتصادنیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بیمارستان یک‌هزار تختخوابی اردبیل که با کمبود اعتبارات و منابع روبه‌رو است، قرار است با همت سرمایه‌گذاران چینی احداث و راه‌اندازی شود.

صادرات چین نقطه روشنی برای اقتصاد این کشور محسوب می‌شود که با «بحران مسکن» و «کاهش تورم» روبروست. با اینحال، هجوم کالاهای ارزان قیمت چینی به بازارهای جهانی واکنش شدیدی را از جانب ایالات متحده، آمریکای جنوبی و اروپا برانگیخته است که پایداری این استراتژی رشد چین را مورد تردید قرار می‌دهد.

ژیوی ژانگ، اقتصاددان ارشد در Pinpoint Asset Management به خبرگزاری بلومبرگ گفته است اقتصاد چین با «تقاضای داخلی ضعیف» و «رقابت پذیری صادراتی بالا» همچنان روندهای متفاوتی را نشان می‌دهد؛ اما سوال این است که باتوجه به ضعیف شدن رشد آمریکا و افزایش تنش‌های تجاری، صادرات آن می‌تواند قوی بماند؟

بی اعتنایی بازارها به تراز تجاری چین

سرمایه گذاران اما چندان از این داده‌ها تحت تاثیر قرار نگرفتند. شاخص CSI 300 در بحبوحه نگرانی‌ها از اقتصاد این کشور به پایین‌ترین حد خود از سال 2019 رسید و بازده اوراق 10 ساله دولتی نیز نزدیک به پایین‌ترین رکورد خود قرار گرفت. درحالی که یوان در معاملات خارجی پس از کاهش اخیر در مقابل دلار آمریکا تنها اندکی تغییر کرد.

تلاش اقتصاد چین برای بهبود اقتصاد با صادرات

شاخص‌های اقتصادی ماه آگوست تاکنون نشان دهنده اقتصادی هستند که پس از شروع دشوار در نیمه دوم سال در تلاش برای بازیابی سرعت خود است. «فعالیت کارخانه‌ای» برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت، درحالی که «تورم هسته» به کمترین میزان خود در طول سه سال قبل رسید.

درحالی که رشد صادرات برای اقتصاد چین مثبت است، شرکت‌های چینی مجبورند برای تضمین فروش، قیمت‌ها را کاهش دهند بطوری که حجم محموله‌ها در ماه‌های اخیر سریع‌تر از ارزش آنها افزایش یافته است. داده‌های روز دوشنبه نیز نشان داد که قیمت‌های تولیدکننده در چین همچنان با کاهش مواجه است.

نگرانی فزاینده کشورهای جهان از هجوم کالاهای ارزان چینی

موج فزاینده کالاهای ارزان چینی کشورهای بیشتر و بیشتری را نگران می‌کند. و برخی از آن‌ها تعرفه‌هایی را بر خودروهای برقی، فولاد و سایر کالاهای این کشور اعمال کرده‌اند.

صادرات تقریبا به همه بازارها رشد داشته است، بطوری که به اتحادیه اروپا، هند و برزیل رشد دورقمی را ثبت کرده است. صادرات به آمریکا نیز 5.1 درصد رشد داشته است که بیشترین رشد از سال 2022 است.

صادرات محصولات فولاد چین باوجود مخالفت شرکای تجاری، به 9.5 میلیون تن جهش داشته است، که بالاترین سطح در سه ماهه گذشته است.

به اعتقاد ریمونگ یونگ، اقتصاددان ارشد در گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند، ضعف واردات چین منعکس کننده تقاضای ضعیف داخلی این کشور است؛ و مازاد تجاری قوی نگرانی از مازاد ظرفیت تولید چین را افزایش می‌دهد، که موضوع مورد بحث سیاستگذاران در اروپا و آمریکاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید