قرار است صداوسیما باهمان شیوه که تلویزیون را کنترل می کند، بر شبکه نمایش خانگی نظارت داشته باشد؟

کدخبر: ۵۸۲۰۵۵
اقتصادنیوز: به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه نظارت بر شبکه نمایش خانگی به عهده صداوسیما قرار گرفته و این مطالبه از صداوسیما به‌صورت جدی مطرح می‌شود که هرچه سریع‌تر شرایط لازم برای اعمال نظارت بر تولید محتوای مجازی را فراهم کند.
قرار است صداوسیما باهمان شیوه که تلویزیون را کنترل می کند، بر شبکه نمایش خانگی  نظارت داشته باشد؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه فرهیختگان نوشت: در اولین قدم باید سازوکار قانونی شدن این نهاد تنظیم‌گر را از کانال مجلس شورای اسلامی پیگیری کند. ضمن اینکه نگرانی‌هایی از جانب اهالی هنر و فعالان شبکه نمایش خانگی وجود دارد که صداوسیما باید به‌صورت جدی نسبت به حل آنها اقدام کند.

مثلا گفته می‌شود صداوسیما در بستر شبکه نمایش خانگی به‌عنوان نهاد ذی‌نفع در مجموعه شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند نقش نظارتی بر رقبایش داشته باشد. به‌هر‌حال تلویزیون سکوهایی را برای انتشار محتوا در فضای مجازی دارد و این نگرانی از جانب بخش خصوصی بحق است که شرایط تنظیم‌گری صداوسیما به نفع پلتفرم‌هایی همچون «تلوبیون پلاس» باشد و برای سایر رقبا خطوط سختگیرانه‌تری ترسیم شود.

یکی دیگر از نگرانی‌ها که متفاوت از جنس اول است اینکه مدیران تلویزیون با همان دست‌فرمان نظارتی در شبکه‌های تلویزیون بخواهند بر محتوای شبکه نمایش خانگی نظارت کنند.

واضح است که سازوکار نظارت بر شبکه نمایش خانگی به دلیل ویژگی‌هایی که از تولید تا انتشار دارد متفاوت از جنس نظارت بر برنامه‌های رسانه فراگیری مثل تلویزیون است. یکی از سوالات اساسی که مخاطبان و تولید‌کنندگان شبکه نمایش خانگی از شبکه تنظیم‌گری صداوسیما دارند این است که آیا آنها قائل به این تفاوت نظارت بر محتوای آثار هستند یا خیر؟

اگر این نهاد تنظیم‌گر در فهم بستر نظارتی خود بلاتکلیف و گیج باشد نمی‌تواند در بزنگاه‌ها تصمیم قاطع و دقیقی بگیرد و سلایق نظارتی حاکم بر جریان تولید می‌شوند. مشکلی که نهایتا جریان تولید محتوای فرهنگی در کشور را با بن‌بست مواجه خواهد کرد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید